Nytt gjæringskar?

Har sjekket litt rundt. Fermenter King 3G har en mindre åpning enn Allrounder og Apollo Snub Nose.

Det står i grunn mellom disse 2 om jeg kjøper nå. Litt usikker på om Apollo inkluderer alt jeg trenger men siden de skriver komplett antar jeg at jeg kun trenger co2 i tillegg. Enkeleste er vel å velge en SodaStream løsning. Får se hva Brewshop svarer på min forespørsel.


Jeg må vel ikke karbonere i tanken. Det er mulig jeg er uvitende, men antar det finnes en enkel og grei løsning å få ølet over i flasker uten å karbonere.

Hvorfor blir det diacetyl ved gjæring i kar og ikke fat?
Du trenger absolutt ikke karbonere i gjæringskaret. Det soleklart beste er å karbonere i fat om man først tar steget videre fra klassisk flaskekarbonering. Da er det superenkelt å tilføre CO2 etter vekt – det blir det 100 % riktig hver gang. Det krever en sodastreamregulator (og noen gassflasker, selvsagt) pluss en digital kjøkkenvekt. Det har de fleste fra før – eller så er det en glimrende julegave :) Laget en liten bloggpost om teknikken for et par uker siden. Den lille picnickranen er forresten genial, om den brukes riktig: https://www.holmentoppen.no/blogs/news/fat-karbonering-og-servering

Jeg gikk på en Black Week Fermzilla-smell for noen år siden. Klassisk bomkjøp – den står og samler støv i kjelleren. Sverger til vanlige plastbøtter med kran.
 
Sist redigert:
Jeg gikk på en Black Week Fermzilla-smell for noen år siden. Klassisk bomkjøp – den står og samler støv i kjelleren. Sverger til vanlige plastbøtter med kran.
Hmm, var dette den som kalles Conical med gjærsamler, eller en annen tank.

Hva er det som gjør at du foretrekker plastbøtter?
 
Jeg gikk på en Black Week Fermzilla-smell for noen år siden. Klassisk bomkjøp – den står og samler støv i kjelleren. Sverger til vanlige plastbøtter med kran.
Det er noe plastikk ræl disse Fermzillaene. Men til et par-tre typer øl er det topp. Liker å kunne tappe fra flyteball.
 
Jørgen O skrev:
Allrounderen er en av de bedre investeringene jeg har gjort.

Kold Brygg skrev:
Pga. Muligheten for oksygenfri cc og overføring som du nevner?
Korrekt.

Jørgen O skrev:
0,2 bar trykk helt på tampen, samtidig som du øker temperaturen, går helt fint. Trenger ikke høyere trykk.

Kold Brygg skrev:
Er dette ved overføring til flasker eller fat? Da må jeg muligens ha spunding valve om jeg går for Snubnose siden medfølgende er 0,7 1 og 2,4 bar.
Det er på tampen av gjæringen, for å sikre at det kun er CO2 i headspace. Skjønte ikke hva du mente, men etter at jeg har coldcrashet (med 0,1-0,2 bars trykk), overfører jeg til fat med flow stopper med spunding valve på gass ut. Dytter ølet over med gasstrykk som er bittelitt høyere.
 
Hmm, var dette den som kalles Conical med gjærsamler, eller en annen tank.

Hva er det som gjør at du foretrekker plastbøtter?
Har en 2. gen Fermzilla med gjærsamler. Massevis av skrukoblinger – med potensiale for mikrorganismer og lekkasjer. Gjærsamleren brakk rett av da jeg brukte litt makt på den.

Plastbøtter er velsignet enkle. Utstyrt med kran har de alle egenskapene jeg trenger: Lette å rengjøre, stor bunnflate, enkelt å overføre oksygenfritt til fat, enkelt å tappe til flasker, lett å få ut alt ølet ved tapping – og billige. Dessuten har du selv erfart at man kan gjære glimrende humleøl i dem. Når jeg ser alle disse anordningene som skal sikre O2-fri tilsetning av humle til diverse trykkbeholdere må jeg humre litt i bryggeskjegget. Verden vil bedras ;)

Trykkgjæring er heller ikke et et tema her på bruket. Skulle jeg bli overmannet av lyst til å trykkgjære, har jeg 8-10 fat til disposisjon. Men det kommer neppe til å skje.
 
