Birger Eriksen-dagen

Har forresten flasket min "Anderssens torpedo". Hydrometerprøven var svært interessant. Overraskende fyldig munnfølelse. Kraftig, litt skarp lakrissmak. Mye sødme i balanse med kraftig bitterhet. Lang ettersmak av furu. Gleder meg til den modner og er spent på hva kullsyren får frem i smaksbildet.
 
Har forresten flasket min "Anderssens torpedo". Hydrometerprøven var svært interessant. Overraskende fyldig munnfølelse. Kraftig, litt skarp lakrissmak. Mye sødme i balanse med kraftig bitterhet. Lang ettersmak av furu. Gleder meg til den modner og er spent på hva kullsyren får frem i smaksbildet.

Det er et dritskarpt øl som regel i begynnelsen, lakrisen avtar og så får du mer kaffe, før det smelter sammen. Men trub har jo veldig mye å si for den opplevde skarpheten i form av bitterhet / fake bitterhet.
 
Ja, er delvis enig med den. Det er jo Birger Eriksen-dagen. Tenker du at jeg prøver å fange for bredt igjen?
Nei, men det er mye morsommere om alle forsøker å få til en Birger i utgangspunktet. "Anderssens torpedo" er anerkjennelsen av godt forsøk, selv om det kom litt til kort, og ikke minst erkjennelsen av at det er stor sjanse for at det er et knallgodt øl.

Jeg tenker likevel at man bør være på 8% eller over. Under det, så er det til og med i underkant av hva som kan kalles en imperial stout (basert på BJCP typespesifikasjoner).
 
Nei, men det er mye morsommere om alle forsøker å få til en Birger i utgangspunktet. "Anderssens torpedo" er anerkjennelsen av godt forsøk, selv om det kom litt til kort, og ikke minst erkjennelsen av at det er stor sjanse for at det er et knallgodt øl.

Jeg tenker likevel at man bør være på 8% eller over. Under det, så er det til og med i underkant av hva som kan kalles en imperial stout (basert på BJCP typespesifikasjoner).

Visst pokker. 7% er minimumsgrensa i norbrygg sine typedefinisjoner iallefall. Kanskje jeg må slutte å være så rundhåndet, og heller si at de som ikke treffer BE-definisjonene blir kalt AT, og at det ikke er et øl man brygger som mål.

Men da må vi droppe typedefinisjonene for en AT og, og bare kalle det en AT hvis man ikke treffer BE.
 
Visst pokker. 7% er minimumsgrensa i norbrygg sine typedefinisjoner iallefall. Kanskje jeg må slutte å være så rundhåndet, og heller si at de som ikke treffer BE-definisjonene blir kalt AT, og at det ikke er et øl man brygger som mål.

Men da må vi droppe typedefinisjonene for en AT og, og bare kalle det en AT hvis man ikke treffer BE.

God damn jeg er rask. Dette har allerede blitt gjort i åpningsinnlegget! Jeg burde jobbet i support.
 
@Einar Michelsen

Du brygget dette ølet både i år og i fjor du? Jeg har oppdatert lista med stridende ut ifra regnearket.

Takk. Ser at dagen neste år er på skjærtorsdag. Prøvde for noen dager siden å ymte frempå overfor fruen at jeg kunne lage et «hyttebrygg». Får fremdeles frysninger når jeg ser for meg det blikket hun ga meg....

Jeg stiller meg naturligvis uforstående til det hele. Kan vanskelig forestille meg et mer egnet meskekar enn dette (ca 70 l. som vi bruker til å smelte snø).
ecea2e5a7c0ee23aee1afdfac52372e6.jpg


Den som lever får se.

God påske!
 
Takk. Ser at dagen neste år er på skjærtorsdag. Prøvde for noen dager siden å ymte frempå overfor fruen at jeg kunne lage et «hyttebrygg». Får fremdeles frysninger når jeg ser for meg det blikket hun ga meg....

Jeg stiller meg naturligvis uforstående til det hele. Kan vanskelig forestille med et mer egnet meskekar enn dette (ca 70 l. som vi bruker til å smelte snø).
ecea2e5a7c0ee23aee1afdfac52372e6.jpg


Den som lever får se.

God påske!

Men dvs at du svarer ja til at du brygget det både i år og i fjor? Du har ikke deltatt i regnearket serru, prøver å fange opp de som har deltatt.

Den greia der ser ut til å være veldig egnet til å gjære Hefeweizen i de første dagene! Hvis det er kobber så er du iallefall garantert å slippe unna svovel!
 
Men dvs at du svarer ja til at du brygget det både i år og i fjor? Du har ikke deltatt i regnearket serru, prøver å fange opp de som har deltatt.

Den greia der ser ut til å være veldig egnet til å gjære Hefeweizen i de første dagene!

Ja, jeg brygget en slags Birger både i fjor og i år.
 
Min gjetting er at det stopper ila fire-fem døgn med merkbare målbare forskjeller. De siste poengene er som regel drita trege.

Fra noen av de siste jeg tracket slik i BS.

15:04: 1.042. Skrudde opp til 20C.
22.04: SG: 1.030
26.04: SG: 1.028

12.04: SG:1.042
20.04: SG: 1.033
24.04: SG: 1.032.

Bryggedato 06.12:
12.12.2016: SG: 1.046
15.12.2016: SG: 1.038
21.12.2016: SG: 1.033. Skrudde opp til 21C
24.12.2016: SG: 1.033
28.12.2016: SG: 1.032 (21C, tidligere målinger var 19C). Antar at det er samme SG og at gjæring er ferdig.
30.12.2016: SG:1.032: Satte til CC.

Men OG 1.110 - 1.114 eller noe på disse.
33de6e1ca33f9ba66fe9a25d9ba73ff6.jpg


Faktisk trenger det ikke å bli mindre søtt.
Balanserer fint mot bitterheten. Mye cleanere enn fjorårets.

Blir bra dette

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
WLP007 først, og så 099 etter to dager. Men det ble ikke gjort riktig, tilsatte melasser i ølet, så testen viser utgjæring fra 1086 istedenfor 1100. Hvis ølet stopper på 1020, er jeg fornøyd.
 
WLP007 først, og så 099 etter to dager. Men det ble ikke gjort riktig, tilsatte melasser i ølet, så testen viser utgjæring fra 1086 istedenfor 1100. Hvis ølet stopper på 1020, er jeg fornøyd.
**This strain has been genetically typed in our lab using polymerase chain reaction (PCR). Through this genetic testing, we have determined WLP099 Super High Gravity Ale Yeast to contain the STA1 gene (glucoamylase), a potential indicator of Saccharomyces cerevisiae var. diastaticus.
WLP099 Super High Gravity Ale Yeast | White Labs
 
Fast Ferment Test. Hadde litt vørter med gjær i et syltetøyglass i romtemperatur, og mye luft. Viser utgjæringspotensialet. Brukte den som sekundærgjær i en barleywine en gang, tror det var 1095-1010. Men den ble ganske god, overraskende nok.
 
Tilbake
Topp