Bore hull i gjæringskar for tappekran

Eg har brukt 50mm fra botnen utvendig til senter av holet. Må då tippe litt på dunken for å få med siste rest.
 
crazym skrev:
Når dere monterer tappekran på spannet, hvor langt opp fra bunnen er det lurt å plassere den?
Jeg tenker at øllet gjærer her, også skal jeg evt tappe rett i flasker eller over på nytt spann. Da kan det jo være greit å ikke få med seg bunnslagget?

Iallefall så du slipper å snu krana for å sette dunken på gulvet, da kan den begynne å lekke. Hadde jeg vært deg ville jeg sett hvor langt opp grumset står i de karene (du muligens har til gjæring) nå etter å ha cold crashet, hvis du gjør det.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Målte slik at kranen vridd sidelengs ikke når gulvet før jeg borra hull som med viten og vilje var trangt.... mangla vel en med mer :D
Måtte dytte kranen gjennom med makt, ingen lekkasje fra lukket ventil i det minste :D
Angående pakkningen, så er strengt tatt alle pakkninger kun for engangsbruk, og vil deformere seg.
Men drar du alt formye til vil den vrenge på seg.
Skru bare lett til for hånd...
 
Jeg har gjort det samme, men så at det kom litt drypp.

Jeg hadde krana montert og strammet litt. Brukte så varmt vann (kokt i vannkoker) så det kom over krana og lot denne stå litt.
Så strammet denne til jeg følte den satt godt. Plasten i karet former seg da litt lettere, så du trenger mindre makt for å få det tett.

Etter brygging når kar står tomme og alt er rengjort, setter jeg inn kran og lar den henge løst. Så når det skal brygges, monterer jeg den, ny runde med varmt vann og stramme.
Vet ikke om det er nødvendig hver gang, siden den vil beholde mye av formen, men tar meg 20 sekunder å koke vann og tømme i det.

/Laonda
 
Mht renhold, så MÅ disse demonteres og vaskes innvendig. Ta godt tak i gjengestussen med ene hånden og den røde delen med den andre, og dra og bend samtidig så deles kranen i to. Veldig lett å klemme den på plass igjen etterpå. Det ligger alltid litt gugge inni der. Tror også det vil være en fordel å kjøpe nye pakninger innimellom da det ser it til at de blir noe stive og harde etterhvert.

Mener du å ta den røde delen fra den hvite, eller å dele den hvite delen i to? Den hvite delen har jo en del som roterer i forhold til den andre, men de sitter ganske godt sammen, og jeg har aldri tatt dem fra hverandre. Lurte plutselig på om jeg har hoppet over en viktig del av renholdet her...
 
Mener du å ta den røde delen fra den hvite, eller å dele den hvite delen i to? Den hvite delen har jo en del som roterer i forhold til den andre, men de sitter ganske godt sammen, og jeg har aldri tatt dem fra hverandre. Lurte plutselig på om jeg har hoppet over en viktig del av renholdet her...
Sliter med å dele den videre selv, er redd jeg gjør mer skade enn nytte mtp skarpe redskaper mot plasten.
 
Tilbake
Topp