Nytt gjæringskar?

Kold Brygg

Moderator
Vurderer å kjøpe et PET kar.

Jeg har et veldig enkelt oppsett i dag. Klassiske plastkar i kjeller uten kjøling men med varme belte, jeg flasker med sukkerbiter.

Så er spørsmålet om hva er PET kar gir meg? Black Week byr på Apollo Snubnose 30L med 20% rabatt 1200,- og Fermzilla 27L 2nd gen starter kit 560.

Jeg skjønner at det er mulig å karbonere direkte i Snub Nose. Kan jeg gjøre det samme i Fermzilla?

Må jeg kjøpe co2 utstyr? Det er sikkert smart uansett for å purge flasker? Noen som har en ide om hva dette vil koste?

Skal jeg flaske direkte fra disse karene trenger jeg en beergun eller lignende?

Hva er alternativene?
 
Alternativene er å fortsette som før, man må ikke kjøpe noe bare fordi det er Black Week
Høres nesten rasistisk ut, lurer på hvor lenge de får fortsette med det.. :rolleyes:
Uansett, jeg tapper fortsatt stort sett fra vanlig plastbøtte med sukkerbit eller over på fat
 
Enig i det.

Jeg har ei kone som savner gaveønsker fra meg. Og noe bryggerirelatert som jeg ikke vet at jeg ønsker meg er et bedre alternativ enn sokker og pysjamas.

Sokker sliter man altids ut, jeg gjør i hvertfall det
Pleier ønske meg det, eller gavekort som jeg kan bruke på malt :)
 
Nå lager du jo relativt godt øl med det utstyret du har, så ... :). Og det viktigste er jo uansett temperaturkontrollen.

Jeg gikk over fra plastbøtter til PET (Fermzilla flat bottom) for et par år sida (trur jeg det var:)). Ved siden av at PET har den fordelen at det er mer diffusjonstett enn de vanlige mjukplastbøttene, er det lettere å holde reint, og karene er generelt praktiske. (Veit ikke om jeg liker de nye lokka, forresten. Jeg setter pris på at det er korker jeg kan skru opp på lokket. Fint når jeg skal tørrhumle eller helle oppi et eller annet - f.eks. gjærnæring.)

De skal vel egentlig ikke trykksettes, men jeg har hørt at de tåler noe. Trykkgjæring virker å ha vært et forbigående fenomen, men at du kan bygge opp trykk til karbonering, er visst noe mange utnytter.

Jeg har CO2-tank, og bruker den til å mekke til oksygenfri overføring til blandekar (der er et Speidel-kar suverent), og til å holde oksygen unna blandekaret når jeg flasker. (Bruker bare en 9mm silikonslange + noe pettersmartmekking.)
 
Største fordelen med PET for min del er den visuelle kontrollen en har på gjæringen, magisk å kunne holde oppsyn og se aktiviteten «live». Bare det syntes jeg er verdt en Fermzilla Flat Bottom med krane hvis du ikke vil ta skrittet til CO2 nå for overføring, spunding, karbonering på tank osv osv
 
Jeg har også et petgjæringskar jeg brukte en periode og nøt å se gjæringen, men ble lei en stund
Jeg vet jo egentlig hva som forgår nedi der. Vanskeligere å gjøre rent var det også
Tror ikke du får no mer diffusjon av oksygen i pet vs. pp plast som er av praktisk betydning de to ukene du gjærer
 
Største fordelen med PET for min del er den visuelle kontrollen en har på gjæringen, magisk å kunne holde oppsyn og se aktiviteten «live». Bare det syntes jeg er verdt en Fermzilla Flat Bottom med krane hvis du ikke vil ta skrittet til CO2 nå for overføring, spunding, karbonering på tank osv osv
Enig. Og ja; krana er et must. Nå kommer de vel med kran, men jeg liker ikke måten den er montert på. Så jeg er glad jeg skaffa en haug med de gamle flatbottomene. Det gjelder lokket, også.
 
Jeg har også et sånn petgjæringskar jeg brukte en periode og nøt å se gjæringen, men ble lei en stund
Jeg vet jo egentlig hva som forgår nedi der. Vanskeligere å gjøre rent var det også
Tror ikke du får no mer diffusjon av oksygen i pet vs. pp plast som er av praktisk betydning hvis det ikke står no mer enn et par uker
Nei, jeg trur heller ikke det er viktig for vanlig gjæring. Men akkurat hvor grensa går, aner jeg ikke. Skal du kaldlagre en pils på dunk, kan det kanskje være et poeng?
 
