Birger Eriksen-dagen

Dere som speiser. Aktiverer dere speisen med samme gjær på øl av denne styrken, eller bruker dere karboneringsgjær?
 
Jeg er bare såvidt i gang med det, men gjør det egentlig på eksakt samme måte som med sukkerlake. Det er bare beregningen av mengder som er litt annerledes.
 
Jeg er bare såvidt i gang med det, men gjør det egentlig på eksakt samme måte som med sukkerlake. Det er bare beregningen av mengder som er litt annerledes.

Der skjønner jeg. Men lurer på om krausen med wlp007 takler å bli dumpet i 14% grønnøl, eller om karboneringsgjær er veien å gå.
 
Ca 1030 her. Må bli bra dette!
fba1a214435cdc537f70278505aca57f.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Er vel en rimelig sjanse for at OG var betraktelig høyere og, om jeg ikke husker feil? Opp mot 1.156?
I så fall snakker vi jo diesel her :)

Jeg var i Grimstad i helgen på Hjemmebryggerhelgen og der fikk målt Birger'n min av Vit hva du drikker.

OG ble målt til 1.129
FG målt til 1.039
ABV blir da 12.1 %

Konklusjonen er at jeg bommet litt på anslaget på OG og det er greit, jeg brukte preboil SG og volumberegninger for å anslå hva den var på siden det ble for høyt å måle både for hydrometer og refraktometer.
Og så må jeg få kjøpt meg et nytt FG hydrometer, for å bomme med 3 poeng på måling av FG blir for mye avvik. De er ikke helt nøyaktige/ vanskelig å lese av disse små, billige fra bryggebutikken.
 
Målte min nå til 1.030. Som forventet. Vanligvis pleier den å stoppe på 1.110 fra 1.115. Nå hadde jeg OG 1.110.

Må bare klare å stue den laaaaangt vekk. Smaker greit nå. Lurer på om ekstra koketid har mye mer å si enn det jeg trodde for kaffe/lakris, mye mindre preg i denne enn tidligere, kokte bare i 60 eller 75 eller noe. Denne gangen ga jeg den en god dose fuggles litt inspirert av enten NØ eller Kinn sin, husker ikke hvilken... Tror det blir bra.
 
Aaa glimrende :) Bra du så det før jeg skrev ut 50 lapper :)

Når vi først er inne på detaljene: Skal det også være "Captain's private stock", altså genitiv istedenfor flertall av "captain"?

Jeg vet ikke helt hva det refererer til, så mulig "captains" er korrekt også. :)
 
Tilbake
Topp