Bredes Bryggeribilder

Brede

Norbrygg-medlem
Hei igjenn!
Nå har jeg fått bygget ferdig bryggeriet mitt og laget min første all grain :)
 

Vedlegg

  • Bygging av kjele.jpg
    Bygging av kjele.jpg
    301,4 KB · Sett: 2.537
  • Pumpe.jpg
    Pumpe.jpg
    459,1 KB · Sett: 2.510
  • Innerkjele.jpg
    Innerkjele.jpg
    363,9 KB · Sett: 2.502
  • SSR 3 fase.jpg
    SSR 3 fase.jpg
    540,7 KB · Sett: 2.500
  • Pid og ølslange.jpg
    Pid og ølslange.jpg
    242,3 KB · Sett: 2.490
Flere bilder :)
 

Vedlegg

  • Gjæringsbøtte.jpg
    Gjæringsbøtte.jpg
    259,6 KB · Sett: 2.332
  • Ferdig spi.jpg
    Ferdig spi.jpg
    652,4 KB · Sett: 2.345
  • Ferdig spi.jpg
    Ferdig spi.jpg
    652,4 KB · Sett: 2.373
  • Fosforsyre og kobber.jpg
    Fosforsyre og kobber.jpg
    516,9 KB · Sett: 2.373
  • Mesking 1.jpg
    Mesking 1.jpg
    356,9 KB · Sett: 2.389
  • Varme elemntet (2).jpg
    Varme elemntet (2).jpg
    333 KB · Sett: 2.387
  • strømstyring.jpg
    strømstyring.jpg
    270,5 KB · Sett: 2.385
Siste bilder

Bryggingen gikk hel fint frem til jeg skulle skylle. Da kolapset heisanordningen jeg skulle bruke for å heise innerkjelen ut av ytterkjelen.
Fikk det til til slutt.
Neste >:D var da jeg skulle tømme vørteren over i gjæringspannet. alt var tett av hulme. Måtte koble på 1" slange på utgangen til pumpen for å få vørteren ut. Gjærer i murerbøtte og vannbad med akvarievarmer og ut100 for å kontrollere tempen. Gjæringen startet etter 15 timer og gjærer nå fint på 18 °C.

Håper det blir en fin Stout ;D
 

Vedlegg

  • WAF gjærlås.jpg
    WAF gjærlås.jpg
    198,1 KB · Sett: 2.618
Det ser bra ut! Artig WAF-approved gjærlås du har der, hva har du puttet oppi? Ser ut som bomullsdotter og noe svart, men kan ikke helt tyde det. ;D

Ellers så ser jeg at du bruker en vaskmaskinpumpe, er du sikker på at den er egnet til å pumpe varm vørter? Da tenker jeg på materialvalg i pumpen. Visse plastsorter kan gi fra seg litt ubehagelige stoffer ved høyere temperaturer, samtidig som at pumper som har et pumpemekanisme i bronse kan slippe små metallbiter. Jeg har ikke noe erfaring med slike pumper selv, men har ofte lest om dem på utenlandske hjemmebryggerfora hvor man reagerer varsomt på bruken av dem.
 
Hei!
WAF gjærlåsen er bomull i bunnen aktivt kull i middten og bomull på toppen.
Pumpen er kun av PP (polypropylene) og det er næringsmiddelgodkjent til 120 °C og rustfritt stål. så tror det skal gå greit. Er en universalpumpe til vaskemaskin og oppvaskmaskin kjøpt fra Elomek.no
 
Takk for bildene, er i gang med egete utstyr, morsomt og interresant og se på andres løsninger :yes:

Kan jeg spørre på ca. prisen på pumpa du har benyttet?
Jens
 
Pumpa kom på ca 570 levert på døren. Eneste aberet er at du må ha tykke slanger. Jeg bruker 1"innerdiameter og slangeklemme. Det er riller på utsiden av stussen og fester godt med slangeklemme. Jeg kjøpte mine slanger på Tess
 
Vet ikke Men heter ølslange på Tess  varenr. 11016-16 tåler 85 grader og inntil 130 grader inntil 30min. tåler 12 bar. Svindyre koster 465 pr m + mva fikk 25 % rabatt og omtrent 2 meter for prisen av 1 ;D
 

Vedlegg

  • SL370098_0400.JPG
    SL370098_0400.JPG
    1,8 MB · Sett: 2.263
Tar frem  denne igjenn. ::)
Ser mange bruker Ber brew 30 og dette er i samme gaten bare større og bedre, kanskje noen får litt tips :idea:
 
Hei,
Jeg er i gang med å bygge noe lignende! Hva ligger du på i effektivitet med et sånt system?

Henter litt inspirasjon fra speidel, men klarer ikke helt å skjønne hvorfor braumeistern pumper vørteren opp isdete for å gjøre det på den måten du gjør. Vet du?
 
Ligger rund 80 % på øl med OG rundt 1050 75% på større og opp til 85% på lette øl.
Veldig godt fornøyd med utstyret og har fungert helt problemfitt på 15 brygg.
Hvorfor speidelen pumper motsatt vei er vel litt pga av systemet slik at elementene aldri kan bli tørre.
Jeg justerer sirkulasjonen slik at det ikke blir for stor forskjell mellom nivået på inner og ytterkjel. Slipper jeg helt opp på sirkulasjonen, blir det for mye vørter i innerkjelen og elementene blir svidd.

