Blichmann Boilermaker

Rutof skrev:
protto skrev:
I min 38l igloo beverage cooler meskedunk får eg 80-85% utbytte med relativt grov knusing og kontinuerleg sparge. Noko mindre ved batch sparge. 10-11 kilo malt er daglegdags, 12 kg pushar grensene ved kontinuerleg sirkulasjon.
Kokar i ein 75l kjele og det er merkeleg kor ofte eg klarar å koke over med 50l preboil.

Sist brygg hadde 10,3 kg malt og 1, 065 i Og. 40 liter ferdig øl.

Jeg ligger på 90-92% utbytte på min boilermaker. Så jeg gikk opp i utbytte fra å gå fra iglo til boilermaker
beregningen er flytende på utbyttet :) men boilmaker det er digg det. :)

Rutof skrev:
protto skrev:
I min 38l igloo beverage cooler meskedunk får eg 80-85% utbytte med relativt grov knusing og kontinuerleg sparge. Noko mindre ved batch sparge. 10-11 kilo malt er daglegdags, 12 kg pushar grensene ved kontinuerleg sirkulasjon.
Kokar i ein 75l kjele og det er merkeleg kor ofte eg klarar å koke over med 50l preboil.

Sist brygg hadde 10,3 kg malt og 1, 065 i Og. 40 liter ferdig øl.

Jeg ligger på 90-92% utbytte på min boilermaker. Så jeg gikk opp i utbytte fra å gå fra iglo til boilermaker
Trur silbotnen til blichmann er veldig bra, utan at eg har prøvd.

Silbunnen er det sterkeste argumentet for å velge boilermaker, den er rett og slett fantastisk.

I tilfelle du ikke allerede har sett det og hvis du er ute etter rimelig kjele til koking, så har Vestbrygg.no gode priser:
Kjele (alle kjelane fungere på induksjon, gass m.m)
36L m/lokk tjukkbunna kjele i rustfritt stål 1290,-
30L m/lokk og krane. tjukkbunna kjele i rustfritt stål med påmontert krane 1790,-  (gjennomføringa er sveisa på)
50L m/lokk og krane, tjukkbunna kjele i rustfritt stål med påmontert krane 2190,-  (gjennomføringa er sveisa på)
50L m/lokk tjukkbunna kjele i rustfritt stål 1590,-
78L m/lokk tjukkbunna kjele i rustfritt stål 2290,-
Større kjeler enn 78L er bestillingsvare, ta kontakt for pris og utval.

Han har også silbunn til 36 og 50L grytene:
Silbotn 36L 1390,-  35,6cm rustfri perforert(1,5mm) silbotn for mesking. To handtak gjer denne enkel å handtere. Den har 6 bein som støtte den opp frå botnen. Passe til 36L kjele.
Silbotn 50L 1590,-  39,6cm rustfri perforert(1,5mm) silbotn for mesking. Same info som 36L. Passe til 50L kjele.

Til koking bruker jeg Vestbrygg sine kjeler. Kjempe fornøyd med de. Til mesking så bruker jeg boilermaker med silbunn og autosparge. Det er jeg kjempe fornøyd med. Bruker boilermaker på induksjon.

Jeg har en 78L kjele som jeg ikke har fått tatt i bruk ennå. Ble opprinnelig panikkjøpt i romjula da vi hadde invitert 24 gjester på pinnekjøtt til nyttår og pinnekjøttgryta vi hadde bestilt ikke kom i tide. Alltid greit med en unnskyldning til å bruke penger på bryggeutstyr :) Nå koker jeg i en 34L kjele. Den er i minste laget, men jeg klarer såvidt å koke 29-30L preboil volum siden jeg har veldig god kontroll på varmen med elektriske elementer. Planen er å kunne lage doble batcher og aller helst kunne bruke samme store gryta til enkle batcher.

EspenL skrev:
Jeg har en 78L kjele som jeg ikke har fått tatt i bruk ennå. Ble opprinnelig panikkjøpt i romjula da vi hadde invitert 24 gjester på pinnekjøtt til nyttår og pinnekjøttgryta vi hadde bestilt ikke kom i tide. Alltid greit med en unnskyldning til å bruke penger på bryggeutstyr :) Nå koker jeg i en 34L kjele. Den er i minste laget, men jeg klarer såvidt å koke 29-30L preboil volum siden jeg har veldig god kontroll på varmen med elektriske elementer. Planen er å kunne lage doble batcher og aller helst kunne bruke samme store gryta til enkle batcher.

Bruker 36liter til koking. Funker akkurat :)

Rutof skrev:
Kjøp fra noen som leverer til Norge. Jetcarrier er dyrt

Dyre i forhold til hva.

Har vel et generelt inntrykk av at de er rimelige, og de gjør hele jobben med fortolling og frakt i samme pris.
De er med andre ord veldig forutsigbare på hva frakt kommer på. Jeg kommer nok til å benytte de igjen, om ingen
presenterer et billigere alternativ.

Tilbake
Topp