Birger Eriksen-dagen

Har dere ekstra gjær i flaskene, eller holder den som er i? Skal jo stå lenge, så selv slitne veterantropper vi jo få utrettet noe.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Ja, men når det skrives karboneringsgjær, så tenkte jeg cbc/f1.. men antakelser er alle tabbers mor.. så etter litt ettertanke så skjønner jeg at han muligens tenkte å tilsette same gjær som han brukte i utgangspunktet :)
 
Ja, men når det skrives karboneringsgjær, så tenkte jeg cbc/f1.. men antakelser er alle tabbers mor.. så etter litt ettertanke så skjønner jeg at han muligens tenkte å tilsette same gjær som han brukte i utgangspunktet :)

forskjellen på karboneringsgjær og "annen" gjær er som regel at karboneringsgjær er champagnegjær-ish. Tåler høy ABV og gjør jobben under disse omstendigheter og spiser ikke mer enn enkle sukkerarter. Hvis du f.eks har en kompleks vørter og speiser med en del av denne er det ikke sikkert at CBC vil spise all maltotriose og videre.

Eller var CBC en diastaticus?
 
Ja, men når det skrives karboneringsgjær, så tenkte jeg cbc/f1.. men antakelser er alle tabbers mor.. så etter litt ettertanke så skjønner jeg at han muligens tenkte å tilsette same gjær som han brukte i utgangspunktet :)

Du antok rett da. CBC. Var redd for at samme gjær ville få sjokk i møte med alkoholen. Vet da faen. Var nå det jeg gjorde [emoji41]
 
@LarsUlv

Jeg har en teori om hvorfor du målte såpass feil OG som det vithvadusmaker mente du hadde.

Du kokte skitlenge. Det øker viskositeten på vørteren.

For en del år siden så kjøpte jeg et hydrometer fra USA, lab grade. Viste helt feil. I går viste det helt korrekt (det jeg antar er korrekt opp mot 2 refraktometere).

Jeg har ett som går opp til 1.070 (lab grade, samme som det andre), og det andre går fra 50 til 100. Jeg brukte det bare i tunge vørtere som hadde vært kokt lenge tidligere, og det viste feil hver gang. Jeg er ganske sikker på at det viste for høyt. Så la det bare fra meg. For morro skyld tok jeg det frem igjen i går, og det viste korrekt. Vørteren var ikke nevneverdig viskøs siden det bare hadde kokt en time med hefe-malt.

Forskjellen på de to hydrometerne er for "heavy liquids" og for "light liquids", hvor light liquids er for petroleum og slikt.
 
Karboneringstest etter en uke på flaske. Et lite pfff og litt kruttrøyk, ellers urovekkende flatt. 2cl speise burde jo fikse jobben...
22005198584d9eb7d2fe04b66e4db203.jpg
 
Da var Birger Eriksen kommet på fat og flasker
Et 12-liters fat og 3 liter på 0,33 flasker tilsatt sukkerlake i hver flaske

2018-05-03 20.36.32.jpg

Hydrometerprøven smaker lakris, ja, men også noe annet... Kanskje plomme/sviske?
I overkant bittert fremdeles
Munnfølelse i mengder :)

Med riktig karbonering og serveringstemperatur blir nok dette en ordentlig peis-øl
 
Da var Birger Eriksen kommet på fat og flasker
Et 12-liters fat og 3 liter på 0,33 flasker tilsatt sukkerlake i hver flaske

Vis vedlegget 36684

Hydrometerprøven smaker lakris, ja, men også noe annet... Kanskje plomme/sviske?
I overkant bittert fremdeles
Munnfølelse i mengder :)

Med riktig karbonering og serveringstemperatur blir nok dette en ordentlig peis-øl

Du å bare la den stå, tro meg. Jeg er på femte eller sjette kontingenten. Den er ofte god tidlig, men hvis vi vil ha veldig godt, serr, bare glem ølet i minst ni mnd, hvis du har brukt min greie, den kjenner jeg nesten inn og ut.
 
Du å bare la den stå, tro meg. Jeg er på femte eller sjette kontingenten. Den er ofte god tidlig, men hvis vi vil ha veldig godt, serr, bare glem ølet i minst ni mnd, hvis du har brukt min greie, den kjenner jeg nesten inn og ut.
Hovedavdelinger som er plassert i metall-bunkeresen, skal den stå der å modne? Eller er det over på flasker så fort det er rett karbonert?

Skal huske på å ikke sende flasker til deg før om ni mnd, så ikke ciderbryggeren din drikker de opp før de er gode :D
 
Tilbake
Topp