Har en 2. gen Fermzilla med gjærsamler. Massevis av skrukoblinger – med potensiale for mikrorganismer og lekkasjer. Gjærsamleren brakk rett av da jeg brukte litt makt på den.

Plastbøtter er velsignet enkle. Utstyrt med kran har de alle egenskapene jeg trenger: Lette å rengjøre, stor bunnflate, enkelt å overføre oksygenfritt til fat, enkelt å tappe til flasker, lett å få ut alt ølet ved tapping – og billige. Dessuten har du selv erfart at man kan gjære glimrende humleøl i dem. Når jeg ser alle disse anordningene som skal sikre O2-fri tilsetning av humle til diverse trykkbeholdere må jeg humre litt i bryggeskjegget. Verden vil bedras ;)

Trykkgjæring er heller ikke et et tema her på bruket. Skulle jeg bli overmannet av lyst til å trykkgjære, har jeg 8-10 fat til disposisjon. Men det kommer neppe til å skje.
En Allrounder er mye enklere enn de med kopp og koblinger i bunnen.

Jeg trykkgjærer ikke, men ville aldri ha gått tilbake til en vanlig gjæringsbøtte. Som nevnt tidligere i tråden, setter jeg umåtelig pris på muligheten for å kunne cold crashe og deretter overføre til fat helt luftfritt.
 
Har en 2. gen Fermzilla med gjærsamler. Massevis av skrukoblinger – med potensiale for mikrorganismer og lekkasjer. Gjærsamleren brakk rett av da jeg brukte litt makt på den.

Plastbøtter er velsignet enkle. Utstyrt med kran har de alle egenskapene jeg trenger: Lette å rengjøre, stor bunnflate, enkelt å overføre oksygenfritt til fat, enkelt å tappe til flasker, lett å få ut alt ølet ved tapping – og billige. Dessuten har du selv erfart at man kan gjære glimrende humleøl i dem. Når jeg ser alle disse anordningene som skal sikre O2-fri tilsetning av humle til diverse trykkbeholdere må jeg humre litt i bryggeskjegget. Verden vil bedras ;)

Trykkgjæring er heller ikke et et tema her på bruket. Skulle jeg bli overmannet av lyst til å trykkgjære, har jeg 8-10 fat til disposisjon. Men det kommer neppe til å skje.
Jeg er så enig med deg at det nesten gjør vondt å være litt uenig:). Men jeg har faktisk opplevd overgangen til Flat Bottom som en klar forbedring. Det hender jeg brygger halve batcher som jeg gjærer i ei Jula-bøtte, og da savner jeg FB'en. Det er særlig det å kunne følge bedre med på utviklinga fordi du har fullt innsyn som er fint. Jeg sitter ikke og stirrer fascinert på gjæring minutt for minutt, men ser på begynnende skumdannelse og -oppbygging - og ditto når gjæringa avtar. ("The Rise and Fall of the Kraüsen" - spennende greier:).)

Og så synes jeg reingjøringa er vesentlig lettere.

Men dette er subjektivt, og ikke egentlig viktig. Så for all del; fortsett med bøttene:).
 
En Allrounder er mye enklere enn de med kopp og koblinger i bunnen.

Jeg trykkgjærer ikke, men ville aldri ha gått tilbake til en vanlig gjæringsbøtte. Som nevnt tidligere i tråden, setter jeg umåtelig pris på muligheten for å kunne cold crashe og deretter overføre til fat helt luftfritt.
Men hvor viktig er cold crashing? Har det noe å si for smaken på ølet, eller er det reint kosmetisk; altså for å få litt klarere øl? Og burde det ikke kombineres med klarning med gelatin?

Jeg spør fordi jeg er åpen for å prøve noe nytt. Og hvis skulle være dette som utgjør forskjellen på ølet ditt og mitt, er det helt klart verd bryderiet:).
 
