Blanding av øl.

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Som fersk ølbrygger er det vel ikke til å unngå at man må gjøre noen forsøk før man lærer utstyret og prosessen å kjenne, og i mitt tilfelle så har resultatene blitt litt variable kan man vel si.
Mitt første brygg (APA) ble ikke så verst, det ble ihvertfall tomt på fatet etter 14 dager og rakk aldri å bli lagret lenge nok til at det egentlig ble helt ferdig.

Brygg nr. 2 var også en APA, men laget denne nesten bare med basismalt. Kombinert med dårlig utbytte og noe svak gjæring så sitter jeg nå med 17 l lyst øl på 4,2% som er ganske tam i smaken. Brygg nr 3 er en Porter, der ga jeg på litt ekstra og brukte nok litt mye crystal og chocolate malt her. Ganske mye, for å være ærlig.  Denne er på 5,4% og smaker i overkant mye av sterk kokekaffe og mørk sjokolade. Onde tunger i familien mente at dette muligens kunne brukes til asfaltproduksjon...

Så kommer da dagens spørsmål: Går det an å blande litt av disse to bryggene, i et forsøk på å lage noe mer... tja, skal vi si familievennlig drikke?

Erlend.
 
Det står en artikkel om blanding av øl i siste utgave av Brew Your Own (BYO), så det skal du ikke være redd for å prøve. Men ikke ta alt med en gang, prøv med små mengder først.

Her i Tromsø får du på de fleste utesteder kjøpt "blanding", som er ei 0.33L flaske med Mack Bayer toppet opp til 0.5L med Mack Pils. På Skarven kan du også få kjøpt "lett blanding", som er 0.33L Mack Freeze (alkoholfri) toppet opp til 0.5L med Mack Pils. Førstnevnte vender jeg stadig tilbake til, hvis jeg ikke sitter med et mikrobrygg i hånden da  ;)
 
Som nevnt bare å prøve. Åpne en av hver og begynn eksperimentet. 50/50 er jo et brukbart utgangspunkt, så kan du tilpasse utifra det (ville tro det var best å satse på mest APA).

Vet det i danmark er vanlig å blande porter og pils, så da bør vel APA (hvertfall hvis den ikke er noe humlebombe) og stout funke
 
Bare til å blande det.
Engelskmenn er jo kjent for å blande forskjellige sorter og der er det så vanlig at ingen rynker på bryna om noen bestiller halvt om halvt med forskjellige sorter.
Ja de gærne brittene blander gjerne cider og øl også.
 
JensD skrev:
Som nevnt bare å prøve. Åpne en av hver og begynn eksperimentet. 50/50 er jo et brukbart utgangspunkt, så kan du tilpasse utifra det (ville tro det var best å satse på mest APA).

Vet det i Danmark er vanlig å blande porter og pils, så da bør vel APA (hvertfall hvis den ikke er noe humlebombe) og stout funke

Ja og ut fra din avatar er det jo noen som har prøvd å drikke sitt eget tåvann......  :skitbra:
Eller kanskje det er en belgisk surøl.....  :biersmile:
 
Tilbake
Topp