Boil size 25l, batch 50l

jab

 
Skal brygge en del øl (pale ale), og har lite lyst til å koke dette to ganger (har bare 25l bryggeri) pga. tid. Er det helt feil og brygge opp til 1.111SG (all grain) vørter som så fordeles til to 25l kar hvor rest blir fylt med vann?

Tenkte å doble oppskrift i forhold til humle og malt. Vil dette ha noe å si for smak eller annet?
 
Dette er en grei fremgangsmåte i prinsippet, men det er et par utfordringer.
Den første blir å treffe en så høy OG.
Uten at jeg i farten kan si detaljene vil bitterheten blir en del lavere når du koker i så konsentrert vørter, mulig du burde koke halvparten i en separat kjele.
 
Er det noe teorier om hvor mye det vil ha og si for bitterheten? Er det mulig at dette taes høyde for i Beersmith?
 
Beercalc har beregning for dette. Regner med at Beersmith har også. Foreslår partial mesh, hvor du har i DME mot slutten av koking.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Om du legger inn alt i BS og endrer kun batch-size og malt vil du se forskjellen med en gang.
Det burde være 1/2 IBU for dobbel batch-size om det ikke har innvirkning (men det har det nok).
Å bruke DME hjelper vel litt, med mindre vannmengden har noe å si? Litt usikker.
 
Med å doble mengden malt vil du få problemer med å vaske ut nok sukkerstoff med den vann mengden. Ende på rundt 1080+

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Med å doble mengden malt vil du få problemer med å vaske ut nok sukkerstoff med den vann mengden. Ende på rundt 1080+

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Jeg var nok litt utydelig. Tenkte å bruke 7-8kg malt da det er max i maltrøret, og resten blir DME.
 
Tror nok du kommer til å slite med å fylle to 25l kar med kun allgrain i en 25l brygger, da effektiviteten går ned når du kjører på med mye malt i kjelen, ha iallefall et par kg DME i bakhanda. Du vil kanskje bare få ut ca 15-17l vørter på 1.110 og tynner du dette ut til 1.060 blir det kun til ca 30l i bøttene
 
Takk for råd, har litt mer kjøtt på beinet nå. Skal rapportere utfallet når jeg prøvesmaker. :)
 
Tilbake
Topp