En Allrounder er mye enklere enn de med kopp og koblinger i bunnen.

Jeg trykkgjærer ikke, men ville aldri ha gått tilbake til en vanlig gjæringsbøtte. Som nevnt tidligere i tråden, setter jeg umåtelig pris på muligheten for å kunne cold crashe og deretter overføre til fat helt luftfritt.
Ja, Cold Crashing er etter min mening den ene lille teknikken der Pet har et overtak. De (få) gangene jeg kaldkræsjer bruker jeg det gamle ”pose med CO2 tredd på en slange”-trikset. Det fungerer godt, men er ikke så elegant, selvsagt. Å overføre til fat luftfritt er superenkelt med en vanlig bøtte – så der mener jeg det er uavgjort.
 
Men hvor viktig er cold crashing? Har det noe å si for smaken på ølet, eller er det reint kosmetisk; altså for å få litt klarere øl? Og burde det ikke kombineres med klarning med gelatin?

Jeg spør fordi jeg er åpen for å prøve noe nytt. Og hvis skulle være dette som utgjør forskjellen på ølet ditt og mitt, er det helt klart verd bryderiet:).
Det er faktisk et poeng når du skal overføre til fat. Ballock-passasjen er trang – og det skal ikke mye trub/humlepartikler til før det tetter seg. Ellers er det vel mest kosmetisk, tror jeg.
 
Jeg er så enig med deg at det nesten gjør vondt å være litt uenig:). Men jeg har faktisk opplevd overgangen til Flat Bottom som en klar forbedring. Det hender jeg brygger halve batcher som jeg gjærer i ei Jula-bøtte, og da savner jeg FB'en. Det er særlig det å kunne følge bedre med på utviklinga fordi du har fullt innsyn som er fint. Jeg sitter ikke og stirrer fascinert på gjæring minutt for minutt, men ser på begynnende skumdannelse og -oppbygging - og ditto når gjæringa avtar. ("The Rise and Fall of the Kraüsen" - spennende greier:).)

Og så synes jeg reingjøringa er vesentlig lettere.

Men dette er subjektivt, og ikke egentlig viktig. Så for all del; fortsett med bøttene:).
Du ser da krausen gjennom Jula- og Europrisbøttene? Skimter, i hvert fall? Måtte ta en kikk på en Europrisbøtte forrige dagen, da jeg ikke hørte noe aktivitet etter et døgns lag-fase. Og ganske riktig – det var synlig krausen. I godt lys, men uten briller.
 
Men hvor viktig er cold crashing? Har det noe å si for smaken på ølet, eller er det reint kosmetisk; altså for å få litt klarere øl? Og burde det ikke kombineres med klarning med gelatin?

Jeg spør fordi jeg er åpen for å prøve noe nytt. Og hvis skulle være dette som utgjør forskjellen på ølet ditt og mitt, er det helt klart verd bryderiet:).
Jeg liker å bli kvitt mest mulig sedimenter fra ølet før jeg fater. Ikke minst hvis jeg har tørrhumlet ølet, er det en stor fordel å bli kvitt humlerester før fating.

(Om man ønsker å klarne med gelatin, kan det tilsettes bortimot luftfritt ved å koke vannet, og tilsette via en sprøyte i ball lock på enten gass ut eller inn.)
 
Jeg gikk over til trykkgjæring i bryggerifat for noen år siden og har aldri sett meg tilbake...
Har nok misjonert for dette før men gjentar det gjerne :)

30 liters bryggerifat i stål kan man ved å følge med litt på Finn få veldig billige. Spesielt på østlandet og i Rogaland ser det ut som. Litt dårligere tilgang i nord.
Disse stålfatene er nærmest skuddsikre og jeg ser for meg at om jeg ikke skyter dem med for grovt kaliber kommer de til å overleve både meg og mine arvinger.
Vasker dem ved å fylle dem med varmtvann og PBW eller alternativ fra Felleskjøpet.
Det fine med disse er at ved å fjerne stigerøret passer 2" triclamputstyr på dem. Jeg har brukt et par hjemmemekkede løsninger men bruker nå kun denne:
Flyteballer som selges til diverse systemer er for store for åpningen i fatene så jeg bruker disse:
Det var noen som solgte slike cask widger i Norge men finner dem ikke igjen.

