Bramling Cross + Willamette = ?

Finn Berger

Moderator
Brygger denne bitteren i dag:

Til 25 liter, OG 1.044, FG 1.014, IBU 32, meske på 69 grader. Pitche på 18, gjære på 20.
Malt
3 kg Maris Otter
0,55 kg Lys münchenermalt
0,55 kg Victory
0,27 kg Dark crystal 275
0,17 kg Carabrown
Humle
22 gr Magnum ved 60
10 gr Fuggles ved 20
105gr East Kent Golding ved 20
15 gr Fuggles ved 10
20 gr East Kent Golding ved 10
15 gr Fuggles ved 0
20gr East Kent Golding ved 0
Gjær
WLP 028

Jeg har brukt Bramling Cross der tidligere, og har litt lyst til å prøve igjen. Eller rettere sagt, jeg kan tenke meg å erstatte EKG i oppskriften over med BX. Og siden det er slutt på Fuggles'en, bruker jeg Willamette; det skulle vel dra i riktig retning, i alle fall. Noen som synes det høres ut som en god ide? Eller er det en dårlig idé? (Jeg kommer antakelig til å gjøre det uansett, men ... :).)
 
Vet ikke, men tror Willamette er mer som EKG, floral. Går sikkert greit, kanskje litt "rundere" enn Fuggles?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Willamette er jo en etterkommer etter Fuggles, og jeg trodde den lignet en del - men ikke helt. Jeg har ikke særlig erfaring med den, har bare brukt en halv pose i en annen sammenheng, sammen med andre. En skal jo bruke ei humle alene, helst, for å lære den å kjenne. Men nå lærer jeg i alle fall hvordan denne kombinasjonen fungerer. Humla er veid opp, og står i glass og venter på tur. Brygget er nettopp kommet i kok:).
 
D
Brygger denne bitteren i dag:

Til 25 liter, OG 1.044, FG 1.014, IBU 32, meske på 69 grader. Pitche på 18, gjære på 20.
Malt
3 kg Maris Otter
0,55 kg Lys münchenermalt
0,55 kg Victory
0,27 kg Dark crystal 275
0,17 kg Carabrown
Humle
22 gr Magnum ved 60
10 gr Fuggles ved 20
105gr East Kent Golding ved 20
15 gr Fuggles ved 10
20 gr East Kent Golding ved 10
15 gr Fuggles ved 0
20gr East Kent Golding ved 0
Gjær
WLP 028

Jeg har brukt Bramling Cross der tidligere, og har litt lyst til å prøve igjen. Eller rettere sagt, jeg kan tenke meg å erstatte EKG i oppskriften over med BX. Og siden det er slutt på Fuggles'en, bruker jeg Willamette; det skulle vel dra i riktig retning, i alle fall. Noen som synes det høres ut som en god ide? Eller er det en dårlig idé? (Jeg kommer antakelig til å gjøre det uansett, men ... :).)

Dumt spørsmål Finn. Det står 105g EKG ved 20minutter. Stemmer det, er det så mye eller har det sneket seg inn ett tegn for mye?
 
Interessant. Jeg har ikke så mye å bidra med, men vil gjerne høre mer om hvordan det går etterhvert. :)
 
Og siden jeg tenkte "stjele" oppskriften din, hvor mange gram skulle det være? Antar 15, siden du jevnt over ligger høyere med EKG en Fuggles i alle trinn.
Det stemmer. Jeg tror jeg traff en fin balanse der, mellom EKG og Fuggles. Blandingen er jo klassisk, og det er ikke uten grunn, skjønner jeg etter hvert. Den er "gulvet" i engelsk øl, og det blir veldig godt når man bruker den.

Men så er det moro å eksperimentere litt, da. Bramling Cross er ei humle som er blitt en liten utfordring for meg; jeg vil gjerne finne ut av den.


Interessant. Jeg har ikke så mye å bidra med, men vil gjerne høre mer om hvordan det går etterhvert. :)

Will do:).
 
Tilbake
Topp