Birger Eriksen-dagen

Right, jeg har brukt 3pk med 05 noen ganger, fordi hvorfor ikke tømme den siste pakka.
Nei du spør. Eg var litt usikker hvor mange liter eg ville få ut. Lallemand sin kalkulator sa 2 pakker på nesten alle variabler, men 3 pakker på noen.
Altså eg prøvde meg frem med ulik OG og liter. Min batch var stadig i grenseland. Derfor safet og kjørte 2,5. Heller litt for mye enn litt for lite.
 
Dagen derpå lukter mitt bryggerom sjokolade og kaffe :) Ferdig vasket rundt kl 01:00, det ble litt ekstra vasking etter iherdig klemming av både meskepose og humlepose som det rant veldig dårlig ut av. Første gangs bruk av temperaturkontroll på gjæring ser ut til å fungere prikkfritt, Inkbird og 200L fryseboks.
IMG-2559.JPG
 
Dagen derpå lukter mitt bryggerom sjokolade og kaffe :) Ferdig vasket rundt kl 01:00, det ble litt ekstra vasking etter iherdig klemming av både meskepose og humlepose som det rant veldig dårlig ut av. Første gangs bruk av temperaturkontroll på gjæring ser ut til å fungere prikkfritt, Inkbird og 200L fryseboks.
Vis vedlegget 50921
Modda keykeg? Har du satt på kran eller noe?
 
Hva skjer med @Tore Wik sin elsk for kalkulert bitterhet? Klemte ut massive 163 i år og 149 i fjor. Og så ser jeg jo at jeg tok feil da jeg tidligere sa at LarsUlv har OG-rekorden. Den er det også Tore som har, i 2020 klemte han ut 1.138.
 
Nei du spør. Eg var litt usikker hvor mange liter eg ville få ut. Lallemand sin kalkulator sa 2 pakker på nesten alle variabler, men 3 pakker på noen.
Altså eg prøvde meg frem med ulik OG og liter. Min batch var stadig i grenseland. Derfor safet og kjørte 2,5. Heller litt for mye enn litt for lite.
Tror jeg bare ville driti i 2.5 og bare helt oppi alle tre pakkene. Lallemand sin kalkulator tar kanskje ikke høyde for at det er veldig mye spesialmalt i dette ølet. Skader jo ikke, hva skal du med en halv pakke gjær, som i tillegg er åpnet?
 
Jepp, har 2. Utrolig kjekke for småbrygg, splitbatcher, (har nettopp kjøpt noen flere 12l fat, så nå kan jeg virkelig ha det moro med differensiert tørrhumling), og så kan de jo brukes som serveringsfat når man ikke har brygg i dem. Eller servere brygget rett fra dem. Med kveik kan man brygge feks en NEIPA i starten, (eller midten), av uka, og servere i helga.
Er ikke dyre heller, jeg kjøpte mine på black friday (week) for ca 450/stk (?) på Strømmen.
 
Tror jeg bare ville driti i 2.5 og bare helt oppi alle tre pakkene. Lallemand sin kalkulator tar kanskje ikke høyde for at det er veldig mye spesialmalt i dette ølet. Skader jo ikke, hva skal du med en halv pakke gjær, som i tillegg er åpnet?
Den andre halve har ligget på kjøkkenbenken siden i natt. Åpen.
Eg skal pitche best mulig, ikkje spare penger :p
Tror eg kjører en runde oksygen snart. Så får det være greit.
 
Hva skjer med @Tore Wik sin elsk for kalkulert bitterhet? Klemte ut massive 163 i år og 149 i fjor. Og så ser jeg jo at jeg tok feil da jeg tidligere sa at LarsUlv har OG-rekorden. Den er det også Tore som har, i 2020 klemte han ut 1.138.

