Boksfyller , trenger elektrobistand.

Jøsses. Tøft prosjekt! Har du fått gode priser på bokser? Og hva med maskinen som valser fast lokket, skal du lage den også?

Den skumfølern er vel ikke annet enn to lavvolts ledere som kortsluttes når de blir våte? Koblet til en magnetventil, har du en autamatisk stopper. Den co2 saken er kanskje bare koblet til en pedal som åpner for gassen? Gjør det enkelt. Minst mulig elektronikk!
 
Ikke si, protto, at jeg faktisk var ikke på sporet her? Med unntak av et rele eller to, virket det som jeg sa omtrent det du sa? Nå er jeg håpløs på elektrolingo og elektroniske symboler så jeg tar sikkert feil, men virker ikke det designet du linker til litt overkomplisert? Hva med en link til en side som klargjør en gang for alle hva disse symbolene betyr?
 
Elementære elektroskjema, men hvis de blir for vanskelige ville jeg gått for å laget dette med hjelp av arduino.
Det er en ic-basert logisk krets som lar seg programere, og tar ikke all verden av tid.
Skjemaet er slikt.... R er resistor...motstand
Led er lysdiode
TR er triac
Lang/kort strek er likespenning inn
Buzzer er summer, der du ville koblet ventilrele.
Uansett ser jeg masse elektronikk som kunne forenkles med en arduino.....
Hvis du virkelig planlegger denne er jeg behjelpelig, men frem til høsten driver jeg med et byggeprosjekt. Etterpå kan jeg hjelpe med en del/det meste av elektronikken.
Jeg liker å bygge  ;D


Edit... Studerer videoen nå, og ser de har en sensor for nivå som stopper. Den er enkel. Men for start vil man trenge en timer med co2 purge, etterfulgt av fylling. Drenering i rør må taes til beregningen også. Hvor hyppig fylling har du planlagt?
Dette burde være en enkel sak hvis du holder deg til en størreslse på bokser ihvertfall :)
Spørsmålet er om systemet enkelt skal reprogrameres eller om det skal kun kjøre en setting.
 
protto skrev:
Prinsippet er enkelt, ein slags fuktigheitsdetektor.

Eksempel: http://www.circuitlab.org/2008/07/circuit-water-detector-circuit-for-your.html#axzz1zCHl91pC
Bytt ut buzzer, LED og R5 med solenoiden på  ein magnetventil, eller rele for å drive solenoiden.

På videoen ser det ut som det er den tynne pinnen som er sensoren, reknar med at andre sense-ledningen (gjerne jord) er kobla til boksen gjennom maskina i seg sjølv.
Takker for svar
Må noen motstander/transistorer byttes hvis jeg bruker 24V ?. Har tenkt å bruke det på magnetventiler osv.
Jeg skal ha fire fyllepunkter på stasjonen, dvs at jeg trenger fire detektorer.
Det er vel praktisk å montere alle på et kretskort. Hvor stort kretskort trenger jeg? Type?
Det lønner seg vel å bruke kretskortmontert rele istf busser osv.? Type?
Jeg hat tenkt å bruke et tidsrele.  Når det får signal fra trykknappen hvor boksen
plasseres skal magnetventilen for CO2 åpne og tiden løpe. Ved utgått tid lukker
Co2 ventilen og ølventilen åpner før kretsen brytes av fuktføleren.
Kan dette tidsreleet brukes?:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-531-50&toc=19567
Jeg trenger vel da også fire tidsreleer?
 
Bård skrev:
Ikke si, protto, at jeg faktisk var ikke på sporet her? Med unntak av et rele eller to, virket det som jeg sa omtrent det du sa? Nå er jeg håpløs på elektrolingo og elektroniske symboler så jeg tar sikkert feil, men virker ikke det designet du linker til litt overkomplisert? Hva med en link til en side som klargjør en gang for alle hva disse symbolene betyr?

Hehe, joda du var inne på noko. Men det trengs litt elektronikk for å "forsterke" straumen som går gjennom veska så den blir kraftig nok til å drive eit rele/lysdiode/buzzer. Vatn eller øl ledar ikkje godt nok til å kunne drive ei slik last direkte. Transistorane forsterkar straumen så det er berre litt fuktigheit som skal til for å få lys/lyd/eller noko slikt.

magnumhansen skrev:
protto skrev:
Prinsippet er enkelt, ein slags fuktigheitsdetektor.

Eksempel: http://www.circuitlab.org/2008/07/circuit-water-detector-circuit-for-your.html#axzz1zCHl91pC
Bytt ut buzzer, LED og R5 med solenoiden på  ein magnetventil, eller rele for å drive solenoiden.

