Brewolution Brewster

gustavf

Administrator
Jeg har vært litt i kontakt med flere bryggebutikker i det siste, både privat og i Norbrygg-regi. Nylig besøkte jeg Bryggeland på Lillestrøm, og fattet interesse for en bryggemaskin, med et visst Reodor-Felgen preg og en hyggelig prislapp. Da de lurte på om jeg var interessert i å komme innom for å teste den, sa jeg ja. Å leke émed nytt stæsj er jo alltid morsomt.

Brewster1.jpg


Maskinen var Brewolution Brewster, og den koster ca 5.000 kr inkludert motstrømskjøler. Foreløpig har det kun kommet et pilotparti til Norge og den blir ikke lagt ut i nettbutikken før et større parti kommer på lager. Maskinen har vært solgt en periode i Danmark, så de fleste ébarnesykdommene bør være borte, men mer om det senere.

Det er, i hovedsak, to konkurrenter til denne maskinen på det norske markedet. Litt lavere priset, men uten resirkulering, finnes maskinene basert på tevarmere, og til en adskillig høyere pris, Speidel Braumeister. I tillegg er kjele med Brew-in-Bag et alternativ.

La oss ta sammenligninga med Speidel først som sist: Denne maskinen er ikke like solid som Speidel Braumeister, har enklere elektronikk og føles ikke like gjennomført. Kort sagt, er det en grunn til at den koster omtrent en tredjedel.

Oppsettet på maskiner som er inspirert av Brew-in-Bag, begynner vi etterhvert å bli kjent med. Det er en kjele, med varmeelement og termostat, en innsats for mesking og ofte en pumpeløsning. Denne maskinen er ganske lik, men skiller seg ut på et par områder,  mest synlig er det at den er bygd opp av komponenter som er mye brukt av hjemmebryggere. Pumpa kommer fra SolarProject, koblingene er av John Guest-type og slangene er normale PEX-slanger. Faktisk er det eneste som er spesiallaget, deler av kjøleren og holderne til meskeinnsatsen.

Brewster-pumpe.jpg


Men... Det er mye utstyr som ser bra ut på bilder, men som ikke fungerer i praksis.

Oppsette er enkelt å komme i gang med. Vann i kjelen, på med strømmen, still inn temperatur og tid og vent til det piper. Jeg satte på pumpa under oppvarming av vannet og kontrollerte temperaturen med et annet termometer. Selv om en god temperatursensor koster bare noen øre i stort volum, er det mange som fristes til å sette inn noe som er dårlig. Her var det gjort riktig, og temperaturkontrollen var nesten imponerende presis.

Brewster2.jpg


Førsteinntrykket på bryggedagen var altså bra, og det fortsatte da jeg skulle ha i malt. Her er det plass til mye malt og det burde være uproblematisk å brygge mindre batcher med imperial-øl med Brewster. Dagens IPA-batch fikk i hvert fall fint plass, men det var litt vanskelig å beregne hvor mye vann som trengtes, og jeg måtte tappe av noe. Det var ikke helt lett, ettersom krana brukes til resirkulering, men ved å koble av kjøleren gikk det greit.

Når meskinga var i gang, gikk den rimelig greit. En ting å være klar over er at pumpa bør strupes litt, for den kan tømme beholderen for mesk og suge luft. Dette er et problem som gjelder alle oppsett av denne typen, som ikke pumper vørter inn under malten og å følge litt med under meskinga er jo uansett fornuftig.

Brewster3.jpg


Skyllinga gjøres ved å løfte maltkurven opp på to medfølgende håndtak. Disse er en av veldig få deler som er spesiallaget for denne maskinen, og fungerte bra. Her har andre produsenter av bryggemaskiner noe å lære, og kurven henger stødig over kjelen.

Jeg beregnet ikke utbytte av denne mesken. Det smakte søtt av malten som var igjen, så det tyder på at det var relativt dårlig. En bred maltkurv, gjorde det vanskelig å gå skylt skikkelig, men på den annen side gir det plass til mye malt. Jeg foretrekker å ha god plass til malt, og heller leve med litt dårligere utbytte. Dette er uansett en type kompromiss som det vil finnes en del av i denne typen kompaktbryggerier.

Brewster-skylling.jpg


Ettersom det er mye vann under meskinga, kreves det ikke mye skyllevann (ca 10 liter, anslagsvis) for å få en fornuftig mengde vørter. Det er en fordel, for da trenger man ingen veldig stor kjele for å varme skyllevann.  Koking gjøres ved justere temperaturen til 100 grader og sette timeren.

Og her gjør dessverre denne testen en omveg. Før vørteren begynte å koke, fikk jeg elektriske problemer og nådde aldri kok. Jeg ble forsikret om at dette ikke hadde skjedd før med noen av maskinene som var kommet til Norge og at dette normalt ville bli behandlet som en garantisak. Jeg har ingen grunn til ikke å stole på det, og antar at denne var et engangstilfelle. Dessverre betød det også at jeg ikke fikk testet den medfølgende kjøleren.

