Etter å ha slitt litt med nedkjøling på min Brewster bryggemaskin fra Brewolution, demonterte jeg motstrømskjøleren for å se hvordan den så ut. Og jeg fikk bekreftet det jeg fryktet. Rørene har nesten lik dimensjon og dette er nok den største grunnen til den trege nedkjølingen. Se bildet som viser ca 1-2 mm forskjell på rørene. Jeg bestemte meg raskt for å lage en egen motstrømskjøler og fulgte noen tråder her på forumet. (En enkel motstrømskjøler... og Biltema motstrømskjøler til 800 kroner, takker for gode beskrivelser!)
Sluttsummen havnet på litt over 800,-
Resultatet ble veldig bra, den ble 100% tett og mye kjølevann kan strømme igjennom utenpå kobberrøret. Nå gjenstår det bare å måle nedkjølingstiden.
Har noen erfaring med å kjøre vørteren tilbake til kjelen en stund for å kjøle ned vørteren i kjelen før den tappes til et gjæringskar? Jeg pleier vanligvis å tappe nedkjølt vørter rett i karet.
Sluttsummen havnet på litt over 800,-
Resultatet ble veldig bra, den ble 100% tett og mye kjølevann kan strømme igjennom utenpå kobberrøret. Nå gjenstår det bare å måle nedkjølingstiden.
Har noen erfaring med å kjøre vørteren tilbake til kjelen en stund for å kjøle ned vørteren i kjelen før den tappes til et gjæringskar? Jeg pleier vanligvis å tappe nedkjølt vørter rett i karet.