Bonsak, bryggesoftware og sammenligningsgrunnlag...

Jeg er i god gang med å gjøre Reodorbryggeriet mitt operativt igjen etter noen år pause på grunn av flytting, skole og livet. Jeg er glad i kortreist, og ser at Bonsak-malt får mye skryt så jeg har lyst å prøve. Jeg bruker Beersmith til å bygge oppskriftene mine. Bonsak-plugin finnes ikke i programmet såvidt jeg kan se, så spørsmålet mitt er til dere som har brukt Bonsak:

Er det noen erfaring som tilsier at det gir mer, mindre, annerledes på noe vis, utbytte enn for eksempel Bestmalz som jeg har brukt en del? Jeg tenker da å lage en maltprofil på de Bonsakmaltene jeg kjøper inn, og så mer eller mindre kopiere specs fra sammenlignbare malt som finnes i programmet fra før.

Hvorfor? fordi jeg er nerd, fordi det er gøy.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Min erfaring er at malt fra Bonsak gir noe bedre utbytte enn det Brewfather (og Bonsak) oppgir.

Jeg har ikke noe statistikk på det, men ofte når jeg får høyere utbytte enn forventet har jeg brukt Bonsak som hovedmalt.
 
Min erfaring er at malt fra Bonsak gir noe bedre utbytte enn det Brewfather (og Bonsak) oppgir.

Jeg har ikke noe statistikk på det, men ofte når jeg får høyere utbytte enn forventet har jeg brukt Bonsak som hovedmalt.
Interessant! Mitt oppsett er bra på å ta slike variasjoner, jeg bygde bryggeriet mitt før jeg i det hele tatt tenkte på at utbytte var noe man kunne predikere. Så da blir det morro å se om jeg får ut mer vørter enn jeg vanligvis gjør.
 
Tilbake
Topp