blichmann grain-mil

Jo-Helge

Norbrygg-medlem

Er det noken som har fått testa denne her i Norge. Synest den ser lovenes ut

jo
 

Er det noken som har fått testa denne her i Norge. Synest den ser lovenes ut

jo
Jeg har gjort null research. Men jeg har et meh-forhold til Blichmann-produkter. Prima service dog. Jeg fikk et lokk tilsendt fra statene gratis fordi håndtaket på mitt røk en gang, da var det DE (selv om noen garantert sladret) som catchet min klaging på et amerikansk forum, og sendte meg et nytt lokk fra statene, free of charge.

Men.

For meg så er de kjente for å lage produkter som løser "problemer" som ikke finnes, og er veldig lite innovative, men markedsfører det som the shit. Den videoen var egentlig en ganske ræva video for å promotere et produkt, lukter som at de ikke har noen fordeler over andre. Og siste, de er dyre.

Sammenlign. Det du vil ha er lett å justere og store valser først og fremst. Tid det tar å kverne for en hjemmebrygger er ikke et argument så lenge det er "innafor", ( men blichmann bruker som et argument, klassisk. Det ER ikke noe problem for de fleste hjemmebryggere at kverningen tar den tiden det tar). Altså de har skapt et produkt som "løser et problem" som ikke finnes, igjen.Mtp skryte over at det går fort å kverne med den mølla. Tar det ti eller tjue minutter, så har det ingenting å si for en hjemmebrygger. Vi skal ikke kverne fem tusen kilo om gangen for å så brygge back to back.

For en del år siden så hadde jeg tilgang til en liten industri-mølle (Sommer) som kunne knuse dritten ut av det meste på null komma niks, mye større valser enn hjemmebryggermøller. Men den beste knusen til et resirkulerende system fikk jeg når jeg kvernet sakte uansett. No stuck mash selv om jeg kunne gjort det fortere, men da med tregere avrenning. Det er noen fysiske lover som bare er der, som å få to korn oppå hverandre mellom valsene samtidig, da blir skallet til pulver.

Ble litt anti Blingmann dette, ikke meningen.
Er du hypp på en mølle i den prisklassen så se litt rundt.

 
Sist redigert:
Jeg har gjort null research. Men jeg har et meh-forhold til Blichmann. For meg så er de kjente for å lage produkter som løser "problemer" som ikke finnes, og er veldig lite innovative, men markedsfører det som the shit. Den videoen var egentlig en ganske ræva video for å promotere et produkt, lukter som at de ikke har noen fordeler over andre. Og siste, de er dyre.

Sammenlign. Det du vil ha er lett å justere og store valser først og fremst. Tid det tar å kverne for en hjemmebrygger er ikke et argument så lenge det er "innafor", ( men blichmann bruker som et argument, klassisk. Det ER ikke noe problem for de fleste hjemmebryggere at kverningen tar den tiden det tar). Altså de har skapt et produkt som "løser et problem" som ikke finnes, igjen. Tar det ti eller tjue minutter, så har det ingenting å si for en hjemmebrygger.

For en del år siden så hadde jeg tilgang til en liten industri-mølle (Sommer) som kunne knuse dritten ut av det meste på null komma niks, mye større valser enn hjemmebryggermøller. Men den beste knusen til et resirkulerende system fikk jeg når jeg kvernet sakte uansett. No stuck mash selv om jeg kunne gjort det fortere, men da med tregere avrenning. Det er noen fysiske lover som bare er der, som å få to korn oppå hverandre mellom valsene samtidig, da blir skallet til pulver.

Er du hypp på en mølle i den prisklassen så se litt rundt.


har sett på den oxå
 

Er det noken som har fått testa denne her i Norge. Synest den ser lovenes ut

jo
Jeg har den. For en hjemmebrygger er den skikkelig overkill, men for et mindre bryggeri eller et bryggelaug er den midt i blinken. Store valser i herdet stål, sterk som en liten bjørn (ca 1000 w) og super rask, selv om hastigheten er moderate 125 RPM (oppgitt). Litt uvant med valsebredden, for den må settes bredere enn det jeg er vant til fra min Monstermill. Superenkelt å endre bredden. Har fått meget godt utbytte – og har også hørt fra kunder at det samme gjelder dem. Skallet er stort sett uskadet selv om det bare tar 60 sekunder å kverne 5 kg malt.

Litt dyr blir den jo, men ikke mye mer enn den til SS. Vurderte den, men den hadde noen negative reviews på YT. Og importøren gadd ikke svare på henvendelse.
 
