Bråstopp på gjæring

Vi har alle vært nybegynnere:). Så du skal få et lite sukkerkurs for bryggere...I]

Tusen takk.

Den største nedturen med dette forumet er at jeg stadig vekk får påvist alt jeg ikke kan.

Den største oppturen med dette forumet er at jeg anser hver dag hvor jeg legger meg litt mer kunnskapsrik enn jeg stod opp, som en en god dag. Og dette forumet gir meg mange gode dager. Som f.eks. idag.[emoji4]

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk
 
Nå var jeg akkurat nede og tok en prøve av den NEIPAen jeg satte for tre dager sida. Den er nede på 1.022, fra 1.057, og det er jo greit. Men: Den har stoppa opp.

OK, det er ikke noe nytt, og jeg tror jo at den kommer i gang igjen denne gangen, også. Jeg setter den litt varmere, og rister litt på den fra tid til annen. Det ligger ei tjukk matte av gjær på overflata.

Gjæren er Imperials A38 Juicy, som skal være den samme som Wyeasts 1318 London Ale III. Den skal visstnok ha veldig dårlig appetitt på maltotriose, og det passer med all erfaring, så det er sikkert riktig; den gir noen prosent dårligere utgjæring enn f.eks. wlp 013 eller 028/Imperial A31.

Så det er ikke steget over til å ete maltotriose som stopper den; den klarer ikke all maltosen - eller den må ta seg en pause. Det er noen gjærtyper som har det med det. Har andre hatt samme erfaring med denne gjæren?

Som sagt; jeg har ikke angst for at at jeg ikke skal komme ned på en fornuftig FG. Jeg vil gjette at 1.015/14, og dermed 73-75% utgjæring, er en rimelig forventning. (Jeg har meska på 68 grader.)
 
Nå var jeg akkurat nede og tok en prøve av den NEIPAen jeg satte for tre dager sida. Den er nede på 1.022, fra 1.057, og det er jo greit. Men: Den har stoppa opp.
På slike øl kan panikken fort bre seg. For man har jo et humleskjema å forholde seg til.. men det er vel det vanlige trikset, flytt den til et varmere rom. 60% utgjæring er jo selvfølgelig alt for lite. Så er det jo litt fint å se at det kan selv skje den beste det her. :)
 
På slike øl kan panikken fort bre seg. For man har jo et humleskjema å forholde seg til.. men det er vel det vanlige trikset, flytt den til et varmere rom. 60% utgjæring er jo selvfølgelig alt for lite. Så er det jo litt fint å se at det kan selv skje den beste det her. :)

hehe - gjæren er demokrat:p. Og så kan det hende den er småsur fordi jeg lar den ha det litt kjølig; jeg lar den jobbe på 16-17 grader. Men det har gått helt greit før i verden.

Jeg har 150 gram humler som venter på å komme ut og fly. Jeg er litt usikker: Enten deler jeg dem i to grupper; 50 gram nå, og resten når gjæringa er nesten over, eller jeg venter med alt til da.

Vi får se. Nå er det ned og flytte dunker. Jeg har en weissbier som ikke klatrer lenger enn til 14 etter to dager i kjelleren, og den skal nok få emigrere til litt varmere trakter.
 
Tilsett all humla og få den over på fat med lavt trykk etter tre dager. Du kan alltids fylle den på flasker og ha naturlig karbonering siden...
 
Tilsett all humla og få den over på fat med lavt trykk etter tre dager. Du kan alltids fylle den på flasker og ha naturlig karbonering siden...

Ved hjelp av litt varme og vennlig pleie, og noen gode råd ("Skjerp deg, ellers havner du i dass"), tikker og går brygget igjen. Da følger jeg den opprinnelige planen og hiver alt oppi om en dag eller to, hvis gjæren fortsetter å oppføre seg fornuftig. Så skal den få noen dager til. Sjøl om det ikke trengs mer enn to-tre dager med humla i, ser jeg ikke at noen dager ekstra er negativt, i alle fall når jeg ikke har av de mest ekstreme mengdene.

Hvorfor skulle jeg få den over på fat med lavt trykk? Jeg kan faktisk gjøre det - har en allrounder stående - men trenger en begrunnelse:).
 