Det som er viktigst når du skal lage et sånt system er at innerkjelen nesten er like vid som ytterkjelen, slik at du får mye vørter sammen med malten og får jevn temperatur. Tror jeg har 50cm Ø på yttrkjelen og 49cm Ø på innerkjelen. Innerkjelen står på ca 4,5 cm høye bein og da er det god plass til elementet. Har 1" utløp i bunn og et på 1/2" på veggen ca 2,5 cm opp.

Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre :)
 
Takker for svar Brede!

75 - 85% er jo absolutt godkjent. Prosjektet mitt er litt på hvil akkurat nå da jeg venter på noen gjennomføringer, pid osv fra over dammen.
Noe sånt som vedlegget tenker jeg meg. Kanskje med et filter på pumpeinnløpet da pumpen ikke er verdens beste.
 

Vedlegg

  • bryggeri v2.0.jpg
    bryggeri v2.0.jpg
    44,5 KB · Sett: 1.105
Syns du har for stort volum utenfor maltrøret. Jeg kjører sirkuleringen på utsiden. Det som blir problemet om man får for tykk mesk er at det blir vanskelig og røre ut malten og ujevn temperatur. I Stana sitt villabryggeri sliter de med det.

Jeg var inne på tanken om å sette et rør sentralt i kjelen og lage hull i meskekjelen og sette det sammen den veien, men de som lagde tanken til meg gjorde ikke helt som jeg hadde tenkt, men fornøyd.

Hvordan har du tenkt å demontere kobberrøret for vasking. Vil også hemme hvirpool.
 
Hvorfor ikke legge returen fra pumpen (kobberrøret) på utsiden? Da slipper du unna med én ekstra gjennomføring i bunn.
Ville også dratt den litt høyere enn lokket, stripset fast en silikonslange til den, og borret et hull i lokket. Uten en bøyelig retur til maltsengen får du vel ikke løftet ut maltrøret?

Og hvorfor ikke hente vørt fra kuleventilen? Da får du ingen nye gjennomføringer i bunn. I verste fall sette på et T-stykke, men egentlig funker det vel greit nok med en stuss/barb som du bytter slange på.


(Edit: Brede var visst før meg :)
 
Den tegningen var vel kanskje ikke helt skalert i forhold til hverandre. Innerkjelen er ca 3 cm i dia mindre enn ytterkjelen, og det må jeg nesten klare meg med for øyeblikket da det er det jeg har =) Hele systemet er heller ikke så høyt og tynt som det ser ut til der, ytterkjelen er ca 45 cm høy og 33 cm i dia.

Blir trangt på siden å få et rør opp der men hadde tenkt til å feste det med noe sånt (http://www.clasohlson.com/no/Innvendig-rett-kobling/Pr306563000) til en gjennomføring i bunn av kjelen.

Har vært inne på tanken å ha en nippel i bunn og bare tre på en silikonslange som jeg kan nappe ut før kok. Har også tenkt på å ha røret på utsiden for å ikke være i veien, men liker bare tanken på å ha alt i et lukket system for å minimere varmetap. Er kanskje ikke så mye å snakke om den lille veien opp dit.  :jaha:

Varme tap og lettvindthet med å slippe å skifte slange osv er vel hovedgrunnen til at jeg prøver å få alt inni og ikke tar det gjennom kuleventilen. Tenkte toppen av kobberrøret skulle la seg rotere for å få ut maltrøret ja.

Når jeg tenker over det er det litt forlokkende med en silikonslange fra pumpa på utsiden og opp til en sprinkler montert på undersiden av lokket.
 
Ser poenget ift feng shui/rent ytre.
Men, for min egen del har jeg blitt overmannet av latskap de senere år.

Hadde heller startet enkelt, og justert det inn etterhvert. Uttak fra stuss på kuleventil, silikonslange, sprinkler i lokket eller løst på maltsengen. Tror ikke varmetapet er noe å bekymre seg over på 45 cm. Du kan jo tre på en lengde av dette: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-860018/ (eller stille PID 0,1 grad høyere enn måltemp) 
 
Jeg har isolert ølslangene mine, og har ca 0,3 grader mindre på toppen av maltsenga enn i bunn og det har ingen betydning.
3 cm mindre innerkjel går nok greit.
Lykke til
 
Hei,

Ser veldig bra og gjennomført ut det oppsettet ditt, og vi driver på og bygger noe lignende.

Ø 50cm på tanken, 48cm på innerkjelen. Plana er BIAB i innerkjelen, og bare trekke hele innerkjelen ut etter mesking.

To spørsmål har dog dukket opp;

1) Innerkjelen er ennå ikke perforert, hverken i bunn eller sidene. Hvordan bør dette gjøres ? Bør vi ha hull i sidene og i bunnen ? store hull, mange små ?

2) Ville det fungere å manuelt røre om i mesken for å skape sirkulasjon ? Vi har ennå ingen pumpe planlagt for dette formålet.

Takker på forhånd om noen har mulighet til å opplyse oss! (gjenoppliver nok en gang en eldgammel tråd her nå men det får stå til!)
 
Tilbake
Topp