Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Du trenger absolutt ikke karbonere i gjæringskaret. Det soleklart beste er å karbonere i fat om man først tar steget videre fra klassisk flaskekarbonering. Da er det superenkelt å tilføre CO2 etter vekt – det blir det 100 % riktig hver gang. Det krever en sodastreamregulator (og noen gassflasker, selvsagt) pluss en digital kjøkkenvekt. Det har de fleste fra før – eller så er det en glimrende julegave Laget en liten bloggpost om teknikken for et par uker siden. Den lille picnickranen er forresten genial, om den brukes riktig: https://www.holmentoppen.no/blogs/news/fat-karbonering-og-serveringHar sjekket litt rundt. Fermenter King 3G har en mindre åpning enn Allrounder og Apollo Snub Nose.
Det står i grunn mellom disse 2 om jeg kjøper nå. Litt usikker på om Apollo inkluderer alt jeg trenger men siden de skriver komplett antar jeg at jeg kun trenger co2 i tillegg. Enkeleste er vel å velge en SodaStream løsning. Får se hva Brewshop svarer på min forespørsel.
Jeg må vel ikke karbonere i tanken. Det er mulig jeg er uvitende, men antar det finnes en enkel og grei løsning å få ølet over i flasker uten å karbonere.
Hvorfor blir det diacetyl ved gjæring i kar og ikke fat?
Jeg gikk på en Black Week Fermzilla-smell for noen år siden. Klassisk bomkjøp – den står og samler støv i kjelleren. Sverger til vanlige plastbøtter med kran.
Sist redigert: