Birger Eriksen-dagen

Har jeg nevnt dette før? Jeg har alltid brygget BE til minst 1.100. Jeg kjenner litt at det er liksom en grense, man får til en BE med god utgjæring (diastasticus f.eks?) Men jeg kjenner jeg føler selv at startstyrken på vørteren bør ha en lavere grense og og ikke bare ABV. Nå som vi har fått Anderssens Torpedo så føler jeg det er litt mer relevant og.

Lurer på om jeg har nevnt 1.100 tidligere men falt tilbake på at grensen er ABV?

Fra 2020 da, ikke tilbakevirkende.
Your the boss, you set the rules:cool:
Mener du OG skal være over 1100 for å kunne kalles Birger Eriksen, så skal OG være over 1100. Vi andre må bare følge reglene. Jeg har ingen problemer med at ølet mitt blir en Andessens Torpedo selvom jeg får over 10 % :D
Det er første gang jeg prøver, så nå har jeg masse på lista over endringer som skal til for å komme nærmere en Birger Eriksen neste gang.
 
Your the boss, you set the rules:cool:
Mener du OG skal være over 1100 for å kunne kalles Birger Eriksen, så skal OG være over 1100. Vi andre må bare følge reglene. Jeg har ingen problemer med at ølet mitt blir en Andessens Torpedo selvom jeg får over 10 % :D
Det er første gang jeg prøver, så nå har jeg masse på lista over endringer som skal til for å komme nærmere en Birger Eriksen neste gang.

Regelen jeg har satt har vært ABV 10%. Men kjenner jeg har lyst til å uppe det med OG krav og, siden det alltid har vært litt det for meg iallefall. Og me to forskjellige øl i samme serie så har jeg lyst til å bumpe kravet for en «ekte» birger. Ølet skal være like krevende for bryggeren som det er kompromissløst.
 
Regelen jeg har satt har vært ABV 10%. Men kjenner jeg har lyst til å uppe det med OG krav og, siden det alltid har vært litt det for meg iallefall. Og me to forskjellige øl i samme serie så har jeg lyst til å bumpe kravet for en «ekte» birger. Ølet skal være like krevende for bryggeren som det er kompromissløst.
Snakk om krevende øl. Første gang jeg har brukt 12 timer på å lage 12 liter øl.
 
Greit det, men noen regler mot tilsetninger utenom oppskrift eller dobbelmesking?

Jeg vet ikke. Vet at noen har tilsatt sukker. Selv så ville jeg aldri gjort det,tenker at det blir aldri mer «true» enn en hel maltgrist. Har ikke tatt stilling til det, men kjenner at for meg selv ville det blitt feil, tenker at det er å litt småjukse opp OGen. Birger skal være komromissløst. Hvis man vil lage noe med sukker så kan man kanskje lage det som et annet øl?

Det skal være et øl hvor bryggeren må jobbe litt, er min tanke. Fra planlegging til ferdig vare. Ikke noe gratis. Birger Eriksen fikk ikke noe gratis, han tok alle valgene selvmed de midlene han hadde. Alt var kalkulert med gammelt utstyr og lite trent mannskap.
 
Vil det bli standard oppskrift som beskrevet i første innlegg, eller rom for modifisert/forenklet oppskrift. Hva med evt. humle og gjær?

Jeg hsr lyst til å holde på gristen sånn ca det den er, for sammenligning. Hvis man bytter litt her og der, så ok, men ca lik som hovedgristen. Men variablene kan være humle og gjær, disse to har jeg variert selv. Liker egne tolkninger annet enn kun gjæringsregime.
 
Kommer til å oppdatere retningslinjene med OG ABV som nevnt tidligere (men skal regne litt på torpedoen), og også at sukker ikke går. Kunne aldri brygget det med sukker selv, syntes det var artig at folk gjorde sin egen vri, men tenker «kompromissløst» i år som jeg ikke har tenkt før, jeg tenker at det skal være et krevende øl for bryggeren og. Noe man putter litt ekstra stolthet og innsats i.

De som forsvarte landet våres kunne ikke ty til snarveier, ikke at vi har livet som innsats, men det hadde de. Oberst eller menig, de stod på linja og gjorde jobben sin uten snarveier med det de hadde av både mannskap og utstyr. De gjorde alt de kunne. Det bør vi og. Føler at vi burde prøve å gjenspeile innsatsen deres så godt vi kan innenfor de «vanlige» rammene vi som hjemmebryggere har tenker jeg.
 
Sist redigert:
Jeg hsr lyst til å holde på gristen sånn ca det den er, for sammenligning. Hvis man bytter litt her og der, så ok, men ca lik som hovedgristen. Men variablene kan være humle og gjær, disse to har jeg variert selv. Liker egne tolkninger annet enn kun gjæringsregime.
Skjønner hva du sier om gristen, men det er jo bortimot umulig å få tak i riktig produsent osv slik den er oppgitt for å få den identisk. Jeg for min del ville gjerne ha den laget utelukkende på norsk malt og satte opp min maltblanding ihht. det idealet. Det er jo også meget uvanlig at en typebetegnelse låser hele maltsammensetningen. Jeg likte likevel godt kravet om at den skal være skikkelig svart, og skjønner at man ikke ønsker lettvinte løsninger bestående av kun Pale malt og en mørk malt (sjoko/roasted/black). Greit at Birger Eriksen var kompromissløs, men han måtte også klare seg med det han hadde...

Ellers er jeg enig ang. sukker. Det er en litt for enkel måte å oppnå høy OG på.
 
Sist redigert:
Skjønner hva du sier om gristen, men det er jo bortimot umulig å få tak i riktig produsent osv slik den er oppgitt for å få den identisk. Jeg for min del ville gjerne ha den laget utelukkende på norsk malt og satte opp min maltblanding ihht. det idealet. Det er jo også meget uvanlig at en typebetegnelse låser hele maltsammensetningen. Jeg likte likevel godt kravet om at den skal være skikkelig svart, og skjønner at man ikke ønsker lettvinte løsninger bestående av kun Pale malt og en mørk malt (sjoko/roasted/black). Greit at Birger Eriksen var kompromissløs, men han måtte også klare seg med det han hadde...
Da tror jeg du har misset en poeng. Bare gjør det så nært opptil som du får til. Bruker du norsk malt er jo det bare et digert pluss!
 
Skjønner hva du sier om gristen, men det er jo bortimot umulig å få tak i riktig produsent osv slik den er oppgitt for å få den identisk. Jeg for min del ville gjerne ha den laget utelukkende på norsk malt og satte opp min maltblanding ihht. det idealet. Det er jo også meget uvanlig at en typebetegnelse låser hele maltsammensetningen. Jeg likte likevel godt kravet om at den skal være skikkelig svart, og skjønner at man ikke ønsker lettvinte løsninger bestående av kun Pale malt og en mørk malt (sjoko/roasted/black). Greit at Birger Eriksen var kompromissløs, men han måtte også klare seg med det han hadde...

Ellers er jeg enig ang. sukker. Det er en litt for enkel måte å oppnå høy OG på.

Jeg fikk forøvrig lyst til å snakke med Arne «Norsk Malt» nå. Hvis vi kan lage en kompleks maltsammensetning med malt av god kvalitet, så tenker jeg vi drar det dit?

Men da må vi nok i starten kutte fem seks maltsorter. Jeg skal snakke med ham. Få dette helnorsk. Han dyrker humle og.
 
Tilbake
Topp