Birger Eriksen-dagen

Det blei trøbbel her for første gang med EC1118. Har bare spist tre poeng SG på ti dager. Holder nå en gravity på 1.042 og utregnet ABV 14,4%. Pitchet først en rehydrert pose gjær - null tegn til aktivitet etter 4-5 dager, så da pitchet jeg tørt en pose til. Gjærstarter på HA-18 det neste å forsøke?

• Like
Reaksjoner: Mc.
Det blei trøbbel her for første gang med EC1118. Har bare spist tre poeng SG på ti dager. Holder nå en gravity på 1.042 og utregnet ABV 14,4%. Pitchet først en rehydrert pose gjær - null tegn til aktivitet etter 4-5 dager, så da pitchet jeg tørt en pose til. Gjærstarter på HA-18 det neste å forsøke?
Eller en saisonblend med brett fra the mad fermentist. Gode/dårlige erfaringer med den ;-).

Det er vel noen som har erfaring med at HA-18 er bedre. Har forsøkt begge, men erfaringsgrunnlaget mitt er for lite til at jeg vil gi noe konkret råd.
Vet ihvertfall at de (noen) måtte ty til HA-18 med Protagonisten for ett par år siden fordi EC1118 ikke holdt mål.

Spiser 1118 lengre kjeder? Iom at det er vingjær..

Du kan jo evt, hvis du vil lengre ned, og i samme slengen miste så og si all kontroll, tilføre litt vørter som ikke har vært så høyt opp i temp at enzymene har blitt satt ut av spill..og så pitche litt til av ett eller annet litt etter.

Tilbake
Topp