Brewometer

Skal prøve å huske å dele målingene jeg gjør live her. Kan jo være fint å se hvordan de oppfører seg.
 
Virker som batteriet mitt tok kvelden, to dager ut i første brygg. Nå finner den ikke brewometer'et lenger. Topphøstet noe gjær ikveld, og det flyter fint :)
 
Virker som batteriet mitt tok kvelden, to dager ut i første brygg. Nå finner den ikke brewometer'et lenger. Topphøstet noe gjær ikveld, og det flyter fint :)

Jeg bestilte denne på aliexpress, håper den virker med oppladbare batterier. Men er jeg uheldig så har dem kalkulert med vekten av batteriet slik at det blir feilavlesning. Men det finner jeg jo ut.
 
Håper det, Driver å tester den litt I ukokt vann en dag eller 2 her, Vil noen ha en ren kopi kan den hentes her (håper det virker)
Følgende står i guiden:
  • Battery (CR123A 3-volt, non-rechargeable battery). LiFePO4 rechargeable will work but are lighter and require multipoint calibration, other rechargeable will not (voltage too high).
 
Følgende står i guiden:
  • Battery (CR123A 3-volt, non-rechargeable battery). LiFePO4 rechargeable will work but are lighter and require multipoint calibration, other rechargeable will not (voltage too high).
Flaks jeg hadde bestilt rett type da. Blir spennende å se hvordan den fungerer med oppladbart batteri.
 
Batteriet i mitt (og de 2 andre som ble kjøpt samtidig) holdt i 2 måneder og 4-5 brygg. Pluss at jeg glemte å sette det på høykant i en periode... Kjøpte vanlige Duracell 123 på Elkjøp. 0,1g forskjell fra originalbatteriet.
 
Tempen kan man ikke se på her, har knota litt med kalibreringen. Det er første gang jeg tester denne selv. Men her er nå live oppdateringer fra den som dere kan se. Den første SG målingen er nok fordi jeg flyttet på gjæringsdunken.
Jeg tenker å bruke den til å se når FG er nådd, og for se når jeg burde øke temperaturen.

Link
 
Kan kjapt konstatere at heftig tørrhumling ikke går upåaktet hen. OG falt fra 18 til 6. Etter lett røring i toppen, og CC, er den nå stabil på 16, akkurat target.

Ellers ble min første modell defekt etter 2 dager (tok inn vørter), og det likte brewometer ganske dårlig. Det var en liten lekkasje, som jeg ikke avdekket under vannkalibrering. Men servicen var upåklagelig, de sendte nytt produkt sporenstreks. Og beklaget at de hadde sendt et dårlig produkt. Så pakning er ganske avgjørende for dette produktet.
 
Jeg henger meg på og oppdaterer "the communities", basert på egen erfaring med Brewometer. (Tilt Hydrometer)

Denne har jeg nå integrert med min BrewPi (legacy Arduino) og den fungerer helt konge! med en Raspberry Pi 3 med blåtann.

Det er noen på BrewPi forum som har laget en integrasjon, basert på den nye BrewPi til Elco Jacobs (Spark), men også for den versjonen jeg har, en DIY Arduino løsning med Raspberry Pi. Script og full howto ligger på github.

Etter å ha fått BrewPi til å funke med Brewometer, testet jeg min litt i vann og kalibrerte den mot "null verdi", så laget jeg en sukkerblanding basert på 12 gram sukker oppløst i 88 gram vann, gir en SG på 1.048 (kilde), og kalibrerte videre. Den treffer ganske så bra, spot on.

Nå kjører jeg den live med påskeøl batch #002-2017 og det er morsomt å lese av kurven nå. Du ser når gjæren begynner å spise sukker, og SGen faller... kult..
 

Vedlegg

  • Brewometer readings 002-2017 - 3.PNG
    Brewometer readings 002-2017 - 3.PNG
    119,4 KB · Sett: 41
Sist redigert:
Tilbake
Topp