Birger Eriksen-dagen

Det var utrolig slitsomt å brygge i dag.

Når det nærmet seg slutten tok jeg en temperaturavlesning på korporalen.
38 grader!!!

Burde jo vært innlagt på lasarettet hadde det vært normale omstendigheter. Men 9. april er jo ikke normale omstendigheter.

17 liter med OG 1.114 i bøtten

20220409_221118.jpg

20220409_221055.jpg

Nå finner jeg meg en Dark Horizon klone for rask rekonvalesens.
 
53 liter 1.118-120 til gjæring.

50 ml vørter +50 ml vann @20C måler cirka 1.059.

Edit: viser 0.998 i vann så da er det nok rundt 1.060 på bildet og 1.120 i vørter. Får kontrollert med refraktometer i morgen på en prøve jeg satt til side. Mitt fikk noe merkelig for seg, viser 1.000 med vann, men helt blankt med vørter..
 

Vedlegg

  • received_696549784824283.jpeg
    received_696549784824283.jpeg
    70 KB · Sett: 8
Sist redigert:
53 liter 1.118-120 til gjæring.

50 ml vørter +50 ml vann @20C måler cirka 1.059.

Edit: viser 0.998 i vann så da er det nok rundt 1.060 på bildet og 1.120 i vørter. Får kontrollert med refraktometer i morgen på en prøve jeg satt til side. Mitt fikk noe merkelig for seg, viser 1.000 med vann, men helt blankt med vørter..
Min erfaring med noen uker med optisk refraktometer for noen år siden er at humleoljer i vørteren tuller til avlesningen. IPAer måtte jeg bruke vanlig hydrometer på. Oljer vil sikkert påvirke alle instrumenter, men det optiske jeg hadde for prøve hadde veldig stort sprik.

Edit: dette ble helt feil svar, feil person og feil instrument.. refraktometer/optisk hydrometer.. Godt tegn på at det er leggetid! Until next year.
 
Min erfaring med noen uker med optisk refraktometer for noen år siden er at humleoljer i vørteren tuller til avlesningen. IPAer måtte jeg bruke vanlig hydrometer på. Oljer vil sikkert påvirke alle instrumenter, men det optiske jeg hadde for prøve hadde veldig stort spr
Det er mulig. Har ikke stelt det fint, tenkte det var et lukka instrument og kanskje vært litt uvøren ved renhold og bruk når det kommer til mengde væske. Enten fuktighet inni røret eller på glasset, eller kanskje overflata på måleglasset kan bli slitt etter mye tørking og rengjøring.
 
Det var nok litt optimistisk å presse 22.5l på et 30-liters kar - her går det i vask og bytte av gjærlås en gang i timen eller så Jaja, det går over etter noen dager...

Neste år får jeg huske å bruke 60-liters karet, selv om det ser alt for stort ut.
Blow-off tube, kanskje? Fyller du på med litt "half-strength" starsan kan du få høsta litt fin, fersk gjær også. Skumming etter boblingen kan fjernes med litt antifoam.
 
Det var nok litt optimistisk å presse 22.5l på et 30-liters kar - her går det i vask og bytte av gjærlås en gang i timen eller så Jaja, det går over etter noen dager...

Neste år får jeg huske å bruke 60-liters karet, selv om det ser alt for stort ut.
Vi er nok mange som har vært der! Første året fikk Birger alt for lite armsleng. Det ble ikke snaut med griseri i gjærskapet. Nå får han minimum 50% headspace
 
Tilbake
Topp