Bratberg med dårlig gjennomstrømming

Hei.
Vi har på di siste bryggene slete med og få gjennomstrømming igjenom maltsengen, som igjen resulterer i uklar vørter og lang tid på å øke temperaturen i mesk.
Har ikkje fått målt gjennomstrømming men det er så vidt det siger igjennom.
Malten ble først malt opp på 1,7mm med 300rpm. Masse malt gjekk igjennom umalt. Kjørte igjennom for andre gang. Visuelt såg det passe knust ut.
Andre gangen kjørte jeg 1,5mm og tilnermet handsveiv hastighet.

Det som er merkligt er at maltsengen ikkje er særlig kompakt når en prøver og løfte fint på den. Men det er alikevell ikkje gjennomstrømming.
For og få gjennomstrømming er jeg nødt til og skrape helt nede i silbunnen.
Er det flere som opplever dette problemet på Bratberg?
Virker nesten som at silbunnen er for finmasket?!
 
Hadde vel tilvarende opplevelse i starten, men erfarte at med litt røring i bunnen av maltsengen etter de første minuttene renner det godt gjennom.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok.
Sirkulerer du manuelt eller ved bruk av pumpe?
Problemet er mest sansynligt vist at silbunnen har for små/få hål då rett og slett at di tetter seg?
 
Sirkulerer med pumpe fra bryggmaker nå, etter at originalen tok kvelden.
Har også hatt flere gode bryggeopplevelser med sirkulering med øse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du har vel ikke mindre hull i ditt silkar enn vi andre brattbergbryggere?
Forklaringen er nok heller i kverningen av malten, eller manglende røring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei di er nok like. Har jo forsåvidt måttet røre/skrapt ganske mye uten at det har hjelp noe mer en akuratt når ein holder på. Vi har ganske bra meskeeffektivitet så det skulle vel kunne gå an og knuse enda grovere. Sjøl om eg føler der er ganske så grovt og mye hele korn.

Hvor stor sirkulasjon igjennom maltsenga har du sånn ca kjell?
 
Endeligt gjekk brygginga etter planen! Endte opp med med og kverne kornet på 1,7mm på mølla vår. 8kg totalt i Bratbergen fin sirkulasjon og det var ingen problem å øke tempen opp til neste steg. Klar og fin vørter sirkulert av solarpumpe.
Brygge effektivitet på 74% og Meske effektivitet på 82% :biersmile:
 
Tilbake
Topp