Enig. Og ja; krana er et must. Nå kommer de vel med kran, men jeg liker ikke måten den er montert på. Så jeg er glad jeg skaffa en haug med de gamle flatbottomene. Det gjelder lokket, også.
Jeg har ikke kran på noen av mine 6 PET tanker for jeg er på CO2 kjøret :p men enig i at de nye Flat Bottom lokkene er litt kjipe for oss som vil ha mulighetene de vanlige lokkene gir. Jeg har bytta :p

Vasking @loebrygg har aldri vært lettere enn disse PET tankene og en Bucket Blaster. At den også vasker Cornelius fat like lett gjør investeringen til en no-brainer for min del.
 
Vurderer å kjøpe et PET kar.

Jeg har et veldig enkelt oppsett i dag. Klassiske plastkar i kjeller uten kjøling men med varme belte, jeg flasker med sukkerbiter.

Så er spørsmålet om hva er PET kar gir meg? Black Week byr på Apollo Snubnose 30L med 20% rabatt 1200,- og Fermzilla 27L 2nd gen starter kit 560.

Jeg skjønner at det er mulig å karbonere direkte i Snub Nose. Kan jeg gjøre det samme i Fermzilla?

Må jeg kjøpe co2 utstyr? Det er sikkert smart uansett for å purge flasker? Noen som har en ide om hva dette vil koste?

Skal jeg flaske direkte fra disse karene trenger jeg en beergun eller lignende?

Hva er alternativene?
Kommer som alltid, kommer det ann på hva du vil forenkle eller spare tid og energi på.

Jeg syns PET, all rounder og flat bottom er de jeg har erfaring med, har endel fordeler, for det første er det moro å følge med på hva som skjer, for det andre er det enkelt å kaldkræsje når man tørrhumler.

Siden du flasker er det kanskje ikke like aktuelt for deg, men en bucket blaster, vasker både fat og all rounder omtrent av seg selv og ingenting må skrus fra hverandre.

Som jeg nevnte i tråden til @MortenSickel så er alle disse gjæringskarene med gjærsamler(utenom fermzilla gen 3) en PITA å skru på og fra hverandre i tillegg til å holde tett.

Skal du kunne dra nytte av fordelene med PET kar som tåler trykk trenger du gass, som du nevner selv, skal du ikke karbonere mer enn et brygg eller bruke en mottrykksfyller vil jeg tro en oxyturbo regulator til sodastream vil holde i massevis og vil tappe deg for en 700 lapp. Og ja du kan karbonere direkte i fermzillaene også, utenom flat bottom.

I tillegg vil du jo trenge en mottrykksfyller, jeg har prøvd kegland sin, og biermuncher sin "we don't need no stinking beer gun" i tillegg til mitt siste innkjøp, iTap og den er uten tvil det beste jeg har vært borti, den er forresten også på tilbud hos ølbrygging.
 
Største fordelen med PET for min del er den visuelle kontrollen en har på gjæringen, magisk å kunne holde oppsyn og se aktiviteten «live». Bare det syntes jeg er verdt en Fermzilla Flat Bottom med krane hvis du ikke vil ta skrittet til CO2 nå for overføring, spunding, karbonering på tank osv osv
Så lenge bryggeutstyret er plassert hos min far kommer er ikke dette noe jeg legger veldig stor vekt på. Hadde det derimot vært plassert i sutreboden min hadde jeg allerede hatt PET kar :rolleyes:.

Kan begynne å dele dette i 2.
Gjæringskar som tåler trykk, trykkgjæring i seg selv er ikke et stort poeng, men karene kan brukes til karbonering. Dersom jeg nå eller senere investerer i co2 klarer jeg meg antakelig med SodaStream oppsett. Beergun må jeg også ha dersom jeg vil flaske ferdig karbonert øl.

Alternativene synes å være Apollo Snubnose 30L 1200,- og Fermzilla 27L 2nd gen starter kit 560.

Alternativene er Fermzilla Flatbottom 400,- og Allrounder 900,-

Flatbottom har samme funksjon som plastbøtte med PET sine fordeler bl.a. kran.

Allrounder har samme muligheter som mine 2 første alternativer men mangler mulighet for å dumpe humle og gjær. Det er mulig det er noe jeg misser her men når denne er dyrere enn Fermzilla 27L hvorfor gå for denne?

Veldig dumt spørsmål. Hvordan får man ølet ut av Allrounder, Snubnose og Fermzilla Conical?
 
