BrewCrafter 25 brygge og utbytte erfaringer

Jeg begynte med instruksjonen med vanlig mesking samt å skylle med øse fra kranen, resultat 65% utbytte. Dette synes jeg var noe dritt, så jeg gikk over til Partiskylling hvor jeg tappet all vørter over i en annen kjele på en liten koke/varmeplate. Så pælmet jeg skyllevannet over i silkaret rørte og ventet i 10 min, tappet så ut vørter igjen og skylte for annen gang, så tas silkaret ut og vørter ble pumpet tilbake til kjelen. Dette ble bedre, jevnt over 72-74% utbytte. Jeg prøvde med jevnlig røring og sirkulering i mesken uten at jeg synes dette var noe som gjorde det bedre eller enklere! Hadde mye problem med tett pumpe og bazooka filter med dette. Fikk tak i en Grainfather topp perforert plate som passet i silkaret så ikke sirkulering og skyllevann skulle pumpes/renne rett ned i mesken, tror dette var en grei investering. Så fikk jeg humlefilter, deilig lite trub plutselig! For å ta av skum før/under kok kjøpt jeg en sprutfangersil, denne tok både skum og mere trub jo mere jeg brukte den frem til første humletilsetning. Begynte også å bruke nylonsokker ved tømming til gjæringskar, så alt dette medførte jevnt over ingen trub i gjæringskar, omtrent ikke nødvendig å vaske gjæren idet hele tatt!! Utbytte ble ikke stort bedre dog. Fikk mølle og knuste finere dette hjalp definitivt endel, fikk jevnt over 74-77% utbytte. Så streiket pumpen rett før ett brygg, jaja ja tenkte jeg, får gjøre det på gamle måten med kontinuerlig skylling med øse og 65% utbytte, noe øl er bedre enn intet øl... Rørte inn maltet og pakket inn BRewC i hauger med jakker og tepper og lot den kose seg i fred, skulle så skylle på vanlig måte med øse sirkulering men hadde fått med meg at en ved vorlauf/tapping får maltsengen til å sette seg, vorlaufet raskt 3 fulle øser og begynte så og skylle forsiktig mens jeg løfte silkaret litt om litt. Det seg sakte gjennom så skylling tok 1t og ett kvarter. Ka i grønneste granskauen, hadde en OG 7 over plan og utbytte regnet ut til 85%. Dette er gjentatt flere ganger og jo tregere skyllingen går, jo bedre blir utbytte, jevnt over 81-85%. Bruker ikke pumpe, men må kjøpe ny pumpe allikevel for uten kontinuerlig sirkulering ved temp økning til mash-out så blir det for mye tull og temp differanser!
 
Tilbake
Topp