På videoen ser det ut som det er den tynne pinnen som er sensoren, reknar med at andre sense-ledningen (gjerne jord) er kobla til boksen gjennom maskina i seg sjølv.
Takker for svar
Må noen motstander/transistorer byttes hvis jeg bruker 24V ?. Har tenkt å bruke det på magnetventiler osv.
Jeg skal ha fire fyllepunkter på stasjonen, dvs at jeg trenger fire detektorer.
Det er vel praktisk å montere alle på et kretskort. Hvor stort kretskort trenger jeg? Type?
Det lønner seg vel å bruke kretskortmontert rele istf busser osv.? Type?
Jeg hat tenkt å bruke et tidsrele.  Når det får signal fra trykknappen hvor boksen
plasseres skal magnetventilen for CO₂ åpne og tiden løpe. Ved utgått tid lukker
CO₂ ventilen og ølventilen åpner før kretsen brytes av fuktføleren.
Kan dette tidsreleet brukes?:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-531-50&toc=19567
Jeg trenger vel da også fire tidsreleer?

Trur den vil virke på 24v, utan at eg har prøvd. Nesten kva som helst NPN-transistor vil virke, BC 547, 548, 2N3904. Dese har typisk maks straum på ca 100mA så om magnetventilane trekker meir enn det må du via eit rele. Husk også diode i sperreretning i paralett med spolane på rele og magnetventilar for å undertrykke EMF.

Kretsane kan sikkert enkelt byggast på eit 100x160mm veroboard. Feks: http://www.ebay.com/itm/2-x-Strip-M...pplies_ET&hash=item53ec8d8627#ht_1060wt_1112
I staden for tidsrele kan du bruke ein timerkrets som denne: http://www.electronicecircuits.com/electronic-circuits/555-timer-time-delay-circuit Krever litt lodding.


Dette er eit veldig spennande prosjekt, så om du treng hjelp til lodding og bygging får du gi meg eit hint så skal eg sjå om eg kan lure av litt tid mellom brygging og bleieskift. Trur det meste av komponentar er hyllevare her i gården.
 
Dæsken!!! Disse komponentene koster jo mindre enn knapper og glansbilder!.
Jeg må fordype meg i releer sånn det det blir rette gangen i det.
Men ellers ser det jo veldig lyst ut.
En sånn fyller med bare to uttak koster fra 5000 $  og oppover.

Jeg har en pent brukt falser på vei fra USA.

Å få tak i boks er et problem. jeg hadde håpet å få tak i no ukurant
fra et bryggeri og har fått pris på heldekkende etiketter for å skjule
barcoder og logoer, men har ikke fått tak i no ennå.
Hvis noen vet om noe er jeg veldig taknemmelig!!!
Finnerlønn kan jo være å få fylt sitt eget brygg opp til 100 bokser gratis:)

I tillegg vil jeg selvsagt betale for boksene.
 
Boksar:    Rexam er stor på aluminiumsboksar i  Europa.  Dei har mellom anna fabrikkar i Danmark og Sverige.  I kva grad dei er interessert i å levera mindre kvantum  er ei anna sak - mange bedrifter giddar ikkje å bruka ressursar med mindre kunden er stor.  Og du må vel rekna med at du må ha eit firma og gjerne vera "i bransjen" om du skal handla hjå dei? 
 
Rexam gidder ikke å svare engang.
Men det begynner å lysne med boksfylleren.
Jeg grubler litt på hva som kan starte fyllingen.
Tenkte først på en bryter bak boksen, men boksen veier bare non få gram så jeg er redd for ustabilitet.
Hva med denne:?
http://www.ebay.com/itm/Ultrasound-Motion-Sensor-for-Robotic-Basic-Stamp-/170778882313?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27c336f109
 
Rexam svarer stort sett alltid innen en times tid i kontortiden. Minstekvanta for bokser med design pleier å ligge på rundt 250,000. Tror de har minstekvanta for rene bokser på rundt 120,000 bokser.

Både bryter og veieceller funger fint til å starte fylling.
 
StenHvidsten skrev:
Rexam svarer stort sett alltid innen en times tid i kontortiden. Minstekvanta for bokser med design pleier å ligge på rundt 250,000. Tror de har minstekvanta for rene bokser på rundt 120,000 bokser.

Både bryter og veieceller funger fint til å starte fylling.

Hva med at du kjøper inn et lass med blanke bokser, så tar du en passende sum for å fylle de for oss?

Det hadde vært en tjeneste jeg gjerne betalte for! :)
 
Hva med at du kjøper inn et lass med blanke bokser, så tar du en passende sum for å fylle de for oss?

Det hadde vært en tjeneste jeg gjerne betalte for! :)
[/quote]

Og hva hadde du vært villig til å betale for f.eks å få et Corneliusfat fylt på boks?
 
Tilbake
Topp