Fordelen var at maskinen ble skrudd frahverandre for å lete etter feilkilden, og jeg fikk sett innsida. Under kjelen sitter det et ganske stort varmeelement, som burde gi liten fare for svidd vørter. Kontrollpanelet er koblet til et kretskort, som så ut som det kan være litt utsatt for fuktighet. Bortsett fra det virket byggekvaliteten bra.

Etter at vørteren var over i en annen kokekjele, var det på tide å vaske Brewster-en. Ettersom det ikke var kokt i den, så var forholdsvis greit. En fordel er at kjelen er emaljert, så den vil uansett være rimelig grei å få gjort rent.

Kjøleren, som jeg altså ikke fikk testet, er tilpasset for å gi passelig kjøling uten bruk av pumpe. Det er en liten rørbit, som sørger for passende fall og det er med slanger for å koble på kjølevann. En kjekk liten detalj, er at det er med overgang for flere typer kjøkken- og baderomskraner.

Konklusjon

Konklusjonen er ganske grei: Brewster anbefales. Jeg ble imponert over hvor mye du får for pengene med denne maskinen.

Maskinen har noen kjekke detaljer, slik som emaljert kjele og god temperaturkontroll, og kommer helt komplett. Et mulig svakt punkt er dårlig beskyttelse mot fukt ved kontrollelektronikken. Prisen er meget konkurransedyktig og bør være passe for mange som ønsker seg et komplett oppsett, der de kan brygge i stedet for å bygge. Etter min mening, fyller den et hull mellom Brew-in-Bag og de dyrere, tyskproduserte maskinene.

Jeg tar forbehold om at jeg har brygget bare en batch, så det kan være ulemper som dukker opp ved lengre tids bruk, og at jeg ikke fikk testet kjøleren.

Liten skrift:
Testen er utført i Bryggelands lokaler i Oslo, uten noen bindinger på innholdet i teksten. Konklusjonen er helt og holdent min. Jeg fikk beholde ølet som ble resultatet av bryggedagen.
 
Det begyner å komme mange slike systemer på markedet.
God ide å teste det på denne måten. Stor honnør til både leverandør, og testbrygger for det. Systemet ser også brukbart ut.
Jeg leker med tanken om å bygge et lite utlånsutstyr på 15 liter ca, og ideer er altid bra også.
Takk for bra beskrivelse, og funksjonstest :)
 
Gustavf, kokte du i tilsvarande kjele eller på ein heilt annan kjele? Denne.ser.ut til å vere basert på Weck/Rommelsbacker saftkokar. Dei er som regel oppgitt til 27 eller 29l. Etter min erfarimg er det i knappaste laget til ein 20l batch. I tillegg er varmeelementet litt knapt så ein må ha lokket nesten heilt på for oppkok og det kokar lett over med heilt full kjele.
Det går greit når ein har lært seg systemet å kjenne. Men det hadde vore interessant om testen var komplett.
Mitt heimelaga kompaktbryggeri basert på samme kjele og ellers same prinsipp gir 75% eff. med Og omkring  1,055. Brukar då 8-9l utvaskingsvatn.
 
protto skrev:
Gustavf, kokte du i tilsvarande kjele eller på ein heilt annan kjele? Denne.ser.ut til å vere basert på Weck/Rommelsbacker saftkokar. Dei er som regel oppgitt til 27 eller 29l. Etter min erfarimg er det i knappaste laget til ein 20l batch. I tillegg er varmeelementet litt knapt så ein må ha lokket nesten heilt på for oppkok og det kokar lett over med heilt full kjele.

Nei, vi måtte koke i en annen kjele. Kjelen er, så vidt jeg har klart å finne ut, denne:
http://www.amazon.fr/Kitchen-Chef-LF280108A2-Stérilisateur-1800/dp/B008E5Y3GA
Kjelen på den jeg prøvde var 1800W, men de som kommer i nettbutikken skal bli 2000W. Beklager at det ikke kom fram i den opprinnelige postinga. Basert på min erfaring er 2000W nok til å koke rundt 20 liter og den virket ikke spesielt treg med 1800W.

Det går greit når ein har lært seg systemet å kjenne. Men det hadde vore interessant om testen var komplett.

Enig. En jeg kjenner så vidt har kjøpt en, så jeg skal prøve å forhøre meg litt mer om hans erfaringer når han får brukt det litt.
 
Broder'n kjøpte denne i helga, så jeg måtte jo innom å sjekke vidunderet. Det jeg reagerte på var at den brukte uendelig lang tid på å oppnå kok og at timeren startet før vørteren kokte. Den viste 100 grader 10 minutter før vørteren kokte, så det lønner seg nok å følge med på denne.
 
Hei,

Er det noen som har fått testet Brewster'n over litt tid og har lyst til å dele erfaringene her?

Jeg tenker da på;
-Mesketemperatur, holdes denne stabil under mesking? -har du isolert kjelen med f.eks liggeunderlag?
-Hvilket meskeutbytte får du, sånn cirka?
-Koking, ser noen kommentarer om at det kan ta tid, har du god og rullende kok?
-Har du opplevd brent vørter?

Andre fordeler og ulemper ved dette oppsettet?

