Blande forskjellige gjærstammer?

Skal brygge 25 l Brown Ale i morgen, har ein pakke us-05 og ein pakke s-04, syns 11,5 g er lite gjær. Kan eg bruke dei i blanding, eller er det fy fy. Dersom eg går for ein av dei hvilken vil dere der ute anbefale?
 
Kan man blande ulike typer når man forsøker å redde et brygg så må man vel også kunne gjøre det fra start av da begge har fornuftig utgangspunkt til å gjøre jobben.
Men om de vil passe godt sammen vet jeg ikke. Antar du bruker hele ene pakken av ønsket type og fyller opp med nr to.
 
Kjør begge, går fint. det går fint å blande gjær, dersom de har ca 1-2+/- grad i levetemp går det nok greit, i brown ale går iallefall de to fint sammen mtp s-04 sitt bidrag, 04 vil bidra med frukt-toner og 05 er en nøytral i smaken - arbeidshest.

Selv har jeg brukt forskjellige wlp sammen, b.l.a wlp001 (ca samme som us-05) og wlp051 den komplekse utgaven av 001 med frukttoner. Flott lagarbeid fra de to.

Kjør på.
 
Blanding av gjær er på ingen måte fy. Det går helt fint, imidlertid bør en pk. være nok om du ikke planlegger usedvanlig lav temp. Bare sørg for nok oksygen.

Lite erfaring med brown, men moderat underpitch med s-04 har gitt meg tiltalende resultater sammen med Marris otter og britisk humle.
 
Har aldri prøvd å blande før selv, men virker som at flere at gjort dette med hell. Med tanke på OG og mengde vørter er nok 11,5 gram gjær litt i underkant, så det kan jo være verdt å prøve.

Edit: Samtidig som det kanskje ikke blir all verdens krise (og kanskje til og med fortsatt veldig godt øl) om du kjører i nærheten av OG 1,050 og 20-25 liter med kun én pakke US-05 (tørrgjæra jeg har mest erfaring med).
 
Med 25 liter på OG 1055 sier mr.malty 1.2 pk tørrgjær. Jeg hadde kjørt en pakke uten bekymringer.
 
Starter på tørrgjær????
Tror nok ikke det hjelper stort.
Hvorfor ikke? Han hadde ca et døgn på seg og mangler vel en halv pakke. Tror selledeling hadde vært i gang og gjæren høyst vital å pitche.

Edit: Note to self. Les alle svar før en svarer selv..
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp