Blir dette en stout?

Satte raskt opp en bestilling i går i Beer Tools, blir dette en stout?

MOPA 3,0 kg
Rye/Rugmalt 2,1 kg
Pale Chocolate 0,3 kg
Roasted Barley 0,3 kg
Black Malt 0,3 kg

27 liters gryte
Challenger eller Fuggle
WLP013 London Ale

Er det kun normalt å bruke bitterhumle, eller tilsetter man også smaks og aromahumle i stout?

Nja. Det er ikke vanlig å bruke rugmalt og pale chocolate i en stout. Guinness er visstnok pale malt, flaked barley og roasted barley i et 70/20/10-forhold, med kun bitterhumle (både Challenger og Fuggles burde være gode valg), men det er selvsagt ingenting i veien for å gjøre som man vil.

Men det blir definitivt en stout for det. Mange typer stout med aromahumle, men ikke vanlig i den tørre, irske typen. Kjør på! Rugstout kan bli artig, men meskingen er gjerne noe dritt med rug. Mesken har lett for å tette seg.

Godt å høre at man ikke er helt på jorde. Planen var å ha Challenger som bitterhumle og tilsette litt Fuggles på slutten av koketiden som aromahumle, siden denne sannsynligvis kommer til å ha en del sødme og smak fra malten (ihvertfall i mitt hode). Men var litt usikker om aromahumle var uhørt ved brygging av Stout. Takk for svar

Det meste jeg har brukt av rugmalt er 20 %.  Det gikk rimelig treigt å skylle.  Om ikke jeg har blingset altfor mye, er du oppe i 30%.  Du må da iallefall ikke male så altfor fint, og sørg og for å ta en utmesk på høy temperatur.  75 eller enda litt over.....

Meskingen gikk greit

1,060 OG
1,014 SG
24 IBU

Klar for flasking nå. Den smakte mye gitt. Blir spennende å smake når den blir helt ferdig.

Ai. Hadde et par flasker av denne første egenkomponerte oppskriften stående gjemt i kjelleren. Mange månder siden sist jeg smakte ei flaske, og for en forskjell 8månders lagring nå har gjort. Tørr sjokolade, kaffe og litt udefinerbar krydderaktig smak. Synd man ikke har noen porter/stout på gang. Synd man ikke har noen porter på gang, må brygge meg opp et lite lager man kan begynne å tære på om et halvtårstid.

Tilbake
Topp