Brewfather Calsiumklorid CaCl2 Flytende viser gram

Sølevann

Norbrygg-medlem
Jeg har flytende kalsiumklorid CaCl2. Og på Brewfather så kan man velge flytende eller flaket som vist under.
1613345662200.png

Men det viser verdien fortsatt i g (gram) på Brewfather der det står hvor mye en skal bruke
1613345882151.png
1613345990804.png

Skulle det ikke ha vist ml? Er vel bare og gange med 3 hvis en veier opp,
Hadde vært greit om det hadde vist ml, ellers er det ikke noe vits i å forandre fra flaket til veske.
 
Jeg tok opp noe av det samme på brukergruppen til Brewfather på Facebook. Hos meg så står det gram, som hos deg, når jeg velger flytende 33 % inne i selve bildet for vannjustering. Men, når jeg legger vannjusteringen til oppskriften fremkommer den i milliliter, uten at selve tallet endrer seg. Dersom jeg bruker ditt tilfelle så ville det stått 15,9 gram i det nederste skjermbilde, og samtidig 15,9 ml i selve oppskriften. Utvikleren svarte selv på tråden og skulle sjekke opp i det, men inne i skjermbildet hvor man utøver vannjusteringen så vil det tallet som står som gram være riktig - og gi det korrekte mineralinnholdet i ølet. Altså her 15,9 gram. Det er bare å veie opp væsken. Helt uproblematisk. Men, det hadde jo ikke vært dumt om det var en måte man kunne konvertert mellom gram og milliliter. Et mål på 15,9 gram vil jo ikke tilsvare 15,9 milliliter væske, slik at det må være en konvertering som mangler her for at man skal kunne veksle. Uansett, for at det skal bli riktig, om vi skal stole på utvikleren (og det er det vel grunn til) så er det bare å veie opp 15,9 gram - så får du det du skal ha.
 
Min viser i ml hvis jeg lager oppskrifta selv, men den viser i g når jeg importerte oppskrift som var i g. Dette er ikke noe jeg testet skikkelig, men ser sånn ut. Sjekket ut med en oppskrift nå, hos meg ser det ut til at den viser gram inn på vannjusteringen. Men ute i hovedprogrammet står det i ml.Screenshot 2021-02-15 at 08.09.17.jpg
 
Sist redigert:
Min viser i ml hvis jeg lager oppskrifta selv, men den viser i g når jeg importerte oppskrift som var i g. Dette er ikke noe jeg testet skikkelig, men ser sånn ut. Sjekket ut med en oppskrift nå, hos meg ser det ut til at den viser gram inn på vannjusteringen. Men ute i hovedprogrammet står det i ml.Vis vedlegget 49810
Det er slik det er hos meg også. Det er da altså gram man skal forholde seg til, slik at man må veie opp væsken.
 
Jeg kan også legge til manuelt og velge ml.
1613377292588.png

Men skifte mellom fosfor og syre virker automatisk, men der er begge enhetene ml. Så det blir vel ikke det samme.



1613377410248.png
1613377464234.png

Brewfather er ihverfall et supert program :)
 
Jeg kan også legge til manuelt og velge ml.
Vis vedlegget 49813

Men skifte mellom fosfor og syre virker automatisk, men der er begge enhetene ml. Så det blir vel ikke det samme.



Vis vedlegget 49814
Vis vedlegget 49815

Brewfather er ihverfall et supert program :)

Man kan velge å endre manuelt, men den endrer ikke tallet ditt. Og gram og ml er ikke det samme når det kommer til flytende kalsiumklorid. Så tallet ditt (ppm klorid i ølet) vil bli feil om du tilsetter den mengden i ml som den i utgangspunktet har regnet ut i gram. Det må altså konverteres på en eller annen måte. Det er i hvert fall min forståelse av dette.
 
Hos meg endrer tallet seg (dog ikke fullt 3 gangeren) når jeg endrer fra flaket til flytende, så da er det vel ikke nødvendig å gange opp med 3 gangeren hvis man har lagt inn flytende vil jeg tro.
 
Hos meg endrer tallet seg (dog ikke fullt 3 gangeren) når jeg endrer fra flaket til flytende, så da er det vel ikke nødvendig å gange opp med 3 gangeren hvis man har lagt inn flytende vil jeg tro.
Fant ut det samme. Men en må bruke vekt, men det er jo egentlig helt greit.
 
Tilbake
Topp