Nytt gjæringskar?

Ja, det står vel en dato på dem, jeg har så langt unngått å se så nøye på den, tror at ihvertfall det eldste har gått ut.
Det er bare trykktesten som "går ut på dato". Full tanken helt opp med vann og ta en ny trykktest med CO2 hvis du er i tvil så har du sertifisert tanken selv for videre bruk. Vann er minimalt kompressibelt så om noe skulle skje med tanken da blir det stort sett bare vann søl, ta trykktesten med kun CO2 derimot... :p
 
Ja, det står vel en dato på dem, jeg har så langt unngått å se så nøye på den, tror at ihvertfall det eldste har gått ut.
Ja datoen er som på en CO2 tank, den datoen er når det bør gjøres en trykktest og ikke utløpsdato som sådan :)

Mine datoer er slitt vekk så aner om de er eller vil gå ut i nær fremtid, men, som de fleste virker det som, trykkgjærer ikke i de uansett og bytter kun om jeg finner dype riper jeg ikke er komfortabel med, som ikke har skjedd enda :)
 
Det er bare trykktesten som "går ut på dato". Full tanken helt opp med vann og ta en ny trykktest med CO2 hvis du er i tvil så har du sertifisert tanken selv for videre bruk. Vann er minimalt kompressibelt så om noe skulle skje med tanken da blir det stort sett bare vann søl, ta trykktesten med kun CO2 derimot... :p
Hva mener du med det siste? Er det ikke tilstrekkelig å trykkteste ved å gi den 1 bar med CO2, for eksempel?
 
Hva mener du med det siste? Er det ikke tilstrekkelig å trykkteste ved å gi den 1 bar med CO2, for eksempel?
I tilfelle trykktesten feiler, er det ikke bra å oppholde seg i nærheten om det er fylt med 1 bar CO2.

Som de sier på Sørlandet:
"Det var ikke han som fant opp kruttet, men han sto farlig nærme da det smalt!"
;)

(Nå kjenner jeg deg som en rimelig oppegående fyr, så den siste bemerkningen var slett ikke myntet på deg. )
 
Hva mener du med det siste? Er det ikke tilstrekkelig å trykkteste ved å gi den 1 bar med CO2, for eksempel?
Som John Petter er inne på, får du lekkasje og hele tanken er fylt med CO2 så får du i prinsippet en rakett som forhåpentligvis ikke er på vei mot der du står :p eller skarpe fragmenter i alle retninger…
 
Som John Petter er inne på, får du lekkasje og hele tanken er fylt med CO2 så får du i prinsippet en rakett som forhåpentligvis ikke er på vei mot der du står :p eller skarpe fragmenter i alle retninger…
Det skal sies det delvis var et retorisk spørsmål fra min side - men samtidig er jeg ikke sikker på hvordan et slikt brudd ville arte seg - om den blir sprengt i fillebiter eller bare revner og lekker luft på ett sted.
 
Oppsummering

Trykktank i PET med gjærsamler er det ingen som anbefaler. For mye styr mtp rengjøring.

Klassiske gjærbøtter med kran kan fortsatt gjøre en jobb. De er enkle i bruk uten noen ekstra utstyr, tappestav, renslighet og litt nøyaktighet så kan alle øltyper flaskes uten store problemer. Det er mulig å overføre oksygenfritt om man ønsker det. De er mer utsatt for riper og kanskje også infeksjon, uten at dette er et stort problem. Dette oppveies av en rimelig pris. Med andre ord enkle, rimeligere og de gjør jobben uten noe styr.

Trykktank i PET gir mulighet for gjæring under trykk, som har noen fordeler men det oppveier neppe bakdelene. Tanken er bedre tilpasset kaldkræsj, noen vil påstå at oksygenfri overføring er enklere fordi det finnes ferdige løsninger. Det er mulig å karbonere ølet på tanken.
Det krever noe mer ekstra utstyr om man skal få utbytte av denne. Spesielt co2.

Konklusjonen:
Bøtter gjør fortsatt en god nok jobb i de fleste tilfeller for de aller fleste.

Trykktank gir noen muligheter som er mulige å løse med bøtter. Men det vil kreve litt ekstra innsats.

Så hvorfor skal jeg kjøpe trykktank?
Si det. Jeg lager neppe bedre øl i den. Jeg ønsker å ha en enkel mulighet for oksygenfri overføring til fat og teste kunstig karbonering.

Hvor merkelig det kan virke, så framstår dette som en mulighet for å lære litt om bruk av co2, oksygenfri overføring til flaske og fat. Jeg trenger forsåvidt ett nytt gjæringskar og jeg aner ikke helt hva jeg skal ønske meg til jul da passer dette greit.
 
Jeg gjærer noen ganger i pet og noen ganger i pp plast -merker ingen forskjell. Selv ikke vel humla IPA
Jeg tror du potensielt kan lage dårligere øl hvis du bruker feil trykk til feil tid
 
Syns selv det er litt morsomt i seg selv å ha litt forskjellige muligheter og variasjon. Og er jo litt læring også som du sier. Jeg ville ikke vært i tvil i det hele tatt om å skaffe meg en annen type.
 
Neste kapittel.

Min tilnærming er åpenbart merkelig, fordi på på Brewshop skjønner de ikke bæret av min tilnærming :p

Jeg har forklart at jeg vil ha en løsning hvor det er mulig å overføre ukarbonert øl til flaske. Svaret derfra er hevert, logisk nok, men dette er ikke noe jeg lærer av.