-Ser tilsynelatende ut som et bra system/pris for en som bor i alt for liten leilighet og med komfyr som knapt klarer å koke 12liter..
 
Fy fxxn!  Er det lov til å banne her inne, forresten? 

Andre brygg med Brewster, og den konka med 25 liter vørter på vei til 100c!!! 

Fint at det skjer på demomaskinen OG maskinen vi har kjøpt da.    Har ikke 25 liter kokekapasitet sånn uten videre, og med litt promille er det ikke et alternativ å kjøre noe sted.  En 10liters kjele hjelper litt, også fant jeg litt stasj gjemt unna på loftet.  Skjønner ikke hvem som har lagt en saftkoker det oppe..
u8agu7a7.jpg
 
  • Like
Reaksjoner: Bos
;D ;D kul saftkoker, den er det nok laget masse god saft på..

Ang Brewsteren, jeg hadde levert den tilbake og heller kjøpt noe skikkelig.
 
Ligger nok endel sånne saftkokere på loftene rundtomkring hehe :D


Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 2
 
Hehe, får veldig bra utbytte til å være 2. all grain, så sånn sett er jeg fornøyd med den, dessverre.  Hva blir hakket oppover i kvalitet da?  Speidel blir for dyrt for SWMBO.
 
Dennis skrev:
Hehe, får veldig bra utbytte til å være 2. all grain, så sånn sett er jeg fornøyd med den, dessverre.  Hva blir hakket oppover i kvalitet da?  Speidel blir for dyrt for SWMBO.
Har ikke sett så nøye på brewsteren.
Men det var en bra tråd om den her, og utifra den, tror jeg at med rimelige deler på ebay, er den med litt modifisering fult brukbar. :)
Det hadde nesten vært morro å hjelpe til. :)
Hva som egentlig havarerte?
 
Den tok kvelden, rett og slett.  Skulle varm opp til kok, og da ble den helt svart og null varme.  I og med at akkurat det samme skjedde med demomaskinen hos Bryggeland er det åpenbart en vanlig feil. 

Utover det, så er det et par ting som vil bedre maskinen veldig:

1. Set temp går bare til 100c, så det blir aldri SKIKKELIG kok.
2. Pumpeinnsuget til sirkulering er rør inne ved kjelekanten, 4-5cm fra varmeelementene, slik at vørteren som pumpes opp under oppvarming er 10-15C kaldere enn der maskinens termometer er plassert.  Her kan en enkel stus løse mye.
3 .  Egentlig veldig liten pumpe.  I praksis bidrar den lite til å fordele varme, kun til å sirkulerer og filtrere vørter.  En større pumpe hadde vært veldig bra.
4.  Pga 2 og 3 er termostaten kun nyttig til å vedlikeholde temperatur når det er jevn temp i hele mesken, ved oppvarming må man overkompensere og røre mye.

Men, i første omgang får vi høre hva Bryggeland har å si om denne shutdownen.
 
Hei

Har kjørt to brygg uten problemer. Har målt temperatur under mesking noen cm ned i mesken. Den stemte på en prikk med termostaten i bunnen. Første gang stoppet varmingen med et pipesignal og et symbol i displayet. Regner med det var en varmesikring som slo inn. Bare restartet så var det i gang igjen. Dette skjedde ikke andre gang.

For meg som er nybegynner virker den som et utmerket startsett. Har kjøpt en løs kjele til så jeg kan brygge dobbelt med en times mellomrom. Bruker samme pumpe, kjøler etc. Da blir det en effektiv og fin bryggedag

Koken er noe sparsom ja. Bra, siden kjelen kan være full uten å koke over. Det er mulig koken ikke er kraftig nok, men jeg vet ikke hva det evt kan føre til.

Elling
 
Elling skrev:
Hei

Har kjørt to brygg uten problemer. Har målt temperatur under mesking noen cm ned i mesken. Den stemte på en prikk med termostaten i bunnen. Første gang stoppet varmingen med et pipesignal og et symbol i displayet. Regner med det var en varmesikring som slo inn. Bare restartet så var det i gang igjen. Dette skjedde ikke andre gang.

For meg som er nybegynner virker den som et utmerket startsett. Har kjøpt en løs kjele til så jeg kan brygge dobbelt med en times mellomrom. Bruker samme pumpe, kjøler etc. Da blir det en effektiv og fin bryggedag

Koken er noe sparsom ja. Bra, siden kjelen kan være full uten å koke over. Det er mulig koken ikke er kraftig nok, men jeg vet ikke hva det evt kan føre til.

Elling

Småkoking og lang oppkokningstid gir dårlig utfelling av proteiner, som kalles hot break, og avkokingen av DMS. Du burde ha over 8% avkok i timen for å få tilstrekkelig avkoking av DMS.
 
Jeg ser det blir et par cm med skum på toppen tidlig under koking. Etter en stund roer dette seg og overflaten blir ganske ren. Er dette proteinutfelling? Sier det noe om at det er nok kok?

Er det noen måte å kunne se om DMS koker nok bort?

Takker for lærerik hjelp.

Elling
 
Tilbake
Topp