Black Cat Brewing - Bryggeriet

Hvor lang tid bruker du på å kjøle ned drøye 20 liter til 15 grader? Har samme kjøler selv, men synes det tar lang tid når jeg whirlpooler
 
Første gjærhøsting fra konisk gjennomført. Gikk muy smertefritt. Dumpa trub 12+ timer inn i gjæringa og dumper nå gjæren før tørrhumling. image.jpg
 
Her snakker man ren og fin gjær ja. Du må få gjort noe med linsen, vaske den kanskje. Jeg holdt på å trykke fingeren gjennom skjermen her for å rense bort den røde tingtangen midt på bildet :p
 
Her snakker man ren og fin gjær ja. Du må få gjort noe med linsen, vaske den kanskje. Jeg holdt på å trykke fingeren gjennom skjermen her for å rense bort den røde tingtangen midt på bildet :p

Hehe

Har prøvd å få den vekk. Det er et kakk i linsa :(

Ren gjær ja. Dropper å vaske den.
 
hva er kapasiteten på bryggeriet ditt? ser ut som 25 l men jeg tar kanskje feil? Lurer litt på hva innbarka bryggere går for. Blir jo mer brygging med små anlegg. Vet ikke om du har en argumentasjon vedr størrelse.
 
Jeg har en 37l meskekjele og en 37l kokekjele. Batchene mine skal fylle ett Corneliusfat.

Brygger mer enn jeg drikker så størrelsen er perfekt for meg. Planen er å brygge minimum hver 14. dag.

Brygge ofte > Brygge mye
 
Da later det til at kondensproblemet er løst. Har begynt å koke med døra inn til bryggeriet åpen. Dette gir bedre luftgjennomstrømning.

Huzzah!!
 
Det så veldig behagelig ut. Alle hevertene mine varer i ca tre måneder før de begynner å lekke luft inn i slangen.
 
Veldig fornøyd med å ha gått vekk fra hevert. Silikon er enkelt å rengjøre. Koker skiten og sprayer Star San. Good times
 
Men for å spørre om fylleteknikken din. Er det bare en enkel overgang på øl-ut-ventilen du har der, og står det trykk på gass-slangen som er koblet til? Jeg er fersk med cornys og har egentlig bare dratt litt i sikkerhetsventilen etter at jeg har lukket fatet, og fyller bare med en slange rett oppi fatet
 
Hvorfor bruker du ikke tappekrana i bunnen? Har det på de to gjæringkarene jeg bruker primært.

Har kaldcrashet og klarnet med Biofine. I bunn ligger grums og humle. Vil ikke ha med dette i fatet. Er en racking arm på den øverste tappekranen så du får med deg det aller meste.
 
Hvorfor bruker du ikke tappekrana i bunnen? Har det på de to gjæringkarene jeg bruker primært.

Jeg har bare et kar med kran i bunn, det bruker jeg som sukkerlake/omstikkingskar. Har også tenkt tanken at den krana må være ren som fy under hele gjæringsprosessen. Det hadde definitivt vært enklere, men hvordan er det med trub? Hvis man tørrhumler "nok" så vil man kanskje trekke dritt ut av krana?
 
Men for å spørre om fylleteknikken din. Er det bare en enkel overgang på øl-ut-ventilen du har der, og står det trykk på gass-slangen som er koblet til? Jeg er fersk med cornys og har egentlig bare dratt litt i sikkerhetsventilen etter at jeg har lukket fatet, og fyller bare med en slange rett oppi fatet

Fyller ølet inn ut-ventilen på fatet (øl-ventilen). Koplingen på gassventilen går bare ned i en flaske vann. Det er kun for å ha en plass gassen i fatet kan stikke av når ølet kommer inn.
 
Jeg har bare et kar med kran i bunn, det bruker jeg som sukkerlake/omstikkingskar. Har også tenkt tanken at den krana må være ren som fy under hele gjæringsprosessen. Det hadde definitivt vært enklere, men hvordan er det med trub? Hvis man tørrhumler "nok" så vil man kanskje trekke dritt ut av krana?
Ok. Tror det skal mye til før du får infeksjon via krana. Viktig at den er 100% tett og avstengt under gjæring. Men selvfølgelig blir den rengjort godt før gjæring og tapping. Ved humlerike øl så kan det være litt "grums" og gjær i de to-tre dl med øl, jeg pleier å tappe av det og helle det ut/ bruke til målinger. Jeg tapper ikke via øl ut, men legger en silikonslange direkte ned i bunnen av fatet med en humlepose knyttet i enden for å filtrere ut hvis det skulle være noe mer.

Kommer dog til å bruke samme måte som Odland når jeg får den koniske tanken min, som snart skal være i hus ;D
 
Tilbake
Topp