Blir dette en ESB?

Hei!

Jeg har satt et øl med utgangspunkt i Gahr's Ordinary Bitter. Jeg har økt maltmengden og humlingen og brygget som beskrevet under.
Treffer denne kategorien ESB? Jeg hadde ikke noen plan om å treffe en stil på forhånd, men ble nyskjerrig på om min modifikasjon hadde tatt ølet over i en anne kategori, eller om den plutselig var en bastard  >:D

Volume: 28 liters
OG: 1057
FG:
Alcohol: 5.6 % by vol.
Colour: 27 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 27 IBU
BU/GU: 0.47
Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5260 grammes
Dark Crystal 300 EBC 450 grammes
Amber Malt 150 grammes
Mash schedule: 65 degrees for 60 minutes, 76 degrees for 10 minutes.
Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 45 grammes 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 35 grammes 15 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 35 grammes 1 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 25 grammes dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP002 English Ale - 2ltr starter

Førøvrig ble det ikke 28 ltr til gjæring da jeg prøvde meg uten humleposer, det ble veeeldig mye grums så jeg kastet vel 4,5 ltr..synd men.

Et spørsmål til hvis noen vil svare: når jeg regner effektivitet så er det volum etter koking som jeg legger til grunn?

Prekæs!
 
Ja, du kan kalle det en ESB.

Ja, det er volumet etter koking (altså volumet som er i  gryta etter koking, ikke hvor mye du faktisk får over i gjæringskaret) som er grunnlaget for beregningen av meskeutbyttet.
 
Mange takk for svar! Var ikke noe feil på den opprinnelige oppskriften altså! Men når jeg først har fått til å lage øl så er det gøy å brife med "poløl" ovenfor venner og familie.

Regner med jeg vokser fra det, men det er vel først etter å ha brygget noen stormaktsøl eller barleywine at man synes det er like show med en 3,5%'er. I allefall kan det virke sånn her på forumet :) virker også som om faren for å bli humlejunkie og er overhengende...
 
Har flasket denne i dag. Målte OG til 1010 , så den har gjæret lengre ut enn forventet/beregnet og blir vel tørrere da.... Men som nybegynner er det lærerikt å se effekten av og lage gjærstarter og gjøre en grundig jobb med oksigeneringen (les: vispingen)

Blir spennende med første test av dette..
 
Du målte FG i dag.

SG: Specific Gravity
(egenvekten til en væske)

OG: Original Gravity
(Vørterens egenvekt før gjæring)

FG: Final Gravity
(Vørterens egenvekt etter gjæringen er ferdig)
 
Tok en test i dag. Stått en uke bare så den er ikke klar... nyskjerrigheten tar overhånd dog.

Den er svakt karbonert, har det med at den gæret så langt ut? (1010) og/ eller at gjæren bunnfaller mer enn andre typer?

Skal sies at jeg ikke er bekymret om det ikke blir mer kullsyre, er jo ikke brus jeg lager uansett, men det blir jo flottere skum da, men igjen, på en vaskeekte engelsk pub er det vel heller ikke skum i fokus...
 
Tilbake
Topp