Boil Gravity med refraktometer

Jeg brygget et Påskeøl i helga, en American Wheat Beer og lurer litt på hvorfor refraktometeret viser feil Boil Gravity..Den skulle havne på 1.050, men viste 1.060. Jeg skulle selvfølgelig ha kontrollmålt med hydrometer, men litt av vitsen med refraktometer er jo at en skal slippe å stresse med avkjøling av vørteren ned til 20 grader. Jeg regner derfor med at målingen var feil, siden OG på 20 grader havnet der den skulle, på 1.059.
Noen andre som har erfaring med dette, og kanskje kan forklare meg hva jeg evt kan ha gjort feil?

Jeg forstår ikke hva som er feil med målingen din? SG før kok men med varm mesk er på 1,050 og det endelige resultat etter kok og fordampning er OG som havnet på 1,059. Det betyr at du har kokt bort en god del vann og fått et riktig resultat, eller er det noe jeg ikke ser her?

Edit: Auda, ser jeg ikke klarer å lese skikkelig.

Sist redigert:
Jeg forstår ikke hva som er feil med målingen din? SG før kok men med varm mesk er på 1,050 og det endelige resultat etter kok og fordampning er OG som havnet på 1,059. Det betyr at du har kokt bort en god del vann og fått et riktig resultat, eller er det noe jeg ikke ser her?
SG før kok viste 1.060, ikke 1.050 som den skulle

Har også samme erfaring. Det jeg gjør er at jeg fyller pipetten og setter den oppned i et glass vann. Kjøler seg på 0,niks. Hvorfor den viser ca 10 poeng høyere med varm vørter vet jeg ikke, men antar at fordampningen er stor i % når man bare tar opp en dråpe.

Det er nok først og fremst ujevn fordeling av sukker i vørteren som er synderen. Enten vent til det har kokt et par minutter eller rør godt før du henter ut prøve til refraktometeret.

Er refraktometeret kalibrert med vanlig vann, slik at du vet at det viser riktig.

Ellers tror jeg nok det mest sannsynlig handler om det de over har sagt ;)

Målte du fra prøve tatt i bunnen eller toppen av kjelen før kok - uten å røre godt om først? (Vil få mye høyere verdi i bunnen av kjelen før kok).
Lønner seg å vente 2-3 minutter etter oppkok, da vørteren har fått blandet sukkerinnholdet godt.
Jeg tok prøve fra toppen, og nok før kok, så det er nok der svaret ligger selv om jeg rørte.

Jeg sjekket med vanlig vann, og det er kalibrert. Det handler nok om å la det koke litt, og evt la prøven avkjøle seg litt i pipetten. Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang. Takk for svarene

Jeg sjekket med vanlig vann, og det er kalibrert. Det handler nok om å la det koke litt, og evt la prøven avkjøle seg litt i pipetten. Da vet jeg hva jeg skal gjøre neste gang. Takk for svarene
Min viste forskjell med varmt og kaldt vann også. Gjør din det?? Mitt er helt nytt kjøpt her på berget. Så er jo ikke no Kina greier.

Min viste forskjell med varmt og kaldt vann også. Gjør din det?? Mitt er helt nytt kjøpt her på berget. Så er jo ikke no Kina greier.
Har ikke testet med annet enn kaldt vann rett fra springen,men skal prøve. Jeg har også kjøpt et skikkelig et, men det virker jo litt bortkastet hvis en må drive å kontrollmåle med hydrometer.

På vørter også? Eller vil fordamping surre til målingen??

Ja, vann (som er den viktigste ingrediensen i vørter) har brytningsindeks som varierer med temperatur:
http://optics.sgu.ru/_media/optics/staff/bashkatov/bashkatov_spie_03_5068_393.pdf

Nå har de fleste refraktometre en liten bimetallstripe som sørger for justering av dette. Som nevnt, vil jo vørteren få samme temperatur som instrumentet ganske raskt.

Fordampning kan også forstyrre, og det samme kan rester av sukker på instrumentet.

Tilbake
Topp