Birger Eriksen-dagen

... runde to ....

24c387bb43e2099d44d2298f3c767209.jpg


Sent via Tapatalk

Ser jo litt spiselig ut?

Oppdater gjerne i morgen eller noe med hvor mye gjær du faktisk får ut, det ser rimelig fluffy ut.
 
Ser jo litt spiselig ut?

Oppdater gjerne i morgen eller noe med hvor mye gjær du faktisk får ut, det ser rimelig fluffy ut.
Tipper på rimelig magesjau om du hadde spist det der.

Skylte det ut i vasken, så finner nok ikke ut hvor mye er. Men den første runden var vel 1 dl eller 2.
Veldig fluffy andre runden her, så jeg vil tippe 1 dl.

Har festet lokket og satt på gjærlås nå. Så får vi se hvor mye jeg angrer på det i morgen tidlig.

Sent via Tapatalk
 
Tipper på rimelig magesjau om du hadde spist det der.

Skylte det ut i vasken, så finner nok ikke ut hvor mye er. Men den første runden var vel 1 dl eller 2.
Veldig fluffy andre runden her, så jeg vil tippe 1 dl.

Har festet lokket og satt på gjærlås nå. Så får vi se hvor mye jeg angrer på det i morgen tidlig.

Sent via Tapatalk
Haha, kanskje hele karet ditt ser ut som en ball i morgen :p
 
Intet tegn til liv etter 45 timer, og intet dropp i SG. Tilsatte en liten starter med en ekstra pakke gjær, og imorges var det et ørlite positivt trykk i gjærlåsen.
19f60d8d6257ded8e4c80f1715b3364a.jpg

Da jeg skulle bruke gjærkaken var starteren, steg 2, virket det mer som topphøsting. Ingen flokkulering, kastet sikkert mesteparten av gjærcellene i vasken. Kjipe greier, kan jo ikke lage gjærstartere tre uker i forveien heller.
0e26f97d14e8344bca25f767cbc13d40.jpg
 
@bjartenataas , er det ikke ganske lang lagtime på 833? Likevel synes jeg 40+ timer er lang lagtime, selv for en lager.

Selv pitchet jeg wlp004 og ingen synlig aktivitet etter 12 timer. Jeg pitchet på 17,5°C, økt til 18,5°C. Andre dose med o2(90 sekunder) gikk akkurat i karet.
 
Cellene "vet" faktisk hvor mange de trenger å være for å gjære. Hvis de er nok så ser de ingen grunn til å formere seg ytterligere med mindre de får mer ekstrakt. Man får jo formering av spising og, men dette skjer anaerobt.
Det er i og for seg sant at de formerer seg anaerobt også. Men det er her det er større fare for usmaker, slik jeg har forstått det, da det anaerobt produseres flere avfallsstoffer. Det forhindrer en ekstra omgang med oksygen. At aktiv fermentering betyr at det "ideelle" antall gjærceller er oppnådd stemmer vel ikke, tror jeg. I sterke øl har gjærcellene en lang vei å gå, og en ekstra matstasjon for mer optimal celledeling er ikke å forakte.
 
Ikke at jeg har brygget så store øl før, men jeg har alltid en tørrgjær som backup når jeg har gjærstarter på gang. Jeg har bare kastet en gjærstarter en gang (den var ikke kommet så langt som ventet, og luktet syrlig/surt), men da var det veldig greit å kunne pitche en tørrgjær.
 
Ikke at jeg har brygget så store øl før, men jeg har alltid en tørrgjær som backup når jeg har gjærstarter på gang. Jeg har bare kastet en gjærstarter en gang, men da var det veldig greit å kunne pitche en tørrgjær.
Jeg har alltid litt tørrgjær på lur uansett. Har aldri hatt bruk for det, men hvis jeg skulle hatt tomme skap kan jeg nesten garantere at noe hadde skjært seg.
 
Jeg har alltid litt tørrgjær på lur uansett. Har aldri hatt bruk for det, men hvis jeg skulle hatt tomme skap kan jeg nesten garantere at noe hadde skjært seg.

Da håper jeg du bytter denne tørrgjæren innimellom, om ikke er vel best før dato kraftig overskredet.
 
Jeg bruker stadig oftere fersk gjær, men brygger med tørrgjær innimellom for å få litt rotasjon på posene i kjøleskapsdøra.
 
Måtte ta en SG. Ned 32 prosent på 48 timer. Hadde trodd på mer. Ufattelig feit. Og selvsagt søtt. Og bittert.
22cfb469675ceef0db4619a2fb603495.jpg
207a487f84a7eade02b1b958f89001a6.jpg

Bittert? Fikk du med mye trub over i gjæringsdunken slik at du smatter på tanniner fra humla? Min har aldri vært spes bitre.

Min forrige var forøvrig så feit at jeg måtte karbonere den med nesten 2 bar (tror jeg det var?) for å få frem kullsyra. Til en vanlig APA-ish greie ligger jeg på 0.8 bar.
 
Bittert? Fikk du med mye trub over i gjæringsdunken slik at du smatter på tanniner fra humla? Min har aldri vært spes bitre.

Min forrige var forøvrig så feit at jeg måtte karbonere den med nesten 2 bar (tror jeg det var?) for å få frem kullsyra. Til en vanlig APA-ish greie ligger jeg på 0.8 bar.

Ikke noe trub med nei. Kan være kveiken reagerer med humlen, men tror ikke Lida har den egenskapen. Er vel bare veldig ubalansert så tidlig i prosessen.
 
Ikke noe trub med nei. Kan være kveiken reagerer med humlen, men tror ikke Lida har den egenskapen. Er vel bare veldig ubalansert så tidlig i prosessen.

Jeg skal smake på min om noen dager tenker jeg.Kanskje min er bitter og Kanskje det er koketiden, altså kortere koketid = mindre maillard. første gangen jeg koker den så kort.
 
Jeg skal smake på min om noen dager tenker jeg.Kanskje min er bitter og Kanskje det er koketiden, altså kortere koketid = mindre maillard. første gangen jeg koker den så kort.

Ja, jeg kokte kun i 90 min, så det er godt mulig at maillardeffekten demper mye bitterhet. Høres plausibelt ut i alle fall.
 
Tilbake
Topp