Blir ølet bedre i en speidel?

Vurderer sterkt å kjøpe en speidel 20 eller 50 liter. Men det er jo en ganske stor investering. I dag mesker jeg i kjøleboks og koker i separat kjele. Ølet syns jeg jo blir godt, meskingen klarer seg selv, koking går raskt med kraftig gassbrenner og klarer seg delvis selv. Skylling av kjøleboks og vask av kjele er vel ikke noe mer arbeid enn det man må gjøre på en speidel.
Dere som har gått i fra brygging med kjøleboks og batch sparging til speidel, ble ølet bedre og gikk bryggedagen raskere?
 
Nei, ølet blir ikke bedre i en speidel!
Speidelen gjør det kanskje lettere å lage lik vørter hver gang, men vil du lage bedre øl så bør du heller bruke pengene dine på gjær og gjæring.
Temperaturkontroll, oksygenflaske og magnetrører er en mye bedre investering for å lage godt øl, enn det en speidel er.
Kan du brygge, så spiller det ingen rolle om du mesker i en isboks eller speidel, begge deler lager vørter. Men for å beherske kunsten å brygge, må du kunne gjæring, da hjelper en speidel fint lite.
My two cents.
 
Nei. Jeg syntes faktisk ølet ble dårligere med det samme jeg fikk meg Speidel. Det er lettest å brygge godt øl på utstyr du kjenner.
 
Om ein les kva dei mest røynde heimebryggjarane - la meg like godt kalla dei våre augurar - her på Norbrygg seier - så er det vel snarare gjæringa enn mesking og vørterkoking som styrer kvaliteten på ølet. Konsekvensen av det er isåfall at Speidel eller ikkje Speidel dreiar seg ikkje om kvalitet men om kva som er praktisk - sidan speidelen driv lite med gjæring. (Men - det blir jo litt kvalitetsendring om ein meskar på 76 grader framfor 62-67 så heilt uvesentleg er det ikkje.)

I mitt tilfelle: det er greit å ha noko som har eit program som kan styrast og som sjølv tar seg av temperaturar og tider og pip på meg når eg skal gjera ditt og datt - då kan eg sitja framfor datamaskina og gløyma verda utan å tenkja på klokka - Speidelen pip når eg må delta.

Ein annan sak er at den tek vesentleg mindre plass en 3 kjelar med ekstern pumpe og pid-kontrollar. Den er dermed lettare å flytta på.
 
Eg syns det er lettare å lage lyse pilsaktige øl, og eit must for weiss, men pale alen har blitt litt for "tynn"... Det kan ha med at eg ikkje kjenner utstyret då :) I tillegg har den begrensingar når det gjeld malt og soleis alkoholstyrke. Men det er heilt klart at stegmesking har noko for seg.
 
Bedre enn hva? I mitt tilfelle så har ølet blitt bedre etter jeg gikk vekk fra BIAB, men ganske sikker på at det kom mest av at jeg har skaffet meg en del mer erfaring. Samtidig så synes jeg det er nå mer morsomt å brygge på grunn av bedre kontroll med de ulike parametrene under mesking. Uansett så ville jeg heller anbefalt å legge pengene i det som skjer etter du har tappet over i gjæringskaret hvis du ikke har god kontroll på det.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Enig i det bernts sier. Man kan jo trekke frem ordtaket med at bryggeren lager vørteren, mens gjæren lager ølen.

Kontroll på gjæringen burde være førstepri. Du kan lage en vørter hvor du bommer på OG og mengde og i det hele tatt, men hvis du ikke gjærer det du har å jobbe med, på en god måte så blir det ikke optimalt. Det blir kanskje ikke det du siktet på, men blir god øl. Å gjøre det omvendt fungerer ikke. Total stålkontroll under mesken, men botcha gjæring = hell ut.

Det finnes mange veier til Stange. Samme hva du mesker i så lager du vørter. Spørsmålet er hvordan du vil lage denne vørteren. Selv ville jeg aldri kjøpt en speidel, jeg ville heller brukt penger på enkeltkomponenter som jeg selv kan velge ut, og da kan jeg også velge teknikk i steden for å bli delvis låst fast til produsentens rammer. Speidel er helt topp hvis du ikke vil bygge selv og har begrenset plass. Hva er mer genialt enn et ferdig bryggeri hvis det er det du vil ha?

Selv så tror jeg faktisk at jeg står friere og ender opp med mindre arbeid under min bryggedag med mitt trekjelersoppsett, men det tok MYE mer arbeid å komme dit enn å kjøpe et ferdig oppsett som Speidel.
 
Sist redigert:
Om man har plassen så vil man vell komme langt på å bygge et eget 3-kjelers bryggeri med det man må ut med for en Speidel 20. Det kommer jeg til å gjøre når jeg skal oppdatere.
 
Selv så tror jeg faktisk at jeg står friere og ender opp med mindre arbeid under min bryggedag med mitt trekjelersoppsett, men det tok MYE mer arbeid å komme dit enn å kjøpe et ferdig oppsett som Speidel.
Hvordan ender du opp med mindre arbeid? Inkluderer det vaskejobben etterpå også?

(Spør av nysgjerrighet, ikke "spydighet" bare så det er sagt ;))

Sånn ellers syns jeg vel Bernts sa det greit. En Speidel - med sine fordeler og ulemper (begrensninger) - gjør bryggedagen enklere for folk flest, men det er ikke den som lager ølet...
 
