Her snakker man ren og fin gjær ja. Du må få gjort noe med linsen, vaske den kanskje. Jeg holdt på å trykke fingeren gjennom skjermen her for å rense bort den røde tingtangen midt på bildet
Under 10 minutt. Whirpooler med March med High speed impeller.
Hvorfor bruker du ikke tappekrana i bunnen? Har det på de to gjæringkarene jeg bruker primært.Det så veldig behagelig ut. Alle hevertene mine varer i ca tre måneder før de begynner å lekke luft inn i slangen.
Hvorfor bruker du ikke tappekrana i bunnen? Har det på de to gjæringkarene jeg bruker primært.
Hvorfor bruker du ikke tappekrana i bunnen? Har det på de to gjæringkarene jeg bruker primært.
Men for å spørre om fylleteknikken din. Er det bare en enkel overgang på øl-ut-ventilen du har der, og står det trykk på gass-slangen som er koblet til? Jeg er fersk med cornys og har egentlig bare dratt litt i sikkerhetsventilen etter at jeg har lukket fatet, og fyller bare med en slange rett oppi fatet
Ok. Tror det skal mye til før du får infeksjon via krana. Viktig at den er 100% tett og avstengt under gjæring. Men selvfølgelig blir den rengjort godt før gjæring og tapping. Ved humlerike øl så kan det være litt "grums" og gjær i de to-tre dl med øl, jeg pleier å tappe av det og helle det ut/ bruke til målinger. Jeg tapper ikke via øl ut, men legger en silikonslange direkte ned i bunnen av fatet med en humlepose knyttet i enden for å filtrere ut hvis det skulle være noe mer.Jeg har bare et kar med kran i bunn, det bruker jeg som sukkerlake/omstikkingskar. Har også tenkt tanken at den krana må være ren som fy under hele gjæringsprosessen. Det hadde definitivt vært enklere, men hvordan er det med trub? Hvis man tørrhumler "nok" så vil man kanskje trekke dritt ut av krana?