Kanskje jeg må ta en prøve jeg også.Måtte ta en SG. Ned 32 prosent på 48 timer. Hadde trodd på mer. Ufattelig feit. Og selvsagt søtt. Og bittert.
SG 1.059
Vis vedlegget 36326
Smått imponert over hva 007 har klart å gjøre. OG var 1.136, ABV er nå på vel 12%
BU:GU var 1.115
IBU på rundt 150. Brukte 150 gram Target @60 min
Smaker ikke så søtt faktisk, men det er en del hume i prøven. Tok nok med vel mye fra kokekjelen, men det var jo kokt ned SÅ mye...
Vis vedlegget 36327
Denne gjæren har fått spesialbehandling.Du knuser i alle fall kveiken. Som ennå høres ut som rølpefest i kjelleren.
Hva da?Denne gjæren har fått spesialbehandling.
Gjorde et lite triks i steg en av gjærstarteren
Hva da?
Vedder for at @Einar Michelsen brygget i all hemmelighet i går og klemmer til med en fatlagret versjon som er sunget til på 157% ABV som han plukker frem på festivalen sin om tre år.
Huffda. Dumt.Tror faktisk jeg må dumpe min. Etter 60 timer er det ingen bobling, kun bittelitt positivt trykk i gjærlåsen, og SG ned fra 1096 til 1092. Ingenting bra har noensinne kommet fra en sånn start.
Trist! hva tror du var grunnen?Tror faktisk jeg må dumpe min. Etter 60 timer er det ingen bobling, kun bittelitt positivt trykk i gjærlåsen, og SG ned fra 1096 til 1092. Ingenting bra har noensinne kommet fra en sånn start.
Poenget med å lage en gjærstarter er i hovedsak todelt.
Det ene aspektet er å propagere opp flere gjærceller.
Til et øl som Birger Eriksen trengs det mange gjærceller.
Jeg siktet på å pitche 1,5 millioner celler/ml/Plato, altså det som er normalt for en lager.
Det andre aspektet er å ha så sunne og spreke gjærceller som mulig, altså høyest mulig vitalitet.
- Startervørteren bør holde en OG på rundt 1.040. Jeg bruker 1.036. Dette er en vørterstyrke som ikke stresser gjæren veldig, samtidig som alkohol nivået ikke blir så høyt, det ender opp på rundt 3,7%.
- Man lar starteren kjøre på en temperatur som er høyere enn det vi normalt vi gjære et øl på. Denne temperaturen (20 grader +) er behagelig for gjæren for å bygge opp friske og sunne celler.
- Så trenger gjærcellene oksygen for å lage cellevegger som er fleksible slik at næringsstoffer kan passere inn og avfallsstoffer passere ut effektivt og greit. Derfor er en starter på magnetrører bedre enn en som bare ristes av og til.
- Dersom man ikke får tilført nok oksygen, kan man trikse med å tilsette olivenolje. Gjæren kan bruke fettstoffene i oljen som erstatning for oksygen.
- Og dette er trikset jeg brukte. I tillegg til at jeg brukte magnetrører, tilsatte jeg 1/2 teskje med olivenolje i 1-liters starteren som var steg 1. Steg 2 var en 3-liters starter, der jeg kokte 2 liter vørter med DME nødvendig for for 3 liter starter med OG 1.036 og så tilsatte jeg dette til den steg 1 starteren.
På bryggedagen dekanterte jeg av startervørteren og tilsatte jeg en ny 1-liters starter som gjærcellene fikk kose seg og våkne opp med før de traff Birger.
- Hvert steg fikk 18 timer på magnetrører og så noen timer i romtemperatur. Når steg 2 var ferdig satte jeg starteren i kjøleskap og senket temperaturen fra romtemperatur til 1 grad C i løpet av 1 døgn.
Det som er viktig her er å dekantere bort så mye av startervørteren (med olivenolje i) som mulig, for den smaker høgg!
Edit: Jeg må legge til at dette med olivenolje er omdiskutert om har noen effekt. Det finnes en god del om dette både i litteratur og på nettet.
Mengden jeg brukte i denne starteren var også WAY over det som skal være nødvendig.
Det er første gang jeg har benyttet meg av olivenolje. Og jeg gjorde det fordi gjæren skulle brukes i et stort, sterkt og mørkt øl.
Jeg kommer nok aldri til å bruke olivenolje direkte i et øl i stedet for oksygen.
I gjærstarter, kanskje... Men da skal det være spesielt, slik som i dette ølet.
Det så jo ut som det fungerte da.
Gjæringen kom raskt igang, men det kan jo ha vært fordi jeg pitche mye gjær.
Utgjæringen ser jo også ut som skal bli ganske bra, opp mot hva som er øvre grense for 007, og det er bra i et øl som får så høyt alkoholinnhold.
Uansett, det var jo gøy å prøve da, med olivenolje i starteren.
En fyrstikk-ende eller tannpirker dyppet i olivenolje har nok den mengden som er mer "anbefalt" ja.Du sier jo at den halve teskjea er langt over det nødvendige. Jeg snakka med en kar som jobba på Bryggeland i Oslo en gang, som sa han brukte olivenolje i ølet, men ikke mer enn det du får på ei fyrstikk dyppet i den. Han mente det funka fint - men det er jo mye rart folk mener funker fint, og mye rart øl folk mener er godt - så jeg mener ikke at dette er noe bevis, for all del. Men en så liten mengde setter antakelig ikke smak, i alle fall.
Så vidt jeg husker fra det jeg har lest om dette, så er det ingen tvil om at det virker, men det erstatter ikke alt det gjæren trenger oksygenet til. Ikke spør meg om hva det er, men det er visst grunnen til at bruk av olivenolje ikke har tatt av. (Jeg tror det var et amerikansk bryggeri som brukte det en tid.)
Men det høres ikke ut som noen gæ'ern ide å tilsette en liten dråpe i ølet i tillegg til oksygenet når du brygger øl av typen motorolje. Og det skader i alle fall neppe.
Man skulle tro at de fleste typene fra Tyskland som blir brukt til blant annet bock skal tåle en tøff vørter.. Hvilken tørrgjær pitcher du?Tror jeg hadde for kort tid for hver starter, og dekanterte vekk det meste. Lite flokkulering. Tre dager for hvert steg. Skal ta en nødløsning og forsøke noen pakker tørrgjær, men er ikke optimistisk.
Neste gang skal jeg forsøke to gjærsorter, en som flokkulerer bra i begynnelsen, og en annen deretter. Gjorde det med WLP002-099, som fungerte bra. Vet ikke om det er noen lagergjær som har de egenskapene.