Hvorfor skulle jeg få den over på fat med lavt trykk? Jeg kan faktisk gjøre det - har en allrounder stående - men trenger en begrunnelse:).
Dersom du er redd den har noen poeng igjen, trenger du ikke kjøre høyt trykk allerede nå.
Dersom du skal naturlig karbonere den, er det vanskeligere å beregne et fatkarbonert øl som har noe CO2
Det er vel få fordeler med å avslutte gjæringen under trykk annet enn at du kan spare litt tid og CO2
Du kan alltids øke CO2 siden... ingen hast
... eller du kan dr... i det :)
 
Dersom du er redd den har noen poeng igjen, trenger du ikke kjøre høyt trykk allerede nå.
Dersom du skal naturlig karbonere den, er det vanskeligere å beregne et fatkarbonert øl som har noe CO2
Det er vel få fordeler med å avslutte gjæringen under trykk annet enn at du kan spare litt tid og CO2
Du kan alltids øke CO2 siden... ingen hast
... eller du kan dr... i det :)

Holder meg til KISS, jeg - er i grunnen skreddersydd for meg;).
 
Ettersom jeg antar at alle har sittet svært langt ute på stolen i åndeløs spenning over hvordan det går med vår stout. Oppdatering følger. Ingen tiltak fungerte. Men seks dråper Amigase satte i gang gjæring. Det var 15. oktober. Fortsatt jobber den seg nedover. Ved tilsetting var OG 1.023 (Tilt). Nå, over tre uker senere driver den og tvinger seg ned fra 1.008 til 1.007. Er på 29. dagen i gjæringskaret nå... håper på flasking snart, og svært spent på hva dette blir til slutt...
 
Ettersom jeg antar at alle har sittet svært langt ute på stolen i åndeløs spenning over hvordan det går med vår stout. Oppdatering følger. Ingen tiltak fungerte. Men seks dråper Amigase satte i gang gjæring. Det var 15. oktober. Fortsatt jobber den seg nedover. Ved tilsetting var OG 1.023 (Tilt). Nå, over tre uker senere driver den og tvinger seg ned fra 1.008 til 1.007. Er på 29. dagen i gjæringskaret nå... håper på flasking snart, og svært spent på hva dette blir til slutt...
Det blir sterkt, ihvertfall. :D
 
Lite innspill uten at jeg vet om det er tilfelle akkurat her. Har opplevd samme type gjæringsprosess, altså rask start og høy FG, ved massiv overpitch. Brukte da hele gjærkaka. Vet ikke hvor mye gjær som er brukt her?

Sent fra min SM-N970F via Tapatalk
 
Lite innspill uten at jeg vet om det er tilfelle akkurat her. Har opplevd samme type gjæringsprosess, altså rask start og høy FG, ved massiv overpitch. Brukte da hele gjærkaka. Vet ikke hvor mye gjær som er brukt her?

Sent fra min SM-N970F via Tapatalk

Kan ligne veldig: Rask start. Ellevill fart. Bråstopp. Brukte hele gjærkaka fra brygget før. Men sistnevnte har jeg gjort flere ganger, og har aldri opplevd nettopp dette forløpet.
 
Kan ligne veldig: Rask start. Ellevill fart. Bråstopp. Brukte hele gjærkaka fra brygget før. Men sistnevnte har jeg gjort flere ganger, og har aldri opplevd nettopp dette forløpet.
Ok. Som sagt har jeg opplevd dette selv, og derfor sluttet med bruk av hele gjærkaka. Tror lav utgjæring er en av de konsekvensene som er beskrevet i teorien angående overpitch. Jeg fikk også veldig dårlig skumstabilitet ved overpitch. Dette mener jeg også stemmer med teorien.

Sent fra min SM-N970F via Tapatalk
 
Ok. Som sagt har jeg opplevd dette selv, og derfor sluttet med bruk av hele gjærkaka. Tror lav utgjæring er en av de konsekvensene som er beskrevet i teorien angående overpitch. Jeg fikk også veldig dårlig skumstabilitet ved overpitch. Dette mener jeg også stemmer med teorien.

Sent fra min SM-N970F via Tapatalk

Hvor mye bruker du av gjærkaka da?
 
Hvor mye bruker du av gjærkaka da?
Bruker mengde ut fra kalkulator. Som regel er det nok med 2-4 dl slurry. Hele gjærkaka er jo massiv overpitch. Generelt skal det vel mye til for å bruke for mye gjær, sånn at det gir problemer.

Mulig tilstanden på gjæren i utgangspunktet også har noe å si.
 
Tilbake
Topp