Bore hull i gjæringskar for tappekran

Har et gjæringskar (30L fra Petit) som jeg gjerne skulle hatt en tappekran på. Er det mulig å drille hull i karet uten at denne vil gå i stykker?
 
Er det den vanlege "plastbøttevarianten"? (Aka "Europrisvarianten")? Har bora i mange slike, funkar heilt fint. Nytta 26 mm holsag frå CO, billegaste sort.
 
Ikke noe problem ved bruk av toskjærs stegbor med 2 mm intervall: 6–20 mm kjøpt på Biltema artikkelnr. 19284 Da er det verre med å finne kraner som holder tett. Der mottas tips med stor takk. :)
 
Mener jeg bruker 23mm (da de hvite kranene med rød hendel er 22mm), men tar forbehold for slitasjeskader på hukommelsen.

Har brukt disse kranene i lange tider, men er så usikker på om jeg får rengjort og desinfisert dem godt nok, at jeg har brukt mye penger på å stadig kjøpe nye (ikke hver gang da, men læll).
 
Bjarte H skrev:
Leffe skrev:

"Kranen har også 2 pakninger, slik at man kan bruke èn pakning på hver side i spannet for å få det skikkelig tett."

Det blir ikke akkurat mer tett av å ha en pakning på innsiden av gjæringsspannet. Gjenger er ikke vanntette :)

Kjekt med en kommende maskiningeniør iblant oss! :laugh:

Det er kun pakning på utsiden på de røde og hvite (nei, ikke det danske landslaget).
 
Har kjøpt kraner hos Petit, som bare hadde en pakning, som jeg la på innsiden.
Har ikke hatt lekasje.
Men som Lars er jeg litt bekymret for renholdet, så de blir nok skiftet ut av og til.
Men de koster jo ikke mer enn 30 kr da.  ;D
 
mener jeg har brukt et 24mm pedalbor, og da har det vært trangt. Noe sier meg at de kranene har 1" stuss.. ;)
 
Jeg har faktisk aldri opplevd noen lekkasjer fra slike billige plastkraner, og til å bore hull er toskjærs stegbor eller konisk platebor sterkt anbefalt! :)

En litt snedig historie: da vi skulle brygge på torsdag skjedde det noe interessant. Kranen på Speidel'n hadde begynt bli litt kranglete (dårlig gjennomstrømning). Jeg oppdaget at plasthylsa hadde vridd seg, så jeg demonterte kranen. Dette resulterte selvsagt i at plasthylsen fikk seg et stygt skår pga. et dårlig maskinert hull på kranens stålstykke. Vi endte opp med en ikke-fungerende krane, og var ivrige på å fylle Speidelen med vann! Midlertidig fiks ble da å skru fast en slik plastkrane istedet for Speidelens medfølgende krane (ja, plastkranen har faktisk samme gjenger). Resultatet: en krane som fungerer mye bedre enn det den originale kranen noensinne har gjort ;D

edit: ser at Biltemas koniske platebor er litt i minste laget
 
Ad. kraner fra Petit, har fått 2 forsendinger a 3 kraner, returnerte 5 stk. idag grunnet lekasjer. Den største lekasjen var på 1 liter fra søndags kveld til i dag morges. :mad:
 
Runeska skrev:
Ad. kraner fra Petit, har fått 2 forsendinger a 3 kraner, returnerte 5 stk. idag grunnet lekasjer. Den største lekasjen var på 1 liter fra søndags kveld til i dag morges. :mad:

Hmm, har 6 dunker med kraner fra Petit, og ingen lekker en dråpe!  :jaha:
 
Runeska skrev:
Ad. kraner fra Petit, har fått 2 forsendinger a 3 kraner, returnerte 5 stk. idag grunnet lekasjer. Den største lekasjen var på 1 liter fra søndags kveld til i dag morges. :mad:

Hm, hvor stort hull lager du på gjæringsbøtta?
Har hatt utrolig mange kraner (art.nr 4033), men ubetydelig med lekkasjer, og da har det vanligvis vært for slapt skrudd til, noe jeg har kunnet dra til selv etter at dunken har blitt tatt i bruk.

Ellers ser jeg at du kommer fra nedslagsfeltet til Trøndersk Bryggerlaug, og tipser derfor om denne siden samtidig:
http://norbrygg.no/forum/index.php/board,45.0.html
Der ligger det blant annet en tråd om mailingliste, hvor du kan melde deg på, og få (og gi) info om relevante ting som skjer for hjemmebryggere i Trøndelag.
Samtidig finner du en tråd om besøk til EC Dahls om 14-dager, hvor det enda er plass til å melde seg på (litt nede i tråden).
 
Jeg opplever av og til lekkasjer både på de rød/hvite kranene, og også på de svarte fra Vinogbar.  Min erfaring er at det kun sjelden skyldes selve kranen, men heller "montøren".  Jeg bruker 2 pakninger, en på hver side, og passer på å stramme "akkurat passe".  Teiter du til slik at du blir blå i trynet så deformerer du pakningen og får garantert en liten dam av øl på gulvet.  Etter at vi oppdaget dette, så har vi lite problemer med lekkasje, men har uansett etterhvert gått mer og mer vekk fra kraner.  Vi bruker hevert, med et bøyd stålrør i karet og en utvendig klemme på slangen for å åpne/lukke. Suger gjennom en desinfiserende våtserviett.

Mht renhold, så MÅ disse demonteres og vaskes innvendig.  Ta godt  tak i gjengestussen med ene hånden og den røde delen med den andre, og dra og bend samtidig så deles kranen i to.  Veldig lett å klemme den på plass igjen etterpå.  Det ligger alltid litt gugge inni der.  Tror også det vil være en fordel å kjøpe nye pakninger innimellom da det ser it til at de blir noe stive og harde etterhvert.
 
Trond.A skrev:
Runeska skrev:
Ad. kraner fra Petit, har fått 2 forsendinger a 3 kraner, returnerte 5 stk. idag grunnet lekasjer. Den største lekasjen var på 1 liter fra søndags kveld til i dag morges. :mad:

Hmm, har 6 dunker med kraner fra Petit, og ingen lekker en dråpe!  :jaha:

Fikk rød og hvit kran fra Petit i posten i dag.
Gjennomføringa til gjæringspannet ble tett og fint, men selve krana lakk som en inkotinent stordrikker. Det pipla ut av kranåpningen uansett hva jeg gjorde, samt at væske pressa seg ut mellom den røde kranen og plasthylsa den er dyttet ned i.

/går litt irritert avsted for å finne frem gjengetape.
 
Når dere monterer tappekran på spannet, hvor langt opp fra bunnen er det lurt å plassere den?
Jeg tenker at øllet gjærer her, også skal jeg evt tappe rett i flasker eller over på nytt spann. Da kan det jo være greit å ikke få med seg bunnslagget?
 
Tilbake
Topp