Blow Off

Hei,

Jeg satt en batch med Nøgne ø's VIC secret IPA på torsdag, som nå står og gjærer fornøyd i kjelleren.
Problemet er kanskje at gjæren er litt for fornøyd, det er en WLP007 (direkte pitch), for når jeg skulle sjekke på ballongen i dag litt før kl.10 så lå gjærlåsen på gulvet ca. 2 meter unna ballongen, som nå hadde fått en fin kreusen-krone. Jeg tok raskt frem gin'en og tørket vekk kreusen, desinfiserte ny gjærlås og satte denne på men ballongen har i værste fall stått åpen i hele natt. Hva skal jeg gjøre med dette? Skal jeg satse på at alt har gått bra og flaske når den tid kommer? Eller bør jeg satse på at ølet er infisert, stikke om og la stå i noen mnd slik at brett skal kunne gjøre seg ferdig? Det er fortsatt VELDIG mye futt i gjærlåsen og det kom skum opp i gjærlåsen så fort jeg satte den på, så det har heletiden vært overtrykk i ballongen. Kreusen la seg i tillegg over tuten på ballongen som ett lokk, men det gir jo ikke samme beskyttelse som en gjærlås..

Svar og råd mottas med takk :)
 
Så lenge det er stormgjæring med stort overtrykk i gjæringskaret, er det liten risiko for at uhumskheter finner veien inn.
 
Ok, da gjør jeg som vanlig :) har satt på slange i stedet for gjærlås nå.
Blir spennende å se hvordan dette brygget blir, for her gikk det meste "galt". Blow-off, humle ble tilsatt til feil tid og mesking ble utført ved feil temperatur.
 
Nå har det gått 15 dager siden jeg satt ølet og gjæringen er fortsatt ikke ferdig.. stormgjæringen var ferdig etter ca. 5 dager (15-16C ambient) og etterpå ble dunkene plassert på vaskerommet og temperaturen oppjustert til mellom 20 og 23 C. Siden det har det ploppet i gjærlåsen og nå er jeg nede i ca ett plopp pr 10 sekunder. Hva er det som skjer? De andre ølene jeg har satt var ferdige etter en uke.

Mrk. Jeg er trådstarter.
 
Sist redigert:
Hvor ofte det plopper er ikke indikasjon på så veldig mye. Ser det ferdig ut? Da er det gjerne nettopp det, ferdig. For å være sikker på at det ferdig, må du måle OG. Er OG lik etter tre dager så er det ferdig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp