Blande ferskgjær og gjennbrukt gjær .

Arcticjan

Norbrygg-medlem
Jeg skal lage en mellommørk ale i nmorgen , 50l, som jeg har laget tidligere på wyeast 1084. Men nå har jeg bare en pakke liggende. Jeg tok vare på gjærkaka fra en stout jeg laget på samme gjær, i dag (på syltetøyglass i kjøleskap), ca 4 dl.
Kan jeg blande denne gjenbrukte gjæra og den ubrukte pakken fra wyeast?
Alternativt blande 1084 med 1028..
 
Hvis du ligger på under 1.090 OG, så vil jeg har brukt gjærkaka alene.
Sjekk med mrmalty.
 
Ok. Jeg er helt "grønn" på gjenbruk av gjær, og tror ikke jeg rekker å sette meg så mye inn i det til i morgen (er for treg i toppen...). Men skal jeg bare helle gjærkaka opp i vørteren da? Eller skal jeg gjøre noe mer med den først?. Det er forøvrig ca 3 dl.
 
Gustav har laget en fin video som gir deg en god innføring i hvordan du vasker gjær.

Det krever derimot noen timer før du kan bruke gjæren. (mest venting)

Essensen er å kvitte seg med det som ikke er gjær. Humle og sånt synker, mens vørter flyter over gjæren.
 
Det var en flott innføring. Jeg ser at denne vaskingen, har jeg glatt hoppet over da jeg tok vare på gjærkaka, så jeg har vel egentlig ikke en brukbar gjærstamme for gjenbruk da vil jeg tro.

Men går det å blande to forskjellige gjærpakker istedet, f.eks wyeast 1084 og 1028 eller safal s04? Eller kan en pakke være nok til 50 liter?

Samtidig lurer jeg på om når jeg har vasket slik gjær, skal den da lagres med lufttett lokk i kjøleskap, eller med folie ?
 
Da holder jeg på å prøve meg på gjærvasking, men har nok en gang noen nybegynnerapøramål:
- skal gjæret oppbevares på lufttett glass i kjøleskap ?
-hvordan i huleste kan jeg vite mengden jeg skal bruke på neste batch?
 
1) Ja.
2) Du har det som kalles "slurry" som brukes i en del gjærkalkulatorer rundt omkring. Du har kanskje 3-6dl eller så?
 
Bruk mrmalty, og velg slurry. Hvis det er uvasket gjær bør du bruke et relativt høyt tall for "non-yeast percentage". Kalkulatoren forteller deg hvor mye slurry du trenger.
 
Ikke la det stå for lenge. Jeg høstet og tilsatte slurry i en kölsch. Resultatet var 25 liter rett i vasken.
 
Tilbake
Topp