De mener jeg må ha mottrykksfyller med mulighet for å purge flaskene ellers er det ikke vits. Jeg skjønner forsåvidt logikken, men jeg har mulighet for å låne forskjellige mottrykksfyllere og vil derfor teste løsninger før jeg kjøper dette. At jeg av og til (i de fleste tilfeller) kan finne på å flaske ukarbonert øl, på en flaske uten å purge med co2 har jeg et avslappet forhold til. Sukkerbit og gjær bør fikse dette.

Likevel vil jeg som sagt ha trykkar. Jeg har bestemt meg for Apollo Snub Nose 30L, her følger med trykksett.

For å få ølet fra kar til flaske. Hva trenger jeg?

Regulator med SodaStream gjenger.

Kan jeg bruke samme flaske til å presse ut øl som jeg også kobler på en mottrykksfyller? F.eks. ved å bruke en y-splitt.

Kan jeg koble på en tappestav på ølslangen eller vil trykket være for høyt? Her må jeg sjekke hvilke overganger jeg trenger.

Det er på tampen av gjæringen, for å sikre at det kun er CO2 i headspace. Skjønte ikke hva du mente, men etter at jeg har coldcrashet (med 0,1-0,2 bars trykk), overfører jeg til fat med flow stopper med spunding valve på gass ut. Dytter ølet over med gasstrykk som er bittelitt høyere.
Siden laveste trykk på de medfølgende PRVene/ overtrykksventilene er 0,7 bar (10 psi), vil jeg trenge en overtrykks ventil. Antar denne gjør jobben.
 
Syns selv det er litt morsomt i seg selv å ha litt forskjellige muligheter og variasjon. Og er jo litt læring også som du sier. Jeg ville ikke vært i tvil i det hele tatt om å skaffe meg en annen type.

Litt synd hvis alle skal skaffe seg en slik og tilslutt innse at den støver ned
 
Neste kapittel.

Min tilnærming er åpenbart merkelig, fordi på på Brewshop skjønner de ikke bæret av min tilnærming :p

Jeg har forklart at jeg vil ha en løsning hvor det er mulig å overføre ukarbonert øl til flaske. Svaret derfra er hevert, logisk nok, men dette er ikke noe jeg lærer av.

De mener jeg må ha mottrykksfyller med mulighet for å purge flaskene ellers er det ikke vits. Jeg skjønner forsåvidt logikken, men jeg har mulighet for å låne forskjellige mottrykksfyllere og vil derfor teste løsninger før jeg kjøper dette. At jeg av og til (i de fleste tilfeller) kan finne på å flaske ukarbonert øl, på en flaske uten å purge med co2 har jeg et avslappet forhold til. Sukkerbit og gjær bør fikse dette.

Likevel vil jeg som sagt ha trykkar. Jeg har bestemt meg for Apollo Snub Nose 30L, her følger med trykksett.

For å få ølet fra kar til flaske. Hva trenger jeg?

Regulator med SodaStream gjenger.

Kan jeg bruke samme flaske til å presse ut øl som jeg også kobler på en mottrykksfyller? F.eks. ved å bruke en y-splitt.

Kan jeg koble på en tappestav på ølslangen eller vil trykket være for høyt? Her må jeg sjekke hvilke overganger jeg trenger.


Siden laveste trykk på de medfølgende PRVene/ overtrykksventilene er 0,7 bar (10 psi), vil jeg trenge en overtrykks ventil. Antar denne gjør jobben.
Du får vel med 3 PRVer, opp til 2.4bar på det apollosettet.
Du kan bruke y-splitt.
Du trenger å få ut trykket under gjæring i større eller mindre grad. Dvs enten co2 ball lock med slange til syltetøyglass (blowoff, 0 bar) eller overtrykksventilen du nevner (for trykksetting).
Flasker du ukarbonert med sukker kobler du tappestaven til blowoffslangen.
 
Som nevnt bruker jeg også Apollo og er skålende fornøyd med den. Overfører alltid til fat og karbonerer tvungent der, skal jeg ha ølet på flaske bruket jeg Boel itap sin mottrykksfyller.

@Terjedd mener kanskje å koble tappestaven til øl-ut slangen? Om jeg har øl igjen i tanken etter fullt fat, kobler jeg bare av ballock til fat og dytter åpen slange ned i noen flasker, tilsetter et karboneringsdrops og korker. (Da skal det være lite trykk på tanken)
 
Det skal sies det delvis var et retorisk spørsmål fra min side - men samtidig er jeg ikke sikker på hvordan et slikt brudd ville arte seg - om den blir sprengt i fillebiter eller bare revner og lekker luft på ett sted.
Om den er fylt med kun gass så kan du anta at den blir sprengt i fillebiter om den går til brudd. Det er mye mer energi lagret i gass enn væske ved samme trykk og temperatur. Så fyll den helt opp med vann (eller øl om man vil være råflott ) før test.
 
Litt fristende å kjøpe denne https://brewshop.no/produkt/utstyr/...rew-bucket-brewmaster-edition-26l-ss-brewtech
og blir ferdig med å lure på hva man skal gjære i en gang for alle
Den kan man vel både meske og gjære i om man har lyst..
men det blir ikke med det første. Skal holde meg litt før jeg kjøper no nytt

Eneste problemet er at man ikke får no innsyn
Har den. Helt ok, men litt liten for 23-24 liters batcher. Er beregnet for 5 gallon. Plasten under bena blir fort ødelagt – og da skraper den den lett underlaget. Men det går an å 3D-printe nye.
 
Tilbake
Topp