Bore hull i kjøleskap

Det er vel et dreneringshull for kondensvann bak i skapet.
Der er det vel ikke kjølerør?
 
Hvorfor må du bore på baksiden da? Ikke siden eller under? Hvor skal slangen gå da?
Om du hører med produsenten eller teknikere på sjappa der du kjøpte skapet så har de god peil.
Sjekka det skapet du har, uten at jeg er 100% sikker på at modellnummeret er det samme, og der er kjølinga kun på baksiden.

Men hvis du MÅ ha slangen ut bak så har Jølle løsningen for deg.
 
jølle skrev:
Det er vel et dreneringshull for kondensvann bak i skapet.
Der er det vel ikke kjølerør?

Hei,

Det er et dreneringshull mot bunnen av skapet, med en plugg som var limt fast med superlim virka det som (se bilde).

Prøvde å fjerne pluggen, men den satt bom fast. Bare å finne frem hullsag og bore ut hele pluggen?

Ulempen med å ha hullet så langt nede er at en stor del av ølslangen blir liggende utenfor kjøleskapet, i motsetning til om hullet hadde vært helt oppe ved toppen av kjøleskapet..
 

Vedlegg

  • drenering.JPG
    1,7 MB · Sett: 545
Dan Simen skrev:
Hvorfor må du bore på baksiden da? Ikke siden eller under? Hvor skal slangen gå da?
Om du hører med produsenten eller teknikere på sjappa der du kjøpte skapet så har de god peil.
Sjekka det skapet du har, uten at jeg er 100% sikker på at modellnummeret er det samme, og der er kjølinga kun på baksiden.

Men hvis du MÅ ha slangen ut bak så har Jølle løsningen for deg.

Jeg har en høy benkeplate/bardisk som følger den ene kjøkkenveggen med noen skap under, og med plass til 2 benkekjøleskap på enden. Greia er at det er ei glipe på ca 25 cm mellom toppen av kjøleskapet og benkeplata. Jeg tenkte derfor at det beste ville være å bore hull på baksiden av kjøleskapet, og la ølslangene følge veggen inni et eller annet rør. Ølslangene går så gjennom ei lita glipe mellom benkeplata og veggen, gjennom en base av tre som jeg har tenkt å lage, og opp i et tappetårn som monteres fast i basen.
 
Hold deg unna bakveggen, bor heller hull i toppen på kjøleskapen og før slangen videre derifra. Husk at det blir ganske varmt bak kjøleskapet, så å ha ølslangen opp langs baksida ikkje er ideelt.

EDIT: tror forresten eg ikkje heilt skjønte korleis det såg ut hos deg. har du bilder av der skapet skal stå?
 
Torvald skrev:
Hold deg unna bakveggen, bor heller hull i toppen på kjøleskapen og før slangen videre derifra. Husk at det blir ganske varmt bak kjøleskapet, så å ha ølslangen opp langs baksida ikkje er ideelt.

EDIT: tror forresten eg ikkje heilt skjønte korleis det såg ut hos deg. har du bilder av der skapet skal stå?

Hei Torvald,

Her er bilde av der skapet skal stå (har tenkt å skaffe et til ved siden av også, som skal brukes som gjæringsskap).

Jeg tenker altså å lage et tappetårn oppå benkeplata ved å lage en eller annen slags base, ønsker ikke å lage hull i benkeplata. Som du ser vil det bli litt rart med hull på toppen av kjøleskapet med synlige slanger.
 

Vedlegg

  • kjøleskap.JPG
    kjøleskap.JPG
    1,6 MB · Sett: 615
Ok, da skjønner eg. Kva med å lage ei kasse/tårn oppå kjøleskapet som passer perfekt mellom kjøleskap og benk, og går kant i kant med benkeplata. bore hol i toppen av kjøleskapet og sette kranene øverst i kassa rett under benkeplata. Da beholder du benkeplata heil, du slipp å bore i bakveggen av kjøleskapet, du får betre kjøling på ølslange og du får ei heil ledig benkeplate til å ha alle glassa dine på rekke å rad ;D.

EDIT: Det andre kjøleskapet kan du jo også bore hol i toppen på, og la slangene gå direkte til to clamp on handpumper festa til benkeplata over  ;)
 
Jeg ville lagt inn ei benkeplate med full dybde oppå de to kjøleskapa og satt tårnet oppå og gjennom den. Så blir steinplata ei hylle. Kan bli tøfft det, men du må være litt handy.

For all del ikke bruk hullboret på bakveggen!
Om du vil gjøre som du beskriver så kan du fortsatt bore hull i taket og føre slangen ut på undersida av dekselet av plast som ligger oppå isolasjonen. Ta av plata på toppen og se..
 
Skjønner at du synes det blir langt strekk utenfor skapet.
Borrer du hull helt i bakkant i toppen av skapet, kan du føre slsngene videre derfra og opp til benkeplata.
Jeg ville også lagt på en benkeplate som går på toppen av begge skapene.
Da kan du "snike" ut slangene mellom topp plata på kjøleskapet og benkeplata på toppen.
Du kan jo også kle slangene med rørisolajon for en delen som er utenfor skapet.

Men som nevnt, ikke hullbor i bakveggen.
 
Lag hull der beinet til steinbenken går også kjører du benkeplata over begge skapene, tappekran i toppen - foran steinhylla.
 

Vedlegg

  • kjøleskap.JPG
    64,2 KB · Sett: 413
jølle skrev:
Skjønner at du synes det blir langt strekk utenfor skapet.
Borrer du hull helt i bakkant i toppen av skapet, kan du føre slsngene videre derfra og opp til benkeplata.
Jeg ville også lagt på en benkeplate som går på toppen av begge skapene.
Da kan du "snike" ut slangene mellom topp plata på kjøleskapet og benkeplata på toppen.
Du kan jo også kle slangene med rørisolajon for en delen som er utenfor skapet.

Men som nevnt, ikke hullbor i bakveggen.

Jeg skrudde av toppen på kjøleskapet. Det ser ut til at det går fint å bore hull under toppen, og la ølslangene følge undersiden av toppen og ut i bakkant av kjøleskapet.

Hvor får jeg tak i rørisolasjon (i Oslo)?
 
1715b464-d0e2-996f.jpg


Clas ohlson
 
Tilbake
Topp