Birger Eriksen-dagen

Diacetylen er vekk og jeg er nede på 42. Ser for meg at det blir rundt 30 som vanlig.
Artig. Sjekket nettopp min og den er og på 42. Og jeg har brukt kveik! Er vel en del mer avanserte strenger å spise seg gjennom her enn den vanlige pilsmalten den er vant til. Ellers er det tydelig lakris nå, og en behagelig varme fra sine nå 10%.
 
Krise! Jeg gikk ned i bryggerommet og så at temperaturen i ølet var målt til 70 grader og kompressoren på fryseren sto på fullt. Når jeg tok ut proben viste den 70 grader i rommet, så et eller annet har skjedd med den. Hvor lenge fryseren har stått på full frys er vanskelig å si, men jeg koblet til en Inkbird og tempen i karet vist 9.5. Det er bare å krysse fingra for at gjæren ikke har tatt kvelden fullstendig.
 
Krise! Jeg gikk ned i bryggerommet og så at temperaturen i ølet var målt til 70 grader og kompressoren på fryseren sto på fullt. Når jeg tok ut proben viste den 70 grader i rommet, så et eller annet har skjedd med den. Hvor lenge fryseren har stått på full frys er vanskelig å si, men jeg koblet til en Inkbird og tempen i karet vist 9.5. Det er bare å krysse fingra for at gjæren ikke har tatt kvelden fullstendig.

Ouch.

Hva slags termostat?
 
Ja, jeg har feilsjekket litt og googlet. Skal være probefeil som gjør det. Men nå koblet jeg til Inkbirden min så den får gjøre resten av jobben.


(hvis i tvil, ha alltid en Inkbird eller tilsvarende i backup..)
Er det ikke bedre å ha Stc1000 i backup og heller bruke inkbirden? Eneste forskjell på de to er vel at den ene faktisk er godkjent til bruk og den andre er hjemmesnekret?
 
Da er og min på 1.036. Morsomt å se at man er i området hele gjengen. Den mørke er Birgeren, den lyse en wit for det jeg kan.
bb6549398b68835c19964de03b989035.jpg
 
MIN er ihvertfall et carafa special-beist med lakris, rista brød og toasty stuff, alkoholvarme uten å være alkoholsk "stram" og passe bitter for min gane(er ikke overfan av mye bitterhet i kraftige øl, skyt meg gjerne). Balansen er foreløbig way off, men ølet er litt over en uke gammelt.

Men.. jeg har så jævlig trua på det ølet her nå. Gleder meg til neste år.
 
Har ikke sjekket enda, gjæringen kom ikke ordentlig igang før den 13., og da kaldt. Lurer på om jeg skal spunde det som får plass i 12L-fatet, og flaske 8L.
 
Tilbake
Topp