Birger Eriksen-dagen

Hovedavdelinger som er plassert i metall-bunkeresen, skal den stå der å modne? Eller er det over på flasker så fort det er rett karbonert?

Skal huske på å ikke sende flasker til deg før om ni mnd, så ikke ciderbryggeren din drikker de opp før de er gode :D

Bare gjør "the best of it", i god gammel stil. De rundene måtte nok pusses litt støv av. Men, jeg tror faktisk at lenger koketid = lengre lagringstid. Gjem den bort og se at neste gang så klarer du ikke plukke ut så distinkte smaker lengre.
 
Forøvrig. Way off topic. Jeg var der på jobb for noen år siden, enorme kanoner der, noen som vet om det er de samme?

Og det som fanget oppmerksomheten min mest, var en miniatyrjernbane som hadde løype forbi kanonene, den foret ammo. Komisk, var små jernbaneskinner. Jeg tok faktisk et bilde som ser kliss likt ut som i historiebøkene. Og så var jeg en tur på Kopås, batteriet som var på østsiden av fjorden. Kom meg inn i bunkerssystemet, men det var bare forsøplet med ølbokser. Trist.
 
Forøvrig. Way off topic. Jeg var der på jobb for noen år siden, enorme kanoner der, noen som vet om det er de samme?

Og det som fanget oppmerksomheten min mest, var en miniatyrjernbane som hadde løype forbi kanonene, den foret ammo. Komisk, var små jernbaneskinner. Jeg tok faktisk et bilde som ser kliss likt ut som i historiebøkene. Og så var jeg en tur på Kopås, batteriet som var på østsiden av fjorden. Kom meg inn i bunkerssystemet, men det var bare forsøplet med ølbokser. Trist.

Under Barteølfestivalen 2018 vil det bli utflukt til Bolærne. Kommandanten der turde ikke å skyte, fordi tyskerne hadde truet hans familie. Håper vi kan ha med glass og Birger Eriksen.
 
Kaldkræsjing med lagergjær er noe for seg selv. Etter å ha gremmet meg over manglende tid til flasking, og risiko for oksydering, er det nå positivt trykk i gjærlåsen på 3 grader. Har ikke gjort fast ferment test, men tviler på den går mye mer ned enn 1032.
 
Det hadde vært artig om vi alle sammen som brygget Birger Eriksen kunne sende hverandre flasker til smaking. Kanskje til 9mnd dagen? Hvis vi bare var 7-8 stykker, lar det seg jo gjøre.
e9d9740a0d28506f3934f56ea8b55ec3.jpg


Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Min er tom. Den var litt ekspermentell for min del men funket (obviously) veldig bra. Skal brygges om igjen asap.
 
Jepp, fått god hjelp, 12L. Den var faktisk veldig god rett ut av bøtta allerede. Så neste skal spares, blir jo bare bedre.
Jeg har nettopp smakt én flaske, og følte meg som den overgriperen! Den var veldig god, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg har nettopp smakt én flaske, og følte meg som den overgriperen! Den var veldig god, og jeg gleder meg til fortsettelsen.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Gjør det. Jeg orket rett og slett ikke ta vare på 3/4 fat (12L fat) etter at det først var poppet. Så kommer til å kjøre denne igjen, akkurat samme som sist fordi det funket bra, og så skal jeg brygge en til ihht min "originale" greie. Er tilbake til å brygge en gang i uka igjen ca, og så har jeg funnet ut at jeg kan brygge doble batcher, så da får de tyngre forhåpentligvis stå i fred. Men var overraskende hvor god den var med en gang.
 
:eek::confused: Stått kaldt og så satt varmt? Da kan vel gjæren i bunn løsne... Men, laget den i går??? Weird....
 
Flasket 15 liter, 11 av dem med speise. Fant ikke øltyven, så hver flaske fikk nøyaktig en «dæsj» til det gikk tomt, og resten fikk en sukkerbit. Skal se om det blir noen forskjell.
 
Da er det bare å gratulere med dagen i dag. På en måte startet jo Birger Eriksen forløpet til denne dagen som en kan forenkle til å si at Churchill avsluttet.
Egentlig hadde det vært en fin dag å tatt en egenbrygget salutt på! Men fikk ikke til å brygge på Birger dagen så det får bli neste år!
 
Tilbake
Topp