I det siste har jeg kuttet ut "vanlig" trykkgjæring med Spundingventil og gått over til å bare feste en hurtigkobling med en slangebit til gass-ut koblingen på lokket og sette denne ned i ei flaske med vann som gjærlås. Når SG er i området 1.015-16 (på øl som forventes å stanse på 1-010) tar jeg den bare av og trykk bygges opp og ølet karboneres. Dette er også tiden for å tilsette eventuell tørrhumle.
Så når ølet er ferdiggjæret er det bare å kjøle ned fatet og servere rett fra det som en Unitank.

Jeg har vært superfornøyd med denne metoden og fordelene for meg oppveier ulempene som er:
-Mister muligheten til å høste og gjenbruke gjær
-Hvis ølet skal tas av tørrhumlen må det overføres til nytt fat (jeg gjør bare denne overføringen hvis jeg trenger fastet til ny gjæring før det er tomt)
-Fatene har litt liten åpning og man ser ikke mye av det som er inni dem så man må stole på sine vaskemidler og metoder
-Tre komponenter (Gammelt bryggerifat, Balllockadapter og Cask widge) må skaffes til veie, bare en er hyllevare i Norge om en ikke kjøper nye, dyre fat.
-Sammenlagtprisen kan kanskje komme ut litt høyere enn alternativer i PET litt avhaengig av hva man må ut med for fat men levetiden vil være vesentlig lengre.
 
Du ser da krausen gjennom Jula- og Europrisbøttene? Skimter, i hvert fall? Måtte ta en kikk på en Europrisbøtte forrige dagen, da jeg ikke hørte noe aktivitet etter et døgns lag-fase. Og ganske riktig – det var synlig krausen. I godt lys, men uten briller.
Jada, jeg klarer det uten briller, jeg også:). Måtte sjekke her om dagen, da den halve batchen med Høst-/Vinterøl som står i Julabøtte i kjelleren var treig i starten. Jeg kunne skimte noe hvitt som så vidt hadde begynt å bygge seg opp. Men opplevelsen var mye ... fattigere;)?
 
Vil bare nevne, om noen har gått glipp av det, at med de fleste PET karene til kegland, kan man kjøpe kun ny tank til hyggelig pris, spesielt nå under black week :)

 
Sist redigert:
Vil bare nevne, om noen har gått glipp av det, at med de fleste PET karene til kegland, kan man kjøpe kun ny tank til hyggelig pris, spesielt når under black week :)

Godt tips! Før eller senere må de vel fornyes.
 
Jada, jeg klarer det uten briller, jeg også:). Måtte sjekke her om dagen, da den halve batchen med Høst-/Vinterøl som står i Julabøtte i kjelleren var treig i starten. Jeg kunne skimte noe hvitt som så vidt hadde begynt å bygge seg opp. Men opplevelsen var mye ... fattigere;)?

med en godt lykt får du overraskende godt innsyn

Første problemet jeg hadde med disse tankene var at jeg syntes de var så uhorvelig stygge som alt annet som kommer derifra
og var usikker på om dette var noe jeg ville ha i hjemmet
 
snub.jpg
Jeg har en Apollo Snubnose. Den er veldig lik Fermzilla Allround, men har konisk bunn og thermowellrør en kan putte temp.sensor ned i.
Gjærer ikke under trykk, men nyter fordelene av "O2-fri" overførsel, null gris og mulighetene for CC, jeg har et lite filter på silikonslangen så jeg får minimalt eller ingen sedimenter over til fat, flow-stopper på fatet gjør også at en egentlig ikke trenger å følge med under overføringen.. Jeg mater på litt CO2 på PET tanken når det begynner å gå sent med overføringen, bruker veldig lite gass på overførselen.
Ser ingen fordeler med kran på gjæringskar om en da ikke skal flaske direkte..
 
Tilbake
Topp