Blande flere typer gjær

Hei

Skal i gang å bygge en barleywine (OG = 1.096 - 22 liter) i morgen og har satt en gjærstarter med WhileLabs WLP007 - Dry English Ale Yeast for en par dager siden.
Problemet er at de to rørene jeg har benyttet i starteren, hadde best før dato forrige uke.

Etter en sjekk på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html burde jeg vist egentlig hatt rundt 13 rør med gjær (med samme best-før-dato vel og merke) til en starter som er kraftig nok for ølet.  Det har jeg jo ikke, og alternativet med å lagen en voldsom starter på flerfoldig liter virker egentlig ikke særlig fornuftig?

Et annet alternativ er å kjøpe mer og ferskere gjær, men problemet er at jeg får ikke tak i mer WLP007 til i morgen. Derimot kan jeg få tak i WYEAST XL 1335 - British Ale II.

Noen som har noen innspill ift å blande WLP007 med WYEAST XL 1335? I tillegg bør jeg egentlig ha gjær som attenuerer rundt 80%. Det gjør WLP007, men WYESTEN ligger på rundt 73-76% <- Holder det? Hvor mye utgjør disse prosentene? Og hvordan påvirker to forskjellige gjærtyper hverandre? Jeg vil ikke rekke å lage en eventuell starter til WYEASTEN, men tenker i så fall å kjøpe med noen pakker (noen ide om hvor mye jeg isåfall bør gå for?) som jeg lar svelle noen timer i forkant, før jeg dumper det oppi samtidig med starteren.

Noen innspill ift dette hadde vært knakende fint :)
 
Holder til i Oslo, men du er i Bergen ser det ut til?  :attevar:
Uansett takk for velvilje - alltid mye av det på dette forumet  :skitbra:
 
Gammel tråd, men fersk problemstilling. Har en slapp wlp001 starter og et ferskt rør wlp007 - kan de pitches sammen?
 
Tilbake
Topp