Første jeg kjøpte var et gammelt kjøleskap, kryssfiner, 2x4",en frostvakt og en STC. Kjøpte også en speidel samtidig, men etter rundt ett års tid ble den solgt. Den er enkel, den tar lite plass, men du står ikke fritt til å lage hva du vil uten å inngå kompromiss underveis.

I dag har jeg tre kjeler, styrt med PID og HERMS som varmeveksler. Dette fikk jeg nesten snekra sammen for summen av en brukt speidel 50. Nå kan jeg lage mellom 20 og 100L også. Ble ølet noe dårligere? Absolutt ikke.
 
Hvordan ender du opp med mindre arbeid? Inkluderer det vaskejobben etterpå også?

(Spør av nysgjerrighet, ikke "spydighet" bare så det er sagt ;))

Sånn ellers syns jeg vel Bernts sa det greit. En Speidel - med sine fordeler og ulemper (begrensninger) - gjør bryggedagen enklere for folk flest, men det er ikke den som lager ølet...

Vel. Under brygging så er alt jeg gjør å flippe noen brytere. Ikke noe løfting eller passe på.

Etterpå så er det hiving av malt og teub og spyling. Jeg mente under selve bryggingen. Ellers er det slanger som må legges i bløt.

Edit:
Under brygging så må jeg flytte ei pumpe og koble om to slanger med hurtigkoblinger. Skylling går automatisk og jeg får også whirlpoolet. Ellers må jeg vaske det på vanlig vis. Hiver malten og truben og går over kjelen. Så vaskemessig er det sikkert mer arbeid siden det er to ting som må vaskes.

Det jeg tenkte mest på mtp speidelen er løfting av maltrør og skylling, hvis man gjør det. Så har jeg også lest at folk føler de må gjøre andre tiltak for å få det systemet til å fungere slik de vil.
 
Sist redigert:
Hmm. Da tror jeg at jeg drøyer litt med kjøp av speidel. Det var akkurat den stegmeskingen som fristet mest. I dag mesker jeg på en temperatur og tar en mash out. Men om ølet blir bedre med stegmesking er ikke jeg så sikker på. Kanskje for de med veltrente ganer. Mulig jeg bygger et slags herms opplegg i stedet. Hvis noen har en link til en enkel DIY herms system så del den gjerne.
 
For min del så såg jeg en stor fordel å kjøpe speidel og det var plassen det tar. I tillegg er det ferdig til å begynne å brygge og jeg kunne derfor konsentrere meg å bygge opp utstyr til gjæringen.

Tror at det var riktig av meg, for nå er jeg bare enda mer interessert i ølbrygging..

Men det koster en del men da er det klar til brygging ... Tror også at jeg hadde begynt med tilsvarende systemer så hadde jeg uansett endt på en speidel til slutt og totalsummen blitt høyere. Og hadde jeg mistet interessen for brygging så er bruktprisen såpass bra på en speidel at en hadde ikke tapt alt..

Men tilbake til spm. Nei ølet blir ikke bedre men ustyret tar mindre plass og enkelt å starte med, uten at det tar lang tid å prøve seg fram og bli bedre kjent med oppsettet..

Angrer iallefall ikke på kjøpet :)

Mvh
Easybrew
 
Hvilke kompromisser?
Litt nysgjerrig bare.

Det er begrensa hvor sterk vørter du kan lage. Du trenger mer plass til malt enn det er plass til i maltrøret til speidelen, for å lage den mengden øl speidel er beregnet for. (det funker visstnok ikke å bruke mindre malt i mesken, men det må noen med speidel bekrefte)
 
Ikke noe problem å brygge sterk vørter i Speidel. Bruk maks maltmengde og kjør opp OG til hva du vil med maltekstrakt.
Det er vel det som på godt norsk kalles et kompromiss.

Jeg har et tre kjele oppsett. Kaster malten og vasker meskekar mens vørter står til kok. Så når jeg er ferdig å brygge er det bare kokekjelen igjen å vaske.

En ting jeg alltid har lurt på, hvordan foregår skylling på en Speidel? Tapper du av til et annet kar, eller løfter du opp maltrøret under skylling? Må du varme vann ved siden av?
 
Løfter opp røret, og skyller med vann som er varmet opp ved siden av.

Ellers så skal jeg gå litt mot strømmen og si at jeg synes ølet blir bedre på Speidel. Det kommer jo helt an på hva utgangspunktet er (bedre enn hva?), og i mitt tilfelle var det en BB60 som jeg ikke klarte å ha god temperaturstyring på. Stegmesking og utmesking var jo bare å glemme for min del. Er det /bare/ Speidel sin fortjeneste at ølet blir bra? Selvfølgelig ikke.
 
Sammenlignet med andre umodifiserte kompaktbryggerier er det vel liten tvil om at Speidel gir bedre kontroll på prosessen. Men å bytte ut et PID styrt 3 kjele system med en Speidel blir et steg tilbake i forhold til fleksibilitet. Du sparer litt lagringsplass og bling faktoren er enorm, men jeg ville beholdt HLTen så da blir det med lagringsplass litt marginalt.

Til trådstarter som mesker i kjøleboks så er det mange måter å få bedre kontroll på meskingen. Sett en sirkuleringspumpe og PID styrt varmekilde (RIMS eller HERMS) på kjøleboksen så kan du både stegmeske uten å tilføre mer vann, og ev. endre fra batch til kontinuerlig skylling for noen hundrelapper og litt mekking.
 
Tilbake
Topp