Jeg vannet ut i fjor, fant ut at 1,138 var for mye. Det ble skarve 1,128 i gjærdunken. Da sank også IBU til med moderate 129, som ikke er noe som helst for høyt. I år siktet jeg på i underkant av 150, og etterregnet med faktiske tall, og da sier Brewfather 168. Det kan hende det blir i overkant, men egentlig er jeg vel av den mening at det knapt er mulig å få for høy IBU på slike øl. Jeg brygget en Dark Horizon, som fra leverandøren har beregnet 100 IBU, der fylte jeg på med humleekstrakt for å få nok bitterhet. Fremdeles er den i søtlig retning, og ikke bitter i det hele tatt.
I år har jeg både høy IBU og 17,5% stjørdalsmalt. Denne skal ha nok smak, tror jeg. Mesket ute, så det ikke skulle slå ut på røykvarslerne. Det lukter kraftig av Stjørdalsmalt under mesking!

Edit: Leste av volumet i gjærkaret feil, det er 17 liter, og ikke 15. Da blir IBU 140. Korrigert i regnearket.
Utbytte på 78%, det må sies å være akseptabelt etter en sånn dag.
 
Sist redigert:
Jeg vannet ut i fjor, fant ut at 1,138 var for mye. Det ble skarve 1,128 i gjærdunken. Da sank også IBU til med moderate 129, som ikke er noe som helst for høyt. I år siktet jeg på i underkant av 150, og etterregnet med faktiske tall, og da sier Brewfather 168. Det kan hende det blir i overkant, men egentlig er jeg vel av den mening at det knapt er mulig å få for høy IBU på slike øl. Jeg brygget en Dark Horizon, som fra leverandøren har beregnet 100 IBU, der fylte jeg på med humleekstrakt for å få nok bitterhet. Fremdeles er den i søtlig retning, og ikke bitter i det hele tatt.
I år har jeg både høy IBU og 17,5% stjørdalsmalt. Denne skal ha nok smak, tror jeg.
Aha. Hva slags IBU man legger seg på er også avhengig av koketiden har jeg funnet ut. Lang koketid tåler langt høyere IBU for balanse. Balansere sirupen so kommer ut i andre enden. Uansett så er det en grense for hvor mye man klarer å mette ølet, og kalkylene blir også feil. En IBU blir ikke en opplevd IBU når man kommer over en grense.

Det er vel litt av grunnen til at jeg tidlig satte 100 IBU som grense, for da kokte jeg alltid ølet lenge, og det ble aldri i nærheten av for bittert. De første årene (pre offisiell norbrygg 2018) så kokte jeg mellom 3-6 timer. De gangene (er kanskje bare en) jeg har kokt det 60 minutter, men til samme OG, så ble det opplevd som mer bittert og humlerikt.
 
Sist redigert:
Aha. Hva slags IBU man legger seg på er også avhengig av koketiden har jeg funnet ut. Lang koketid tåler langt høyere IBU for balanse. Uansett så er det en grense for hvor mye man klarer å mette ølet, og kalkylene blir også feil. En IBU blir ikke en opplevd IBU når man kommer over en grense.

Nettopp. I fjor kokte jeg 8-9 timer, om det ikke ble 10, fra start til slutt (trippelmesket, og tappet av fra de to første og startet kokingen med en gang).
I år ble det vel drøyt 3 timer.
Det blir karamell, sjokolade, toffee, marsipan.... Trenger mye bitterhet for å ikke bli bare sukkertøy!
 
Nettopp. I fjor kokte jeg 8-9 timer, om det ikke ble 10, fra start til slutt (trippelmesket, og tappet av fra de to første og startet kokingen med en gang).
I år ble det vel drøyt 3 timer.
Det blir karamell, sjokolade, toffee, marsipan.... Trenger mye bitterhet for å ikke bli bare sukkertøy!
I klassisk still så editerte jeg innlegget over mens du satt og skrev. Men ja, Det er bare å pøse på med IBU'er hvis man koker lenge pga maillard. Vørterprøven smaker nok like humlegrønske-dritt som en IPA, men etter noen dager når alt har lagt seg så ser man tegningen.
 
Tilbake
Topp