1Morten
Norbrygg-medlem
Tenkte å kjøpe noen pakker med 34/70. Den skal visst klare en del påkjenning.
Jeg har eventuelt litt tørket Gjernes du kan få.
Det er en av mine favorittgjærtyper om dagen. Jeg pleier å gjære denne med 16 grader i starten og 18 grader etter stormgjæring. Litt varmere enn anbefalt idealrange, men fortsatt innenfor. Men jeg undrer: Klarer denne så store øl som dette? Tåler den alkoholen?Tenkte å kjøpe noen pakker med 34/70. Den skal visst klare en del påkjenning.
Orker ikke sjekke arket.. Hvilken gjær brukte du og hva var temperaturene?
Tilsatte du ekstra o2 før stormgjæring? Jeg ga en ekstra dose 12 timer etter pitch, før stormgjæringen satt i gang.Jeg er nede på 70 fra 110. Smaker store mengder diacetyl. Merket ikke spes aktivitet før tidligere idag, pitchet natt til tirsdag. Brukte 48t fra 14 til 19.
Tilsatte du ekstra o2 før stormgjæring? Jeg ga en ekstra dose 12 timer etter pitch, før stormgjæringen satt i gang.
Men når kraussen er i full effekt, da er det kanskje for seint? Her er det full fart nå.Jeg tilsatte på dag to og tre ja. Det hadde begynt å bygge seg opp krausen ved andre tilsetting.
Men når kraussen er i full effekt, da er det kanskje for seint? Her er det full fart nå.
4 dager, nede på 1.026, fra 1.100. 72 % forgjæring, og 10 % sterk. Blir spennende å se hvordan den fortsetter. Det er tydelig mindre aktivitet. Har på maks hatt 12 liter krausen, men denne er falt ned til 1-2 nå. Drikker GT nå, så må vente med å smake på hyrdrometerprøven. Ellers tror jeg GTen vil smake temmelig lite etterpå.
WLP007. Den har ikke jobbet i kommunen akkurat, var fult kjør etter 9 timer. Fikk jo en litt lavere OG (og mindre mengde) enn forventet, så pitch raten ble noe høyere enn planlagt. Det kan nok spille inn. Skal sies at den spiste seg gjennom gjærstarteren påfallende raskt også, så mulig det er en veldig potent gjeng detteHvilken gjær var det? Det er jo rimelig forrykende fort. Jeg har ofte brukt ca to uker fra 1.115 til 1.032.
WLP007. Den har ikke jobbet i kommunen akkurat, var fult kjør etter 9 timer. Fikk jo en litt lavere OG (og mindre mengde) enn forventet, så pitch raten ble noe høyere enn planlagt. Det kan nok spille inn. Skal sies at den spiste seg gjennom gjærstarteren påfallende raskt også, så mulig det er en veldig potent gjeng dette
Som skrevet over, noen alkoholnoter, men ingen voldsomt stikkende. Den har gjæret på 17 grader, skrudde opp til 18 grader nå.Artig. Jeg har vært forsiktig med temp på alle mine iallefall, mer forsiktig nå enn før og. Så såå fort har det aldri gått hos meg. Tipper det smaker veldig alkohol så tidlig inn, det pleier å gjøre det iallefall.
Smaker veldig Fishermans friend faktisk! Aroma av sherry og cognac. Sherrytoner er jo typisk oksidasjonssmaker (har tenkt på om jeg burde ha droppet runde 2 med oksygen), men stresser ikke så mye med det pr nå, 4 dager etter fødselen. Det er mye gjæring som skal skje og smaker som skal rundes av i dagene og månedene og årene som kommer.
Som skrevet over, noen alkoholnoter, men ingen voldsomt stikkende. Den har gjæret på 17 grader, skrudde opp til 18 grader nå.
Min Birger er ned 97 poeng fra 1.136 til 1.039
ABV er nå på rundt 15%
Skal smake på hydrometerprøven senere i kveld, litt tidlig på dagen til så sterk drikk