Birger Eriksen-dagen

Hvis jeg får elendig utgjæring denne gangen, prøver jeg et kjent triks neste gang. Hadde en barleywine gå fra 1092 til 1010 med WLP002 først, og WLP099 etter tre dager. Den trenger å tilsettes før alt har stoppet opp.

Min 1096 her trenger altså å gå ned til 1031 for å nå 9.4, hvis man bruker alternativ-metoden på brewer’s friend.
 
Hvis jeg får elendig utgjæring denne gangen, prøver jeg et kjent triks neste gang. Hadde en barleywine gå fra 1092 til 1010 med WLP002 først, og WLP099 etter tre dager. Den trenger å tilsettes før alt har stoppet opp.

Min 1096 her trenger altså å gå ned til 1031 for å nå 9.4, hvis man bruker alternativ-metoden på brewer’s friend.

Det bør være oppnåelig. Mine siste (tre, tror jeg?) har landet på 1.032 bankers fra 1.114/1.115. Og da har jeg også kokt veldig lenge.
 
du sier ikke det! :D

Men enzymer fra en ny mesk høres ut som akkurat noe jeg må teste ut en gang :)

Du kan jo kjøpe enzymer på bryggebutikken og, men hvor artig er det liksom. Jeg tenkte å teste det på en Birger, hvor jeg koker møkklenge igjen.
 
Vedder for at @Einar Michelsen brygget i all hemmelighet i går og klemmer til med en fatlagret versjon som er sunget til på 157% ABV som han plukker frem på festivalen sin om tre år.

Jeg fikk det dessverre ikke til i går. Så lenge unnskyldningen har noe med Norbrygg å gjøre så håper jeg på tilgivelse. Koste meg dog med å lese tråden i går før jeg tok kvelden.
 
Haha, ser ut som en slags mislykket sjokoladepudding man hev sammen veldig raskt under en tv-reklame. Du aner ikke hvor mye jeg har måttet vaske etter det ølet der.
 
Wow, du har 12 liter skumtopp! THARR SHE BLOOOWS!

Jeg har heldigvis kun 36 liter i et 60 liters gjæringskar. Får håpe det holder!
 
Haha, ser ut som en slags mislykket sjokoladepudding man hev sammen veldig raskt under en tv-reklame. Du aner ikke hvor mye jeg har måttet vaske etter det ølet der.
Jeg har holdt det i stramme tøyler, måtte senke target temp fra 18 +-0,3 til 17,5 +-0,3 for å stoppe stigningen på temp i ølet.
Svart graf er temp i ølet.

chart.jpeg
 
Sist redigert:
12L krausen, det er jo vanvittig. Hefeweizen kan gå og legge seg. Hvilken temp startet du med? Man kan jo nesten se at det er 007.

@LarsUlv

Edit: Aha 18C. Ja da går det unna.
 
Satt til kl 04 i natt jeg, startet litt sent dog.

Det uberkomiske er at jeg tappet lengre enn votter og vinter og det ble aldri "tomt". Det var tomt sikkert i en time før jeg gikk møkk lei og skrudde opp flowen på pumpa, da kom det liksom en deciliter ekstra og så var det helt tomt i meskekjelen. Pumpa hadde bare aldri fått nok trykk siden det var så lite igjen så slangen stod fortsatt mettet, uten at den overførte noe som helst. Sånn er det når man knekker seglasset sitt og ikke kan måle visuelt.
 
Den vørteren der er jo som et gratis bordell for en full sjømann på landlov.
... runde to ....

24c387bb43e2099d44d2298f3c767209.jpg


Sent via Tapatalk
 
Tilbake
Topp