Nytt gjæringskar?

Kloakk

Norbrygg-medlem
Det er vel ikke bare bare å rengjøre den flyteballen?
Flyteballen er en solid kule, den kan vaskes for hånd, slangen derimot, som mange nevner er verre, mange bytter den ut, jeg har min metode, jeg har slangen med flyteball koblet på lokket mens jeg bruker bucket blaster, gjør den helt ren.

Når jeg starter nedkjøling av vørter sterilisere jeg slange og flyteball sammen med slangen som jeg overfører vørter fra bryggemaskinen til gjæringskar, det er ingenting som overlever.
 

Jørgen O

Fylkesleder Oslo
Sentralstyre
Flyteballen er en solid kule, den kan vaskes for hånd, slangen derimot, som mange nevner er verre, mange bytter den ut, jeg har min metode, jeg har slangen med flyteball koblet på lokket mens jeg bruker bucket blaster, gjør den helt ren.

Når jeg starter nedkjøling av vørter sterilisere jeg slange og flyteball sammen med slangen som jeg overfører vørter fra bryggemaskinen til gjæringskar, det er ingenting som overlever.
Jeg koker slangen.
 

Finn Berger

Moderator

Allrounderen er en av de bedre investeringene jeg har gjort. Jeg gjærer ikke under trykk før helt på tampen av gjæringsforløpet, for å sikre oksygenfri coldcrash og oksygenfri overføring til fat.
Dette hører kanskje til kategorien "dumme spørsmål", men kan du overføre ferdig karbonert øl til fat?

Når det gjelder cold crashing trur jeg at jeg ganske enkelt skulle kunne fikse en måte å få til det på med flat bottom'en.

Å flaske ferdig karbonert øl med en beergun er vel litt mer trøbbel enn å flaske fra et kar med vanlig tappestav? På den annen side slipper du å gå veien om et blandekar. Det er en del mikk med det når det skal gjøres oksygenfritt - som kanskje ikke er nødvendig.
 

Kloakk

Norbrygg-medlem
Dette hører kanskje til kategorien "dumme spørsmål", men kan du overføre ferdig karbonert øl til fat?

Når det gjelder cold crashing trur jeg at jeg ganske enkelt skulle kunne fikse en måte å få til det på med flat bottom'en.

Å flaske ferdig karbonert øl med en beergun er vel litt mer trøbbel enn å flaske fra et kar med vanlig tappestav? På den annen side slipper du å gå veien om et blandekar. Det er en del mikk med det når det skal gjøres oksygenfritt - som kanskje ikke er nødvendig.
Visst kan du det, jeg dytter starsan ut av fatet for så å trykksette fatet til ca samme trykk som ølet i all rounderen, spunding på fatet og ca samme trykk på sodastreamen koblet til gjæringskar, blir som å motrykksfylle bare med en stor flaske :)

Jeg har kaldkræsjet øl i flat bottom mange ganger, null stress, de tåler 0,2 bar og det er mer enn nok til at sodastreamen kan tilføye CO2 mens det kjøles ned.

Nå er jeg tidlig ute, som vanlig, men det nærmer seg å trykksette splittbrygget og karbonere det mens det står på gjærkaka i oxybar, jeg vil, når det er ferdig karbonert overføre til flasker med iTap, den ser ut til å gjøre en eksepsjonell jobb i forhold til enkelhet og cap on foam, og jeg er spent på å se hva resultatet blir, men du kan like gjerne øverføre ukarbonert vørter til flasker med den og tilsette sukkerbit før du korker :)
 

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Oi her var det mye :D

Allrounderen er en av de bedre investeringene jeg har gjort.
Pga. Muligheten for oksygenfri cc og overføring som du nevner?

Beergun har sine ulemper, sjekk selv, men det er mye slanger, mange koblinger og den er langt fra rimelig.
Dette er en helt ukjent verden for meg, som jeg ikke har hatt spesiel interesse for. Jeg har trodd alle sånne dingser som brukes for å få ølet fra fat til flaske/ boks kalles for beergun, jeg aner at dette er feil. :oops:

Når vil man dumpe gjær? Dumpe humle? Humla ligger på topp til du kaldkræsjer, så den får du ikke dumpet anyways.
Gjær kan være gunstig å dumpe om ølet av en eller annen grunn skal lagres på tanken. Humle for å få kontroll på hopcreep. Det aner meg at overføring til annet kar eller fat er en bedre løsning.
Og hvis du ikke tror meg, se på utviklingen, om fermzilla conical gen 2 var så voldsomt bra, hvorfor designe en gen 3, som jeg nevnte tidligere, det å åpne, lukke og vaske gjærsamleren er et h,
Det er utvikling hele veien noen ganger helt nødvendig, andre ganger fordi man ønsker å pushe ett nytt produkt. Som sagt jeg kjenner ingen av produktene derfor spør jeg på dette deilige forumet hvor du og andre med erfaring velvillig deler.

Du har overbevist meg om at Fermzilla Conical 2G ikke er et alternativ.
Ut av snubnose: co2 inn, øl ut til øl ut i corneliusfat, spunge ventil på co2 koblingen i fatet. Lar snubnosen stå og bygge opp trykk etter stormgjæring, legger på litt ved tapping.
Jeg må altså til med en slags co2 løsning? Kanskje på tide uansett.

Du har Snub Nose? Kan du sammenligne med noen som er nevnt her? Jeg ser jeg har misforstått, denne ser ut til å være en direkte konkurrent til Fermzilla Allrounder.

