Blichmann Hoprocket.

Gahr

Norbrygg-medlem
Er det noen her som har erfaringer med Blichmanns Hoprocket? Jeg lurer på om den vil funke bra hvis man kjører den i whirlpoolingen av varm vørter, og deretter som filter mens man kjøler. Er det stor fare for at den vil gå tett?

Til det sier Blichmann:

"* The HopRocket™ can be utilized as a general strainer/filter but it is NOT intended to filter all the sediment and particles of your brew pot while using at a hopback. The large quantities of pellet hops, trub and other debris will plug and compact the hop bed stopping flow. The installation of a prefilter in your pot is recommended to prevent excessive quantities of material from entering the hopback. As such, recirculation whirlpool immersion chilling systems should not be utilized with the HopRocket™."

http://www.blichmannengineering.com/HopRocket/HopRocket.html

Gahr skrev:
Er det noen her som har erfaringer med Blichmanns Hoprocket? Jeg lurer på om den vil funke bra hvis man kjører den i whirlpoolingen av varm vørter, og deretter som filter mens man kjøler. Er det stor fare for at den vil gå tett?

Lurer egentlig på akkurat det samme
Noen som har mere erfaring med denne nå? Dette er en sånn dings jeg føler jeg må ha, gir den bra fresk humle smak?
Noen som har prøvd å ha den via tapp også ?

Skal du få det til å fungere slik du tenker tror jeg du må du ha highflow inserten.
Ellers vil du ikke få nok flow gjennom til å få noe fart i whirlpoolen uten at den tetter seg.
Hoprocketen tåler veldig lite flow før den tetter seg hvis du ikke har den ekstra interne overflaten inserten gir.

Min erfaring er begrenset til forsøk med oppsett for whirlpool og sirkulasjon under kjøling på Speidel.
Fullstendig klar over hva Mr. Bilchmann hadde sagt om hva HopRocketen ikke skulle brukes til, tok jeg et nytt hull i siden på Speidelen
og sveiset inn en gjenget gjennomføring med en 90 grader fitting på innsiden og en kran på utsiden.
Tok vørteren ut av den store kulekrana til Speidel, inn i pumpa, gjennom HopRocketen og tilbake i Speidelen via nevnte kran/gjennomføring/90 grader.

Dette oppsettet ga meg ikke nok flow til en kraftig whirlpool og HopRocketen tettet seg på flere brygg før jeg fikk tunet meg inn på passe flow.
Med passe flow fikk jeg imho en viss whirlpool/sirkulasjon, økt aroma og klarnet vørter uten at HopRocketen gikk tett.

High flow inserten er i bestilling og vil forhåpentligvis gi kraftigere whirlpool. Verdt et forsøk (til)..

Vedlegg

• 389944_204420989690798_1269492981_n.jpg
    389944_204420989690798_1269492981_n.jpg
    75,6 KB · Sett: 238
Tilbake
Topp