Jeg har gjort null research. Men jeg har et meh-forhold til Blichmann. For meg så er de kjente for å lage produkter som løser "problemer" som ikke finnes, og er veldig lite innovative, men markedsfører det som the shit. Den videoen var egentlig en ganske ræva video for å promotere et produkt, lukter som at de ikke har noen fordeler over andre. Og siste, de er dyre.
Sammenlign. Det du vil ha er lett å justere og store valser først og fremst. Tid det tar å kverne for en hjemmebrygger er ikke et argument så lenge det er "innafor", ( men blichmann bruker som et argument, klassisk. Det ER ikke noe problem for de fleste hjemmebryggere at kverningen tar den tiden det tar). Altså de har skapt et produkt som "løser et problem" som ikke finnes, igjen. Tar det ti eller tjue minutter, så har det ingenting å si for en hjemmebrygger.
For en del år siden så hadde jeg tilgang til en liten industri-mølle (Sommer) som kunne knuse dritten ut av det meste på null komma niks, mye større valser enn hjemmebryggermøller. Men den beste knusen til et resirkulerende system fikk jeg når jeg kvernet sakte uansett. No stuck mash selv om jeg kunne gjort det fortere, men da med tregere avrenning. Det er noen fysiske lover som bare er der, som å få to korn oppå hverandre mellom valsene samtidig, da blir skallet til pulver.
Er du hypp på en mølle i den prisklassen så se litt rundt.
Beer brewing grain mill from Ss Brewtech
www.ssbrewtech.com