Ja, da må du kjøpe det også
6 stk.! har du så mange brygg gående samtidig?
1 stk 60L All Rounder er opptatt som Solera Lambic tank

2 stk 30L Flat Bottom står med frukt lambic

Disse 3 er jo nå infiserte og kan ikke brukes til annet enn Lambic prosjektet.

1 stk 60L All Rounder når jeg brygger påfyll til Solera og gjærer ut med en belgisk gjær først for å unngå for mye bunnfall i Solera tanken. + De gangene der jeg brygger doble batcher, typisk pils.

2 stk 30L All Rounder til den vanlige bryggingen, én er opptatt med Amarone vin spm klarner for tiden og den andre går sin gang med øl som brygges.

Så ja, 6 stk, og ingen som «kjeder» seg for mye :p
 
Veldig dumt spørsmål. Hvordan får man ølet ut av Allrounder, Snubnose og Fermzilla Conical?

Allrounderen er en av de bedre investeringene jeg har gjort. Jeg gjærer ikke under trykk før helt på tampen av gjæringsforløpet, for å sikre oksygenfri coldcrash og oksygenfri overføring til fat.
 
Kan begynne å dele dette i 2.
Gjæringskar som tåler trykk, trykkgjæring i seg selv er ikke et stort poeng, men karene kan brukes til karbonering. Dersom jeg nå eller senere investerer i co2 klarer jeg meg antakelig med SodaStream oppsett. Beergun må jeg også ha dersom jeg vil flaske ferdig karbonert øl.

Allrounder har samme muligheter som mine 2 første alternativer men mangler mulighet for å dumpe humle og gjær. Det er mulig det er noe jeg misser her men når denne er dyrere enn Fermzilla 27L hvorfor gå for denne?

Veldig dumt spørsmål. Hvordan får man ølet ut av Allrounder, Snubnose og Fermzilla Conical?
Jeg trykkgjærer aldri. Det er uansett store fordeler med kar som tåler trykk, som nevnt tidligere, mulighet for enkel kaldkræsj, enkel lukket overføring, perfekt for karbonering på kar og direkte flasking fra kar.

Beergun har sine ulemper, sjekk selv, men det er mye slanger, mange koblinger og den er langt fra rimelig.

Når vil man dumpe gjær? Dumpe humle? Humla ligger på topp til du kaldkræsjer, så den får du ikke dumpet anyways. Hvorfor den er dyrere? Enkelt, fordi den selger bedre. Og hvis du ikke tror meg, se på utviklingen, om fermzilla conical gen 2 var så voldsomt bra, hvorfor designe en gen 3, som jeg nevnte tidligere, det å åpne, lukke og vaske gjærsamleren er et h, jeg har høstet gjær fra all rounderen etter overføring uten problemer, jeg vil faktisk si, hva i alle dager er det gjærsamleren kan tilføye?

Ølet kommer ut av de nevnte gjæringskarene som et corneliusfat bare at "stigerøret" er en slange med en flyteball.
 
Så lenge bryggeutstyret er plassert hos min far kommer er ikke dette noe jeg legger veldig stor vekt på. Hadde det derimot vært plassert i sutreboden min hadde jeg allerede hatt PET kar :rolleyes:.

Kan begynne å dele dette i 2.
Gjæringskar som tåler trykk, trykkgjæring i seg selv er ikke et stort poeng, men karene kan brukes til karbonering. Dersom jeg nå eller senere investerer i co2 klarer jeg meg antakelig med SodaStream oppsett. Beergun må jeg også ha dersom jeg vil flaske ferdig karbonert øl.

Alternativene synes å være Apollo Snubnose 30L 1200,- og Fermzilla 27L 2nd gen starter kit 560.

Alternativene er Fermzilla Flatbottom 400,- og Allrounder 900,-

Flatbottom har samme funksjon som plastbøtte med PET sine fordeler bl.a. kran.

Allrounder har samme muligheter som mine 2 første alternativer men mangler mulighet for å dumpe humle og gjær. Det er mulig det er noe jeg misser her men når denne er dyrere enn Fermzilla 27L hvorfor gå for denne?

Veldig dumt spørsmål. Hvordan får man ølet ut av Allrounder, Snubnose og Fermzilla Conical?
Ut av snubnose: co2 inn, øl ut til øl ut i corneliusfat, spunge ventil på co2 koblingen i fatet. Lar snubnosen stå og bygge opp trykk etter stormgjæring, legger på litt ved tapping.
 
Tilbake
Topp