Brewmance Bryggeri

Så sannelig! Det var fortsatt under calculated IBU for syv hopshots, men jeg tror ikke det skal stå på bitterheten.
 
358 tror jeg at jeg regnet ut. Er litt spent på reultatet, det virker jo helt latterlig med så mye bitterhet i et øl.
 
Tenkte vi fikk dele et par bilder av bryggeriet til min medbrygger Shea, som er det vi forsøker å flytte til Norge:

5a5etedy.jpg

terumu7e.jpg

8ysehu2a.jpg

y9a9aqav.jpg

ydahujug.jpg

3uguteze.jpg


(Alle bilder tilhører Shea Martinson).

Blir en stor oppgradering fra dagens Speidel, og det har blitt videreutviklet for å digitalisere store deler av arbeidet.
 
VonRabben skrev:
Man merker vel ikke noen forskjell på 100 IBU og 350 IBU i ren bitterhet?

Skulle ikke tro det, men jeg synes jeg merker noe. Paletten blir lammet for en god periode, men det er nok bare jeg som innbiller meg det.
 
borander skrev:
VonRabben skrev:
Man merker vel ikke noen forskjell på 100 IBU og 350 IBU i ren bitterhet?

Skulle ikke tro det, men jeg synes jeg merker noe. Paletten blir lammet for en god periode, men det er nok bare jeg som innbiller meg det.

Du kommer neppe i nærheten av dette i virkeligheten. Mikeller 1000IBU har en beregnet IBU på 1000, oppnådd ved bruk av humleekstrakt. Men, White Labs testet den og kom til at den i virkeligheten lå på 140 IBU. Dette var det høyeste som noen gang var målt i et øl.

Sammenhengen mellom målt og opplevd IBU, kan riktig nok være enorm. Testmetodene er ikke helt uomstridte. Men, utnyttelsegraden av humlen går nedover når du peiser på med mer. Jeg vil tro du til slutt når et metningspunkt der du ikke får løst flere bitterstoffer i vørteren, avhengig av øvrig sammensetning og sukkermengde. Gjæren fjerner også mye bitterhet fra Ølet, så det er ikke lett å beregne seg frem til et riktig svar.

Står mye om dette i "For the Love of Hops" av Stan Hieronymus
 
Som Proto skriver er dette til styrestrøm etc. Selve varmeelementene er en rimelig investering å bytte til 220V. Men styreskap/PLS etc. må vel greit kunne mates med 110V 50Hz. Du finner en drøss med trafoer til dette på eBay. Som sikkerhet kan du jo bruke US plugger på alt som er 110V. Så unngår du å plutselig å kjøre 220v inn på 110v utstyret. Noe som er en sikker vinner!!! >:D
 
Vi endte opp med å bygge selv. 2x98L bryggselvkjeler og en 113L boilermaker kjøpt inn. Det blir litt pimpa elctric brewery!
 
Bygger for 50A med 11000w i hver kjele også, tror dette blir bra. Bilder kommer!

Vi kommer også til å gjøre styreskapet mindre jalla enn Kal sitt.
 
eta4asuh.jpg


Kom litt snadder i dag! 32a-powerkon, HERMS-coil, en stubb RF, klemringskoblinger, en ny pumpe og humleekstrakt fra Yakima Valley!
 
Jeg tenkte egentlig å fylle opp en hel haug med sprøyter, tette de igjen med plasthetter, vakuumere de og legge i kjøleskapet. Men å vakumpakke sardinboksene er ikke så dumt!
 
50 amp i hver kjele? I alle dager. Hvordan klarer dere å hente ut så mye strøm? Er det trefas og 400 v ?
Utrolig flinke dere er foressten :)
 
Planen var vel egentlig å kunne kjøre "back to back" med 5500w i hver kjele, og bruke 11000w ved behov i en av gangen. Men vi får se. Det må kunne kjøres på 50A, selv om vi har trefas inn. Ellers blir skapet svært vanskelig å stable sammen.
 
Noen som tror det blir et problem bøye de siste bitene av coilen mot klemringskoblingene? Trodde jeg hadde kjøpt en helt ferdig coil.
 
Tilbake
Topp