Blow off US05

chrkor

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk.

Satte i dag (Igjen) ny batch på ei gjerkake fra US05.
Dette har jeg gjort før uten problemer.
Men denne gangen er det full fres etter seks timer
Og nå ti timer etter brygging, er det nesten 5cm med skum.
Om 5 cm til så er det grisete i morgen.
Jeg har aldri hatt blow off med 05 før, Har noen av dere hat det?
 
Ja, har sett folk har sagt de har hatt bruk for blow off, spesielt ifb med overpitching av gjærceller som det virker som du har gjort (hele gjærkaka). Temperatur og headspace i gjæringskar har selvfølgelig også betydning.
Se her for eksempel
https://forum.norbrygg.no/threads/k...ig-etter-bare-et-par-dager.27500/#post-282240

Pleier ikke bruke blow off selv med denne gjæren, men jeg starter gjæringen på 16 grader og lar den stige til 18. Og ingen overpitching :)
 
Som @Frode Larsen sier, så har du nok fått med deg for mye gjær - altfor mye, om du har brukt hele kaka. Om du så har relativt høy temperatur, kan resultatet bli temmelig livlig, for å si det mildt.

Egentlig er en blow out det jeg ville bekymret meg minst for. Det du risikerer, er at det produseres mye usmakstoffer, og at gjæren er såpass sliten når den har unnagjort hovedgjæringa at den ikke har krefter til å rydde ordentlig opp etter seg. Du kan få en "opp som en løve og ned som en skinnfell"-opptreden fra gjærens side.

Jeg sier ikke dette for å skremme. Det er viktig at du følger med på gjæringa, og når aktiviteten avtar, må du sørge for at temperaturen ikke synker. Du skal heller sette den litt opp, og på den måten gjøre det du kan for at gjæren holder seg aktiv lengst mulig.
 
Tilbake
Topp