Blande ulike typer gjær

simon

Tenkte å brygge meg en stout. Tenkte i utgangspunktet å bruke 2 pakker med Nottingham, men fikk bare med en. MrMalty anbefaler å bruke 13 gram, mens pakken med Nottingham er på 11 gram.

Nå har jeg en pakke med Safale 05 liggende også, så spørsmålet mitt er om det vil gå greit å blande disse to gjærpakkene, eller blir det helt "krise"?

Det kan vel ikke bli helt krise, begge er ganske cleane. Det du bør finne ut av er optimal temperatur for å oppnå maks nøytalitet fra begge, eller gjøre en vri og kanskje provosere frem en og annen smak fra den ene eller andre ved temperatur, hvis du vil det, og samtidig se på effektene den andre gir ved den temperaturen. Men kort fortalt så ville jeg ikke nølt med å hive oppi begge ved f.eks 17-18 grader.

Har du tid kan du vel bare lage en starter på den ene pakken?
Jeg lager nesten alltid startere på tørrgjær, kun fordi jeg er paranoid og redd for å se lageret med gjærposer minke for mye. Koster det samme med maltekstrakt på butikken som en pose gjær, så det går opp i opp. Og du har nok gjær for samma prisen som 2pk

Tror du kommer veldig greit i mål med bare den ene pakka Nottingham. Rehydrer gjæren i rent vann, og gi den nok tid og riktig temperatur så merker du ikke forskjell på 11 og 13 gram.

Takk for svar til tre! Må spekulere litt på hva jeg skal gjøre her ser det ut til.. Har vært "uheldig" de siste gangene jeg har brygget med startere, og/eller for lite gjær. Har ikke fått full utgjæring, og etter noen uker på flaskene var de blitt til fine ølfontener når jeg åpnet dem.. Det har jeg ikke lyst til å oppleve igjen med det første, så hadde bestemt meg for å heller bruke for mye gjær, enn litt for lite fremover.

Trodde en pakke tørrgjær var 11,5? Us-05 i allefall?

Hadde ikke åpnet en ny pakke gjær for 1,5g. Men det er meg, og det er vel egentlig ikke 100% riktig :)

Stemmer at SafAle 05 er 11.5, men nottingham er 11.
Har tenkt det samme som deg tidligere, men det var så deprimerende å se godt øl gå i vasken...  :noway:

Da så :)

Kastet de første 2 batchene mine jeg også, kjenner til den smerten :p
Jeg har ikke hatt problemer med utgjæringen enda, men det er vel som miguel sier ingenting i veien for å kjøre en hel pakke og litt fra den andre, eventuelt overpitche litt så du forhåpentligvis finner ut om det er gjærmengden som har vært problemet og ikke andre ting? :)

Rehydrer og sett en starter med den ene, og vær helt hysterisk på renslighet, lag en sprayflaske m starsan, og dusj alt med den før bruk :)

Evt kan du jo krympe batchen litt da, gå ned 2-3l eller så, så skulle det vel bli nok med en pakke :)

Føler meg ganske sikker på at det er lite gjær som har vært årsaken til den dårlige utgjæringen. Det skal sies at alle de tre bryggene som det ble dårlig utgjæring på har vært med fersk gjær, så det kan vel godt tenkes at det hadde gått greit med litt lite tørrgjær.. Uansett, jeg tok ikke sjansen på det, og brukte begge pakkene.. Det gjærer nå bra i dunken nå, så sluttresultatet skal bli spennende.

Å krympe litt hadde kanskje vært den enkleste løsningen ja.. Skulle jeg komme opp i samme situasjon igjen blir det nok det jeg gjør.

Takk uansett for gode tips alle sammen! Drikkandes blir det forhåpentligvis.. :)

Tilbake
Topp