Jeg har den. For en hjemmebrygger er den skikkelig overkill, men for et mindre bryggeri eller et bryggelaug er den midt i blinken. Store valser i herdet stål, sterk som en liten bjørn (ca 1000 w) og super rask, selv om hastigheten er moderate 125 RPM (oppgitt). Litt uvant med valsebredden, for den må settes bredere enn det jeg er vant til fra min Monstermill. Superenkelt å endre bredden. Har fått meget godt utbytte – og har også hørt fra kunder at det samme gjelder dem. Skallet er stort sett uskadet selv om det bare tar 60 sekunder å kverne 5 kg malt.
. Har du kjøpt den i Norge ?

jo
 
Nei, importert via Jet Carrier i Delaware. Ca 3000 kroner i flyfrakt. Gjennom firma. Tror det er billigste løsning. Det var et bryggelaug i Vestfold som fikk pris direkte fra Blichmann – mener den var noe høyere.
 
Jeg har den. For en hjemmebrygger er den skikkelig overkill, men for et mindre bryggeri eller et bryggelaug er den midt i blinken. Store valser i herdet stål, sterk som en liten bjørn (ca 1000 w) og super rask, selv om hastigheten er moderate 125 RPM (oppgitt). Litt uvant med valsebredden, for den må settes bredere enn det jeg er vant til fra min Monstermill. Superenkelt å endre bredden. Har fått meget godt utbytte – og har også hørt fra kunder at det samme gjelder dem. Skallet er stort sett uskadet selv om det bare tar 60 sekunder å kverne 5 kg malt.

Litt dyr blir den jo, men ikke mye mer enn den til SS. Vurderte den, men den hadde noen negative reviews på YT. Og importøren gadd ikke svare på henvendelse.
Jeg ville ligge unna alt som har med Scandinavian Brewing å gjøre. De skylder meg penger, og jeg kommer ikke gjennom til dem.
 
Nei, importert via Jet Carrier i Delaware. Ca 3000 kroner i flyfrakt. Gjennom firma. Tror det er billigste løsning. Det var et bryggelaug i Vestfold som fikk pris direkte fra Blichmann – mener den var noe høyere.
Har sammenligna litt med «tilsvarende» møller i dag. Blichman virker å være i ein særklasse på kapasitet

jo
 
Har sammenligna litt med «tilsvarende» møller i dag. Blichman virker å være i ein særklasse på kapasitet

jo
Jeg kjøpte (pga. plasshensyn) den lille trakta. Med den store har man ganske så stor kapasitet, ja. Husk at man må også må ha en stepdown fra 220 til 110 V som takler 1500 W.
 
Det er noen fysiske lover som bare er der, som å få to korn oppå hverandre mellom valsene samtidig, da blir skallet til pulver.
Har du løsningen på det? Mener du skrev et sted at du hadde en Mattmill Compact, samme som meg, og sliter litt med å få skallene til å ikke knekke på midten. En litt rimeligere løsning, som likevel har valser med 70mm diameter er jo en slik, med kinamotor på 250W nedgiret til 90rpm som jeg har skrudd sammen.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2021-05-03 kl. 21.38.31.png
    Skjermbilde 2021-05-03 kl. 21.38.31.png
    440,3 KB · Sett: 30
Har du løsningen på det? Mener du skrev et sted at du hadde en Mattmill Compact, samme som meg, og sliter litt med å få skallene til å ikke knekke på midten. En litt rimeligere løsning, som likevel har valser med 70mm diameter er jo en slik, med kinamotor på 250W nedgiret til 90rpm som jeg har skrudd sammen.
Muligens kverne saktere
 
Blir ikke særlig treigere enn 90rpm. Men kanskje jeg tenker feil, skallene blir ganske intakte men delt i to - knekt på midten.
Aha, jeg trodde at å gå ned til 90 RPM ville være neste option. Antar at du har lekt med valseåpningen og.Har egentlig ingen gode forslag da jeg alltid har fått gode resultater av å kverne sakte, men fikk aldri brukt den mattmillen selv da forsåvidt.
 
Nei, importert via Jet Carrier i Delaware. Ca 3000 kroner i flyfrakt. Gjennom firma. Tror det er billigste løsning. Det var et bryggelaug i Vestfold som fikk pris direkte fra Blichmann – mener den var noe høyere.
Hva ble totalprisen for denne Blichmann kverna? Jeg sitter og vurderer ny motorisert kvern, og ser på Sommer Maltman 75.
 
Hva ble totalprisen for denne Blichmann kverna? Jeg sitter og vurderer ny motorisert kvern, og ser på Sommer Maltman 75.
1250 dollar inkludert den minste trakta, det minste stativet, hjul og frakt til Delaware. I tillegg 3000,- NOK for flyfrakt. Man må også ha en stepdown fra 220 til 110 V som takler 1500 W. For private kan også komme mva. på toppen, selvsagt.
 
1250 dollar inkludert den minste trakta, det minste stativet, hjul og frakt til Delaware. I tillegg 3000,- NOK for flyfrakt. Man må også ha en stepdown fra 220 til 110 V som takler 1500 W. For private kan også komme mva. på toppen, selvsagt.
Da er man jo på omtrent likt med ei Sommer kvern da, som vil komme med norske forbrukerrettigheter.
 
Tilbake
Topp