Overskriften sier komplett. Antar dette betyr dette at jeg ikke trenger trykksett? Har jeg skjønt det riktig så er dette rimeligere enn Allrounder+Trykksett 1300,-.

Konkurrenten til Conical ser ut til å være G3 Fermenter King

0,2 bar trykk helt på tampen, samtidig som du øker temperaturen, går helt fint. Trenger ikke høyere trykk.
Er dette ved overføring til flasker eller fat? Da må jeg muligens ha spunding valve om jeg går for Snubnose siden medfølgende er 0,7 1 og 2,4 bar.


Nå er jeg tidlig ute, som vanlig, men det nærmer seg å trykksette splittbrygget og karbonere det mens det står på gjærkaka i oxybar, jeg vil, når det er ferdig karbonert overføre til flasker med iTap, den ser ut til å gjøre en eksepsjonell jobb i forhold til enkelhet og cap on foam, og jeg er spent på å se hva resultatet blir, men du kan like gjerne øverføre ukarbonert vørter til flasker med den og tilsette sukkerbit før du korker :)
Siden jeg hadde tenkt å spørre om dette vil jeg heller si at der veldig godt timet :p
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Vil bare bekrefte, som mange andre har gjort, at vanlig Fermzilla anbefales ikke.
Jeg har en av dem og to allroundere.
Jeg må bruke Fermzillaen, men kobler aldri til koppen under, har aldri bruk for den, stenger bare ventilien og gjærer uten kopp.
Det går greit, men det er enklere å rengjøre allrounderne, man slipper den gummipakningen nederst i tanken som kan være vanskelig å rengjøre.
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mye mer plunder og søl å flaske ferdig karbonet øl enn vørter.
Har kun prøvd å mottryksfylle et par flasker med tapcooler og det fungerer fin, men en hel batch? Helst ikke. Det kan ha sine fordeler å karbonere naturlig også. Har smakt noen øl som har vært karbonert i gjæringskar og diacetyl er ofte en gjenganger
 

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Har sjekket litt rundt. Fermenter King 3G har en mindre åpning enn Allrounder og Apollo Snub Nose.

Det står i grunn mellom disse 2 om jeg kjøper nå. Litt usikker på om Apollo inkluderer alt jeg trenger men siden de skriver komplett antar jeg at jeg kun trenger co2 i tillegg. Enkeleste er vel å velge en SodaStream løsning. Får se hva Brewshop svarer på min forespørsel.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mye mer plunder og søl å flaske ferdig karbonet øl enn vørter.
Har kun prøvd å mottryksfylle et par flasker med tapcooler og det fungerer fin, men en hel batch? Helst ikke. Det kan ha sine fordeler å karbonere naturlig også. Har smakt noen øl som har vært karbonert i gjæringskar og diacetyl er ofte en gjenganger
Jeg må vel ikke karbonere i tanken. Det er mulig jeg er uvitende, men antar det finnes en enkel og grei løsning å få ølet over i flasker uten å karbonere.

Hvorfor blir det diacetyl ved gjæring i kar og ikke fat?
 
Har sjekket litt rundt. Fermenter King 3G har en mindre åpning enn Allrounder og Apollo Snub Nose.

Det står i grunn mellom disse 2 om jeg kjøper nå. Litt usikker på om Apollo inkluderer alt jeg trenger men siden de skriver komplett antar jeg at jeg kun trenger co2 i tillegg. Enkeleste er vel å velge en SodaStream løsning. Får se hva Brewshop svarer på min forespørsel.


Jeg må vel ikke karbonere i tanken. Det er mulig jeg er uvitende, men antar det finnes en enkel og grei løsning å få ølet over i flasker uten å karbonere.

Hvorfor blir det diacetyl ved gjæring i kar og ikke fat?
Du trenger ikke karbonere før flasking. Du må bruke litt trykk for å få vørteren opp og over i flaskene. En liten advarsel: du nærmer deg å bruke noe mer penger:). Tank og co2. Neste steg er et fat...
 

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Du trenger ikke karbonere før flasking. Du må bruke litt trykk for å få vørteren opp og over i flaskene. En liten advarsel: du nærmer deg å bruke noe mer penger:). Tank og co2. Neste steg er et fat...
Jeg hare 4 Allrounders og er veldig fornøyd. Muligens selvsagt, men SG/FG prøve kan enkelt tas uten oksygen-kontaminasjon, ved å sette litt trykk og bruke en picnic kran e.l. Ved sukker / dryhop, kan man bruke enten de "små" hullene, eller ta av hele lokket (hvis gjæringen er fremdeles aktiv).
 

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hvorfor blir det diacetyl ved gjæring i kar og ikke fat?

Hvis du karbonerer kunstig på tanken etter gjæring skulle ikke det bli no større problem enn å karboners på fat, men hvis du derimot bruker naturlig CO2 som bygger seg opp fra gjæringen er jeg redd gjæren ikke får ryddet opp og du ender opp med usmaker som diacetyl og H2S
 
Sist redigert:

Kold Brygg

Norbrygg-medlem
Du trenger ikke karbonere før flasking. Du må bruke litt trykk for å få vørteren opp og over i flaskene. En liten advarsel: du nærmer deg å bruke noe mer penger:). Tank og co2. Neste steg er et fat...
Du må ikke glemme mottrykksfyller :rolleyes:, men det får komme senere tenker jeg.

Innser at det følger med en utgift som heter co2 i dette kjøpet. Det er greit.

Jeg har faktisk tilgang på lån av noen fat om jeg ønsker det. Dette vil nok bli mer aktuelt dersom jeg kjøper trykktank. Dette kan bli aktuelt ved lagring av enkelte øl.
 
Topp